پاسخ سوالات رایج درباره کرونا

۱- ترتیب بروز علائم فرد مبتلا به کرونا چگونه است؟

  • در اکثر بیماران (حدودا ۸۱٪ ) علائم به صورت خفیف ظهور پیدا میکند و عبارتند از خستگی مفرط ، تب ، لرز ،سرفه خشک ، از دست دادن حس بویایی و گلو درد که با مراقبت های اولیه و استراحت فرد بهبود می یابد.
  • اما ممکن است در بعضی موارد ظرف یک هفته علائم شدیدتر شده و به صورت تنگی نفس بروز یابد .
  • علائم گوارشی ، گرفتگی و ابریزش بینی نیز به ندرت دیده میشود.

۲- تست های تشخیصی برای کرونا کدامند؟ آیا از CT اسکن هم استفاده می شود؟

تست های تشخیصی برای این بیماری  شامل تست های آزمایشگاهی بر روی نمونه خلط بیمار ( تست های بیوشیمیایی ، سرولوژی و مولکولی ) و تست رادیولوژی (CT scan ) است.

در صورت بروز  علائم شدید مثل تنگی نفس در حالت استراحت، تب مداوم یا سرفه های خشک بدتر شونده، به مراکز درمانی مراجعه کنید .

با توجه به صلاحدید پزشک و نیاز بیمار  تست تشخیصی انجام خواهد شد .

۳- دوره پیک و فروکش کردن کرونا چه زمانی است؟

  • چون این بیماری نوظهور است و اطلاعات دقیق اپیدمیولوژیکی درباره آن وجود ندارد نمی توان درباره زمان دقیق پیک و به اتمام رسیدن آن اظهار نظر کرد.
  • پیک شیوع این بیماری رابطه مستقیمی با همکاری همگانی مردم جامعه ، میزان رعایت نکات بهداشتی توسط آنها ، عدم خروج از خانه ها و خودداری از حضور در بیمارستان ها و مراکز درمانی به غیر از موارد بسیار ضروری دارد.
  • با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا ، انتقال ساده و سریع آن، اطلاعات محدود درباره این بیماری و عدم وجود درمان قطعی توصیه میشود قرنطینه خانگی را جدی بگیرید و علاوه بر رعایت اصول بهداشتی از سفر ها و دید و بازدید های مناسبتی در این ایام  پرهیز کنید.

۴- آیا ویروس می تواند در آینده تغییر کند و بار دیگر بیماری زایی کند؟

در طول تکامل ، نوترکیبی RNA های همولوگ و جهش های ژنتیکی به عنوان عوامل اصلی در سازگاری انواع کرونا ویروس ها با میزبان های خاصی در نظر گرفته میشوند.

چنین جهش های ژنتیکی می تواند منجر به ظهور سویه ها یا ژنوتیپ های جدید در یک گونه خاص از ویروس های کرونا ( سارس ، مرس ، covid19 ) و باعث شیوع بیماری های همه گیر شود.

۵- آیا اپیدمی کرونا در سراسر جهان گسترش خواهد یافت؟

این ویروس اکنون بیش از ۱۰۰ کشور جهان را درگیر کرده است.

با توجه به ارزیابی روزانه ی سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) و بر طبق میزان شیوع و سهولت پخش ویروس کرونا احتمال درگیری سایر کشور ها نیز وجود دارد.

۶- آیا افراد سیگاری در صورت ابتلا به کرونا در خطر هستند؟

از آنجایی که COVID-19 یک بیماری تنفسی است و اغلب باعث ذات الریه می شود ، داشتن سابقه سیگار کشیدن ممکن است خطر مشکلات شدید تنفسی یا ذات الریه را افزایش دهد.

هر فردی با سابقه ی استعمال سیگار نسبت به این ویروس مستعد تر میباشد.

۷- مسیر های انتقال ویروس کدامند؟ و هر کدام چه مقدار ویروس را منتقل می کنند؟

ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه و استنشاق در محیطی که تهویه مناسب ندارد یا ازدحام جمعیت هست و یا تماس با سطوح آلوده منتقل می‌گردد. .در صورت وجود ترشحات مجرای تنفسی فرد مبتلا در هوا و نزدیکی شما به فرد مبتلا، ممکن است از طریق هوا منتقل گردد.انتقال کرونا از طریق شیر مادر غیر محتمل است ولی بهتر است اگر حال عمومی مادر با تشخیص قطعی بد است، از شیردهی خودداری شود. اسکناس ها و سکه ها ، قلیان ، سطوح آلوده ، غذای آلوده با قطرات تنفسی که گرمای کافی ندیده اند و مدفوع فرد آلوده می توانند باعث انتقال شوند.

۸-تدفین فوت شدگان کرونایی به چه صورت انجام خواهد شد؟

به گفته مسئولان بهداشت و درمان متوفی همچنان می تواند ناقل باشد.

مراحل دفن جانباختگان طبق نظر سازمان جهانی بهداشت به این شکل است:متوفی در کاور های مخصوص قرار گرفته و تا زمان دفن این پوشش برای جلوگیری از انتقال ویروس باقی می ماند.. (محلول سفید کننده نیم درصد به جسد و کاور پاشیده می شود.)آمبولانس های ویژه و پرسنل های مجهز اجساد را منتقل می کنند.اجساد شست و شو نمی شوند و به غسالخانه نمی روند.محل دفن آن ها در قطعه فوت شدگان عفونی و کرونایی می باشد.عمق گور باید حداقل ۴متر باشد.خاکسپاری بدون حضور خانواده و مراسم عمومی می باشد. خانواده متوفی می توانند پس از تدفین، سایر مراسم عزاداری عادی را برگزار کنند.

۹- آیا کاهش حس بویایی و چشایی به کرونا مربوط است؟

ارتباط بین این عارضه با کرونا ویروس جدید نیازمند تحقیقات بیشتر است. اما در صورت ارتباط کرونا با حس چشایی و بویایی، احتمالا این عاضه برگشت پذیر خواهد بود.

ممکن است استفاده از دوز زیاد مواد شوینده علت این عارضه باشد اما نظر دادن درباره آن احتیاج به بررسی دارد.

برای درمان التهابات عصبی (مثل اثر بر حس چشایی و بویایی) در بسیاری از موارد داروهای کورتون توصیه می شود اما این دارو باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و در این شرایط توصیه نمی شود. استراحت کافی، مصرف مایعات و داروهای تقویتی باعث بهبود سریع تر میشود.

۱۰- چه نوع بیماری های قلبی عروقی به عنوان ریسک فاکتور در نظر در گرفته می‌شوند؟

آمار مرگ و میر اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت در مورد افرادی دارای نیروهای زمین های قلبی عروقی که به کرونا مبتلا می شوند حدود ۱۳ درصد می‌باشد که از سایر بیماری‌های زمینه‌ای بالاتر بوده است.

افرادی که سابقه فشارخون ،سکته قلبی( هرچه نزدیکتر خطر بیشتر)، گرفتگی عروق قلب و افرادی که دارای نارسایی قلبی می باشند در معرض خطر بیشتری از جانب بیماری کرونا هستند.

با توجه به مطالعات انجام شده به نظر می رسد افرادی که دارای بیماری هایی مانند آترواسکلروزیس می باشند و در عروق آنها پلاک‌های چربی موجود است، ابتلا به بیماری کرونا موجب تحریک این پلاک‌ها شده و گرفتگی عروق را موجب می شود.

۱۱- چه داروهایی در حال حاضر برای افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان ها استفاده می شود ؟آیا به تازگی داروی برای درمان کرونا شناسایی شده است؟

در حال حاضر در دستورالعمل وزارت بهداشت و داروی مورد استفاده در رژیم درمانی بیماران مبتلا به کرونا اسلتامیویر و کلروکین می باشد.

تحقیقات همچنان در حال انجام است اما داروهای دیگری که معرفی شده اند اغلب بازدهی کم یا عوارض جانبی زیادی دارند

یکی از داروهای معرفی شده برای درمان کرونا اکتمرا(توکیلیزوماب) می باشد. این دارو با توجه به اثر بیش از حدی سیستم التهابی(طوفان سایتوکاینی) برای مقابله با ویروس کرونا و در نهایت تخریب بافت ریه مورد استفاده واقع شده است. قابل توجه است که این دارو در سال ۲۰۱۰ ساخته شده و برای بیماری‌های شدید التهابی مانند روماتید مورد استفاده قرار گرفته است .

باید توجه شود که این دارو محدودیت‌های زیادی دارد و در صورت داشتن یک سری شرایط زمینه‌ای در افراد نباید استفاده شود. به طور کلی استفاده از این دارو باید زیر نظر پزشک و بررسی مداوم باشد .امید است تا در آینده ای نزدیک با تغییر یکی از داروهای موجود و یا ساختن داروی جدید به درمان کرونا دست یابیم. همچنین ممکن است با تلاش‌های محققان واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلای آن ساخته شود.

۱۲- چه نوع درمان های دارویی می توانند ریسک ابتلا به کرونا را افزایش دهند؟

بعضی از بیماری ها نیازمند داروهای می باشند که سرکوب کننده سیستم ایمنی و فرآیند التهاب هستند. با توجه به اینکه فرایند التهاب عامل مقابله با ویروس کرونا می باشد در نتیجه فردی که داروهای ضد التهابی مانند کورتون ها را مصرف می‌کند و مبتلا به کرونا میباشد ،در معرض خطر بیشتری است.

علاوه بر کورتون ها سایر داروهای سرکوب کننده التهاب مصرف شده در بیماریهای مختلف مانند سندروم روده تحریک پذیر و آرتریت روماتوئید و سایر بیماریهای التهابی و خود ایمنی موجب تضعیف سیستم ایمنی می شوند و برای فردی با علائم کرونا لازم است تا در مورد این داروها با پزشک مربوطه مشورت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا