آنچه باید از عفونت گوش بدانیم.

گوش3 1 300x157 - آنچه باید از عفونت گوش بدانیم.

عفونت گوش (عفونت حاد اوتییت) اغلب عفونت باکتری یا ویروسی است که بر گوش می‌گذارد، فضای پر از هوا در پشت پرده گوش که حاوی استخوان‌های کوچک ارتعاشی گوش است. کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان می‌توانند عفونت گوش داشته باشند.

  • عفونت گوش معمولا به علت التهاب و ایجاد مایعات در گوش میانی، دردناک است.

ازآنجاکه عفونت‌های گوش اغلب به‌خودی‌خود ایجاد می‌شوند، درمان ممکن است از کنترل درد و نظارت بر مشکل جلوگیری کند. عفونت گوش در نوزادان و موارد شدید معمولا به داروهای آنتی‌بیوتیک نیاز دارد. مشکلات بلندمدت مربوط به عفونت‌های گوش – مایعات مداوم در گوش میانی، عفونت‌های مداوم یا عفونت‌های مکرر – می‌توانند مشکلات شنوایی و سایر عوارض جدی را ایجاد کنند.

  • علائم

شروع علائم و نشانه‌های عفونت گوش معمولا سریع است.

.علائم و نشانه‌های رایج در کودکان عبارت‌اند از:

گوش5 300x200 - آنچه باید از عفونت گوش بدانیم.

-درد گوش، خصوصا هنگام لمس کردن

-تکان دادن یا کشیدن به گوش

-سختی خوابیدن

-گریه بیش‌ازحد معمول

-دشواری شنیدن یا پاسخ دادن به صداها

-از دست دادن تعادل

-تب  (۳۸ C) یا بالاتر

-سردرد

-از دست دادن اشتها

  • علائم و نشانه‌های رایج در بزرگسالان عبارت‌اند از:

-درد گوش

-خروج مایع از گوش

-شنوایی کاهش‌یافته

  • علائم و نشانه‌های عفونت گوش می‌تواند تعدادی از شرایط را نشان دهد. مهم است که یک تشخیص دقیق و درمان سریع داشته باشید. با دکتر خود تماس بگیرید:

 

-علائم بیش از یک روز طول می‌کشد.

-علائم در کودک کمتر از ۶ ماهه وجود دارد.

-درد گوش بسیار شدید است.

-نوزاد یا کودک نوپای شما پس از سردرد یا سایر عفونت‌های تنفسی فوقانی، بی‌خوابی یا تحریک‌پذیر است.

-شما یک تخلیه مایع، گلوله یا خونریزی از گوش مشاهده می‌کنید.

-بزرگسالان با درد گوش یا ترشحات باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

 

  • داخل گوش شما

گوش میانی

عفونت گوش توسط یک باکتری یا ویروس در گوش میانی ایجاد می‌شود. این عفونت اغلب از بیماری دیگری مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا آلرژی ناشی می‌شود که سبب تراکم و تورم بینی، گلو ولوله‌های اوستاکیای می‌شود.

گوش2 300x225 - آنچه باید از عفونت گوش بدانیم.

 

  • نقش لوله‌های اوستاکیایی

لوله‌های Eustachia یک جفت لوله باریک است که از هر گوش میانی تا بالا در عقب گلو، پشت پرده بینی قرار دارد.

-تنظیم فشار هوا در گوش میانی

-تازه کردن هوا در گوش

-تخریب ترشحات طبیعی از گوش میانی

تورم، التهاب و مخاط در لوله‌های Eustachia از یک عفونت تنفسی فوقانی یا آلرژی می‌تواند آن‌ها را مسدود کند و باعث انباشت مایعات در گوش میانی شود. عفونت باکتری یا ویروسی این مایع معمولا باعث ایجاد نشانه‌های عفونت گوش می‌شود.

عفونت‌های گوش در کودکان به میزان زیادی شایع هستند، زیرا لوله‌های اوستاکیای آن‌ها باریک‌تر و افقی‌تر هستند – عواملی که موجب تخلیه آن‌ها بیشتر و مشکل‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

 

  • نقش آدنوئید ها

-آدنوئید دو پلاک کوچک از بافت بالا در پشت بینی است که معتقد است که نقش در فعالیت سیستم ایمنی بدن دارند، این عملکرد ممکن است باعث آلودگی، التهاب و تورم شود.

-ازآنجاکه آدنوئید ها در نزدیکی باز شدن لوله‌های Eustachian هستند، التهاب یا بزرگ شدن آدنوئید ها ممکن است لوله‌ها را مسدود کند، درنتیجه به عفونت گوش میانی کمک می‌کند. التهاب آدنوئید ها احتمالا نقش عفونت گوش در کودکان را ایفا می‌کند، زیرا کودکان دارای آدنوئید نسبتا بزرگ هستند.

  • آیا هندزفری می‌تواند باعث عفونت گوش شود؟        

گوش4 300x156 - آنچه باید از عفونت گوش بدانیم.           

-استفاده کردن از هندزفری و هدفون در بین جوانان بسیار شایع است. هندزفری اثرات زیان باری بروی شنوایی می‌تواند داشته باشد. سلول‌های موئی گوش داخلی بسیار حساس می‌باشند. استفاده از هندزفری با صدای بلند می‌تواند به سلول‌های موئی آسیب برساند.

-ناشنوایی ناشی از هندزفری ابتدا ممکن است به‌صورت وزوز بروز کند استفاده مداوم از هندزفری باعث عفونت گوش می‌شود. به علت ثابت ماندن هندزفری در گوش، ممکن است عفونت قارچی یا باکتری در گوش خارجی ایجاد شود. این عفونت ممکن است به ساختار گوش خارجی آسیب بزند و مسیر ورود صدا را تحت تأثیر قرار دهد.سردرد و سرگیجه از دیگر عوارض استفاده مداوم از هندزفری هست.

 

انواع عفونت گوشعلائمعلتدرمان
عفونت گوش خارجیدرد لاله گوش خارش و سوزش گوش وجود دبری یا اجسامی در کانال گوش خارجی قرمزی کانال گوش خارجی تب و لرزباکتری‌ها و قارچ‌هادرمان آنتی‌بیوتیکی و تجویز آنتی‌بیوتیک شست و شوی گوش و تخلیه ترشحات و عفونت مجرای گوش تجویز دارو ازجمله کورتون
عفونت گوش میانیعفونت در گوش میانی می‌تواند همراه با علائمی باشد: تب و لرز شدید و ضربانی در گوش به‌ویژه در شب کم شنوایی موقتی یا دائمی پارگی پرده گوش(صماخ) خروج ترشحات زرد و متمایل به سیاه از گوشباکتری ویروس قارچ عفونت سینوسی عفونت‌های گلودرمان اوتیت میانی بعد از ۳ ماه اگر کودک شنوایی طبیعی داشته باشد (آستانه‌های شنوایی کمتر از۲۰ دسی‌بل باشد) مشاهده و آنتی‌بیوتیک درمانی انتخاب می‌شود. اگر کودک کم شنوایی دوطرفه ۲۰ دسی‌بل و یا بیش‌تر داشته باشد، آنتی‌بیوتیک درمانی و میرنگوتومی با لوله تهویه انتخاب شود. درمان اوتیت میانی بعد از ۴ تا ۶ ماه: میرنگوتومی با لوله تهویه برای اوتیت میانی با ترشح پیشنهاد می‌شود درمان آنتی‌بیوتیکی قطره‌های گوش و مسکن درمان عفونت گوش باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.
عفونت گوش داخلیگوش داخلی به علت داشتن محافظ استخوانی کمتر در معرض عوامل عفونی قرار می‌گیرد. عفونت گوش داخلی بیشتر مربوط به اختلالات دهلیز و حلزونی می‌شود. از علائم عفونت گوش داخلی می‌توان به اختلالات تعادلی و کم شنوایی اشاره کرد.نحوه درمان این عفونت گوش داخلی کاملا تخصصی می‌باشد و زیر نظر پزشک متخصص می‌بایست انجام شود

 

 

  • عوامل خطر در کودکان

عوامل خطر عفونت گوش عبارت‌اند از:

-سن. کودکان بین ۶ ماه و ۲ سال بیشتر به علت اندازه و شکل لوله‌های الاستیکی خود و به علت سیستم ایمنی بدنشان به‌شدت حساس به عفونت گوش هستند.

-فعالیت. کودکانی که بیشتر در محیط خارج خانه حضور دارند بیشتر در معرض عوامل ایجادکننده عفونت گوش قرار می‌گیرند تا کودکانی که در محیط خانه‌اند.

-تغذیه.  نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، به‌خصوص درحالی‌که دراز کشیدند، عفونت گوش بیشتری دارند نسبت به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

  • عواملی که ممکن است خطر ابتلا به عفونت گوش را کاهش دهد:

-جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های دیگر. کودکان خود را آموزش دهید تا دست‌ها را به‌طور مرتب و شفاف بشوید و غذا و نوشیدنی‌ها را به اشتراک نگذارید.

– در صورت امکان، محدودیت زمانی ایجاد کنید برای خارج بودن کودک خود.

-اجتناب از دود دست‌دوم اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کس در خانه شما سیگار نکشید دور از خانه، در محیط‌های دود غیرمجاز باقی بماند.

-کودک خود را تغذیه کنید در صورت امکان، شیر مادر را برای شش ماه شام ​​تغذیه کنید. شیر پستان شامل آنتی‌بادی‌هایی است که ممکن است از عفونت گوش محافظت کند.

-اگر بطری خورده باشد، کودک خود را در موقعیت صحیح نگه‌دارید.

-در مورد واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید. از پزشک خود بپرسید که واکسیناسیون مناسب برای کودک شما است. آنفولانزای فصلی، پنوموکوک و سایر واکسن‌های باکتریایی ممکن است به جلوگیری از عفونت گوش کمک کند.

 

منابع:عفونت گوش (گوش میانی)، درمان عفونت گوش.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا