سایز نوشته:
رنگ نوشته:

خستگی ناراحت کننده است حدود نیمی از بالغین از آن شکایت دارند و درصدد درمان آن هستند. عوامل بسیاری سبب خستگی می شوند، کار و فعالیت زیاد، کم خوابی عدم موفقیت، افسردگی، کم کاری غده تیروئید تعدادی از این عوامل هستند.

 

 

عده ای هم مبتلا به خستگی مزمن هستند که شوربختانه درمانی ندارند. بهترین و ساده ترین راه برای درمان خستگی و باز گرداندن انرژی برای انجام کارها، انتخاب درست غذاهاست.

خوردن غذاهای شیرین سبب بالا رفتن قند خون می گردد که لوزالمعده را مجبور به ترشح انسولین بیشتر می کند تا قند خون را کم کند. بنابراین بهتر است غذایی را انتخاب کنیم که قند خون را زیاد بالا و پایین نبرد. برای صبحانه نان برشته، پنیر یا تخم مرغ و برای ناهار ساندویچ مرغ مناسب است.

روش دیگری برای زیاد کردن انرژی، خواب راحت و به اندازه کافی خوردن غذای سالم می باشد.

 

غذاهای بهبود دهنده ی خستگی

 

۱-دارچین و زنجبیل:

 

دارچین و زنجبیل

 

دارچین دارای ماده شیمایی تقویت کننده انرژی و زنجبیل هم دارای ماده شیمایی زینجرون است که مبارز خستگی است. دارچین و زنجبیل را به هر طریقی که می توانید به غذای روزانه اضافه کنید تا رفع خستگی شود.

 

۲-ویتامین B:

 

ویتامین b

 

افراد خسته یا مبتلا به خستگی مزمن، کمبود ویتامین B دارند، به ویژه ویتامین B6. بهترین مواد غذایی که دارای مقادیر زیادی ویتامین B6 هستند کلم و گل کلم و شاهی، اسفناج، آووکادو و موز می باشند. مقدار لازم B6 برای هر روز ۷/۱ میلی گرم است.

 

۳-ماهی:

 

ماهی سالمون

 

خوردن امگا۳ که در بعضی ماهی ها مانند سالمون وجود دارد بطور کامل رفع خستگی می کند و شاید مفید برای افسردگی هم باشد که همراه خستگی است بعلاوه گردو هم دارای امگا۳ خوردن ماهی در ایام هفته بسیار عاقلانه است.

 

۴-خردل:

 

خردل

 

کمبود ماده شیمایی دوپامین در مغز، تولید حس خستگی می کند. خوردن ماده شیمایی به نام تایروسین، کمبود دوپامین مغز را طبیعی می کند. خردل ماده ی غذایی است که خوردن آن سبب افزایش دوپامین مغز می گردد و رفع خستگی می کند. خوردن سبزیجات دیگری مانند لوبیاهای گوناگون، بادام زمینی و شاهی نیز سبب ازدیاد دوپامین در مغز می گردد.

 

۵-آهن:

 

یکی از دلایل خستگی کمبود آهن و کم خونی است. به سبب قاعدگی ماهانه و زایمان، زنان بیشتر مبتلا به کم خونی هستند.مردان مسن روزی ۸ میلی گرم آهن و زنان تا ۵۰ سالگی روزی ۱۸ میلی گرم آهن نیاز دارند. ولی پس از آن روزی ۸ میلی گرم نیاز است.غذاهایی که دارای آهن هستند عبارتند از گوشت گاو و گوشت بوقلمون. منابع دیگر آهن برای کسانی که گوشت نمی خورند ماهی ها و سبزبجاتی که دارای آهن می باشند.

 

۶-منیزیوم:

 

کمبود منیزیوم تولید خستگی می نماید. برای زیاد کردن این ماده غذاهای زیر کمک خواهند کرد: نان جو یا سوپ جو، شکلات، گوجه فرنگی و گردو و آرد ذرت و گندم. بعلاوه لوبیای سبز که دارای مقادیر کافی منیزیوم است.

 

۷-سیر:

 

سیر

 

متخصصین نشان داده اند که سیر نیز رفع علائم خستگی می نماید.

منبع:
مجله ی پزشکی زندگی سالم
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *