مقاومت آنتی بیوتیک ها

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

آنتی بیوتیک هاداروهایی قوی هستند که میکروب ها را از بین میبرند و مانع تکثیر آن ها میشوند. در سال ۱۹۲۹ الکساندر فلیمینگ به طور اتفاقی متوجه اثر ضد باکتریایی ماده مترشحه توسط قارچ پنی سیلین نوتام شد و اولین ماده آنتی بیوتیک یعنی پنی سیلین را کشف کرد؛ پس از تخلیص سازی و انجام تحقیقات لازم بر روی آن ، این انتی بیوتیک در سال ۱۹۴۴ مورد استفاده گسترده در درمان عفونت های باکتریال قرار گرفت. اما دیری نپایید که باکتری ها خود را به سیستم های دفاعی مختلفی در برابر انتی بیوتیک ها مجهز کردند و در برابر آنها مقاوم شدند، به گونه ای که اولین مقاومت انتی بیوتیکی در سال ۱۹۴۷ گزارش شد. پس مقاومت دارویی موضوعی است که از گذشته وجود داشته است.

میکروب ها مرتب تغییر می کنند تا  آنتی بیوتیک ها را خنثی کرده و از بین ببرند. معمولا مقاومت به شکل یک موتاسیون رخ می دهد و جهش کروموزومی در میکروب ها خیلی بیشتر از موجودات دیگر است. امروز مقاومت انتی بیوتیک ها در حال افزایش است. گاهی اوقات باید یک میکروب را با مصرف هم زمان چند انتی بیوتیک از بین برد و مصرف یک نوع انتی بیوتیک و یا مصرف ناقص می تواند مقاومت ایجاد کند.

سازمان بهداشت جهانی با بررسی ۱۱۴ کشور جهان، از خطر افزایش مقاومت دارویی خبر می دهد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد ، با انتشار گزارشی اعلام کرده که جهان وارد دوره 《پسا انتی بیوتیک 》 شده است، دوره ای که عفونت های ساده ای که برای سالیان طولانی قابل درمان بوده اند، اکنون کشنده شده اند.

 

PicsArt 04 11 01.11.37 300x250 - مقاومت آنتی بیوتیک ها
مقاومت آنتی بیوتیک ها-مجله زندگی سالم

 

به گزارش این سازمان، در صورتی که فورا برای مقابله با این پدیده اقدام نشود، مقاومت دارویی تبعات بسیار خطرناکی را برجای خواهد گذاشت.

به گفته 《کارمن پسووا سیلوا》، مدیر بخش مقاومت آنتی بیوتیکی، سازمان بهداشت جهانی ، ابعاد جهانی این خطر بسیار جدی است. طبقه گفته ایشان ، این موضوعی است که در همه کشورها باعث نگرانی شده و این مشکل تنها در یک کشور دیده نمیشود. نگرانی از این بابت وجود دارد که در همه کشورهای مورد بررسی دیده شده است. مقابله با این پدیده نیاز به اقدام هماهنگ همه کشورها دارد.

“کوین وو” سیر تکاملی این معضل که چالش بزرگی در آینده دارویی ایجاد می کند را توضیح می دهد که ما آن را در وب سایت زندگی سالم ترجمه و دوبله کردیم

[aparat id=”J4nm7″]

گزارش سازمان بهداست جهانی بر مقاومت دارویی هفت باکتری عمده تمرکز دارد که در بروز بیماری هایی مانند:

بنا بر این گزارش ، تجویز دو آنتی بیوتیک مهم برای بیماران در بعضی از کشورهای مورد بررسی ، حکایت از بی اثر شدن این داروها و مقاوم شدن باکتری ها در برابر آنها شده است.

به گزارش کنگره ملی تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها، ایران یکی از کشورهایی است که با تجویز بیش از اندازه این داروها روبرو است و مصرف آنتی بیوتیک در این کشور تقریبا برابر با کل مصرف آن در اروپاست. بر این اساس، مصرف آنتی ببوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است.

یکی از آنتی بیوتیک های بسیار قوی که تاثیرگذاری آن به شدت کاهش یافته است ، کارباپنم  است که در مراحل پیشرفته درمان بیماری های ناشی از باکتری کلبسیلا پنومونیه کاربرد دارد، این باکتری منجر به بروز آلودگی خون، ذات الریه و عفونت های مختلف در نوزادان می شود.

از سوی دیگر، در حالی که در دهه ۱۹۸۰ میلادی مقاومت دارویی نسبت به درمان آلودگی مجاری ادراری به باکتری ای_کلای تقریبا وجود نداشت، این روزها تجویز آنتی بیوتیک برای درمان این عارضه در نیمی از موارد بی تاثیر است.

باکتری ها معمولا در طول زمان برای مقابله با آنتی بیوتیک ها جهش ژنتیکی میکنند، اما استفاده نادرست و بیش از اندازه از این داروها روند مقاومت دارویی را تسریع کرده است.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود گفته است، برای مقابله با این پدیده ، علاوه بر تولید آنتی بیوتیک های جدید به اقدام هماهنگ دولت ها برای کند کردن روند مقاومت دارویی نیاز است.

این سازمان بر نیاز به ارتقای سلامت بهداشت، افزایش دسترسی مردم به آب سالم، ضدعفونی کردن مراکز درمانی و گسترش ایمنی سازی به عنوان راه های کاهش نیاز به تجویز آنتی بیوتیک ها تاکید کرده است.

با این که صنایع دارویی در سه دهه گذشته تعدادی آنتی بیوتیک جدید را تولید کرده اند، اما مقاومت میکروارگانیسم ها در برابر این داروها افزایش یافته است. به طور کلی ، باکتری ها توانایی ژنتیکی در انتقال و کسب مقاومت در برابر داروها را دارند که به عنوان عوامل درمانی استفاده می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا