سینوس پیلونیدال(Pilonidal) یا کیست مویی چیست؟

شاید اسم کیست مویی یا کیست پیلونیدال به گوشتان خورده باشد یا حتی به آن مبتلا شده باشید. اما بهتر است بدانید که عبارت کیست برای این ضایعه، به اشتباه باب شده است و نام علمی و درست آن “سینوس” می باشد.

خلاصه:

این عارضه در افراد جوان و پرمو شایع است. به صورت ترشح چرکی یا خونی از ناحیه ی دنبالچه (ساکروکوکسیژیال) تظاهر می کند و معمولا از مقعد فاصله دارد .در مورد علت ایجاد بیماری،بحث فراوان است و نظریه هایی درمورد مادرزادی یا اکتسابی بودن آن مطرح شده است.آنچه مسلم است،این است که این عارضه در افراد کم مو دیده نمی شود و همین امر، تئوری مادرزادی بودن آن را زیر سوال می برد.از طرف دیگر، سینوس پیلونیدال در مناطقی مانند ناف و زیر بغل هم دیده می شود.

مکانیسم ایجاد بیماری:

پاتوژنز بیماری، انسداد فولیکول مو و عفونت آن است. با تکرار این عفونت فولیکول، یک آبسه در زیر پوست تشکیل می شود که نهایتاً به سطح پوست باز می شود.در این مرحله آبسه مورد نظربا چند مجرا به سطح پوست راه دارد و اکنون سینوس نامیده می شود.اگر موهای آن منطقه از پوست وارد سینوس شوند ، عفونت تشدید شده و نسبت به موها، به عنوان جسم خارجی، واکنش ایجاد می شود.در موارد طولانی و مزمن، ممکن است مجموعه ای از سینوس ها با راه های خروجی متعدد به پوست که خارج از خط وسط هستند،تشکیل شود.

pilonidal sinus repair by rhomboid flap e 300x225 - سینوس پیلونیدال(Pilonidal) یا کیست مویی چیست؟تظاهرات بالینی:

گاهی به صورت حاد با درد شدید و تب ناشی از آبسه اولیه است. در بعضی موارد نیز بیمار با ترشح مزمن چرکی از سینوس که قطع و وصل می شود و اغلب مدتها از شروع آن گذشته ، مراجعه می کند.

درمان:

  1. درمان دارویی:تجویز آنتی بیوتیک در سینوس های طول کشیده، برای کنترل عفونت قبل از عمل جراحی توصیه می شود.اما مصرف آنتی بیوتیک، تاثیری در درمان قطعی بیماری ندارد.
  2. درمان جراحی:درمان اصلی بیماری، جراحی است و با اقدامات غیر جراحی بهبود نمی یابد.

در موارد اورژانس که بیمار با درد مراجعه می کند، تخلیه ی فوری آبسه ضروری است که این کار با بی حسی موضعی یا عمومی صورت می گیرد و آبسه تخلیه می شود.

بعضی جراحان در همین مرحله و با بیهوشی عمومی،ضایعه را به طور کامل از زیر پوست خارج می کنند و آن را باز می گذارند تا نیازبه اقدام مجدد جراحی نباشد.

برای موارد غیر اورژانسی، روش های بسیار زیادی برای درمان عارضه پیشنهاد شده است که هریک از این روش ها مزایا و معایبی دارد لذا برحسب شرایط سینوس و انتخاب جراح تصمیم گیری می شود

اما درمان غیر جراحی ،شامل تراشیدن مرتب موها،رعایت بهداشت و خارج کردن موهای موجود در مجاری فیستول توسط عده ای توصیه شده است.این روش، گرچه نیاز به عمل جراحی را منتفی می کند ، اما احتمال عود بیشتری دارد و کمتر توصیه می شود.

عوامل مستعد کننده :

عوامل مشخصی می توانند شما را برای ابتلا به این بیماری مستعد کنند :

  1. جنس مذکر
  2. جوان بودن
  3. چاقی مفرط
  4. تحرک کم
  5. مشاغلی که نیاز به نشستن طولانی داشته باشند
  6. زیاد بودن موهای بدن
  7. موهای زبر و سخت

عوارض:

اگر یک سینوس پیلونیدال عفونی مزمن،به طور صحیح درمان نشود، شانس ابتلا به نوعی از سرطان پوست (سرطان سلول سنگفرشی) به طور خفیفی افزایش می یابد

پیشگیری:

برای کمک به پیشگیری از سینوس پیلونیدال سعی کنید:

  1. مناطق خطر را تمیز نگه دارید .
  2. در صورت نیاز ،وزن کم کنید.
  3. از نشستن های طولانی پرهیز کنید.

اگر در گذشته، به این بیماری  مبتلا بوده اید، برای کاهش خطر عود، باید به طور منظم، موهای آن منطقه را حذف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا