۱۱ نشانه اینکه شما در دام یک خودشیفته گرفتارید

اختلال شخصیت خودشیفته را با اعتماد به نفس یا خود را دوست داشتن اشتباه نگیرید.

زمانیکه شخصی تعداد زیادی عکس سلفی یا عکس های خفن از خودش را در پروفایلش قرار می دهد یا اینکه در یک ملاقات اولیه مرتبا درباره خودش حرف می زند ممکن است ما او را یک خودشیفته بنامیم.

اما یک خودشیفته واقعی کسی است که دچار اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) باشد. این اختلال یک مشکل روانی است که با فاکتور های زیر دسته بندی و مشخص می شود :

  • احساس مفرط درباره اینکه او شخص مهمی است.
  • نیاز شدید به توجه دیگران و مورد تحسین قرار گرفتن.
  • فاقد احساس همدلی با دیگران.
  • اغلب روابط ناخوشایند قبلی داشته است.

ربکا ویلر که یک درمانگر خبره در این زمینه است , درباره نتیجه آنچه که از موارد بالا حاصل می شود به ما می گوید که :

“این اختلال منجر به هزینه خواهی غالبا شدید – این هزینه خواهی می تواند توجه , عشق , تحسین یا هر چیزی باشد – از دیگران و عدم توانایی در توجه به نیاز های دیگران می شود.”

اختلال شخصیت خودشیفته یک مشکل مطلقا سفید یا سیاه نیست. دکتر فران والفیش در اینباره می گوید :”خودشیفتگی در یک طیف گسترده قرار می گیرد و اینطور نیست که شخص خودشیفته حالت صفر یا صد داشته باشد.” به همین دلیل به اینگونه افراد آدم های خاکستری نیز گفته می شود.

پیش از مطالعه این مقاله , توصیه می کنیم تا مقاله “آدم های خاکستری و اختلال شخصیت خودشیفته” را مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی درباره این اختلال بدست آورید.

 

علائم اختلال شخصیت خودشیفته

براساس اطلاعاتی که در کتاب های راهنما در این زمینه آورده شده است , یک شخص باید پنج نشانه از موارد ذکر شده را داشته باشد تا یک فرد خودشیفته تلقی شود :

  • احساس ارزشمندی بسیار شدید
  • دائما مشغول به فکر کردن درباره ی موفقیت های نامحدود , قدرت , شهرت , زیبایی , عشق ایده آل و …
  • اعتقاد شدید به این موضوع که خاص و منحصر به فرد هستند و فقط با افراد خاص و منحصر به فرد یا موسسات خاص و دارای شهرت بالا ارتباط برقرار می کنند.
  • احساس بسیار شدید به تحسین شدن
  • احساس به حق بودن در هر شرایطی
  • بهره برداری از اشخاص دیگر
  • فاقد احساس همدلی
  • حسادت به دیگران یا اعتقاد به اینکه دیگران به او حسادت می کنند
  • رفتار های متکبرانه و غرور آمیز

شاید دانستن این معیار ها نتواند به شما در شناسایی یک شخص خودشیفته کمک کند ؛ خصوصا زمانیکه شدیدا درگیر رابطه عاطفی با چنین فردی باشید. برای شناسایی فرد مورد نظر در چنین مواردی حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

شاید شما درگیر چنین موضوعی باشید. اینکه شاید شخصی که شما به او وابستگی عاطفی دارید دچار چنین مشکلی باشد واقعا دلهره آور است.

در ادامه با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

 

آنها در ابتدا بسیار جذاب و دلربا هستند

مثل یک رویا آغاز می شود.

شاید آنها مدام به شما پیام بدهند.

گاها از روشی تحت عنوان “بمب گذاری عاشقانه” برای وابسته کردن شما استفاده می کنند.

شاید از شما تعریف کنند -مثلا چقد باهوش هستی- یا بر این موضوع تاکید کنند که چقدر خوش مشرب هستید و با همه سازگاری دارید. همه اینها را ممکن است در همان روز های ابتدایی و بدون هیچگونه شناختی به شما بگویند.

woman a 300x300 - 11 نشانه اینکه شما در دام یک خودشیفته گرفتارید

یک کارشناس در این زمینه می گوید :”خودشیفته ها مدام به این موضوع فکر می کنند که آنها شایستگی بودن در کنار یک فرد خاص را دارند , و این افراد خاص در واقع همان کسانی هستند که می توانند مدام از آنها قدردانی کنند و تحسین کردن کار همیشگی آنها باشد.”

اما به محض اینکه شما کاری انجام دهید که باعث ناامیدی آنها بشود , خیلی زود تبدیل به نقطه مقابل و دشمن شما خواهند شد.

معمولا در چنین مواقعی هیچ تصوری از اینکه چه کاری انجام داده اید ندارید. اینکه چطور خودشیفته ها با شما رفتار می کنند یا اینکه کی از شما روی می گردانند درواقع هیچ ارتباطی به رفتار شما ندارد ؛ بلکه همه چیز وابسته به اعتقادات خودشان است.

وایلر که یک متخصص در این زمینه است توصیه می کند :”اگر احساس کردید کسی در آغاز آشنایی خیلی قوی و پررنگ ظاهر شد , مراقب باشید.”” حواستان به این موضوع باشد که عشق واقعی به مرور رشد می کند و پرورش می یابد.”

“اگر احساس می کنید که خیلی زود نسبت به شما ابراز علاقه کرده اند , پس شدیدا مراقب باشید.””افراد خودشیفته سعی در ایجاد ارتباطات سطحی در اوایل یک رابطه دارند.”

 

آنها صحبت جمع را به دست می گیرند و درباره اینکه چقدر عالی هستند صحبت می کنند

جکلین کرول , یک روانشناس درمانی معتقد است :”خودشیفتگان دوست دارند که مرتبا در مورد دستاورد های خود صحبت کنند.”

“آنها این کار را مرتبا انجام می دهند ؛ زیرا احساس می کنند بهتر و باهوش تر از دیگران هستند.””همچنین این موضوع به آنها کمک می کند تا برای خود اعتماد بنفس ایجاد کنند.”

دکتر آنجلا گریس می گوید :”این افراد غالبا درمورد دستاورد های خود اغراق آمیز صحبت می کنند و داستان های کوچک خود را با دروغ تزیین می کنند تا بتوانند موجبات تحسین شدن توسط دیگران را فراهم کنند.”

خصوصیت بارز این افراد اینگونه است که ؛ از حرف زدن درباره خود خسته نمی شوند , اما زمانیکه نوبت به حرف زدن درباره دیگران -دوستان یا شریک عاطفی یا …- می رسد حرفی برای گفتن ندارند.

از خودتان سوال کنید : زمانیکه درباره خودتان صحبت می کنید چه اتفاقی می افتد؟ آیا آنها سوالی از شما می پرسند؟ یا اینکه آیا ابراز علاقه می کنند که اطلاعات بیشتری از شما بدست آورند؟ آیا در مورد خصوصیات شما حرفی می زنند؟

 

از تعریف های شما تغذیه می کنند

بنظر می رسد که خودشیفته ها فوق العاده معتمد به نفس هستند. اما براساس یافته های روانشناسی , این افراد در اکثر مواقع فاقد عزت نفس هستند.

آنها دائما به ستایش شدن احتیاج دارند , و اگر آن را در اختیارشان نگذاری حتما به تو گوشزد خواهند کرد. به همین دلیل نگاه آنها دائما به دهان شما دوخته شده است که بگویید “تو چقدر عالی هستی”.

آنها اینگونه ارضا می شوند.

خودشیفته ها از افراد دیگر – خصوصا افرادی که بسیار همدل هستند و یا به آنها احساس قدرت می دهند – برای تامین احساس ارزشمندی خود استفاده می کنند. این موضوع به آنها احساس قدرت می دهد.

اما بدلیل پایین بودن عزت نفس , پادشاهی آنها خیلی سریع از هم فرو خواهد پاشید.

نکته : افرادی که اعتماد بنفس واقعی دارند , برای اینکه احساس خوبی داشته باشند تنها به شما یا کس دیگری اعتماد نخواهند کرد.

تفاوت اصلی میان افراد با اعتماد به نفس واقعی و خودشیفته ها این است که خودشیفته ها به دیگران احتیاج دارند تا با پایین بردن آنها خودشان را به بالا بکشند.

درواقع آنها همه کارهایی که افراد با اعتماد بنفس انجام نمی دهند را انجام می دهند تا خودشان را بالا و بالاتر ببرند.

خودشیفته ها بدلیل همین عدم اعتماد به نفس , افراد اطراف خودشان را بدون هیچ دلیلی بازخواست و مجازات می کنند.

 

آنها فاقد احساس همدلی با دیگران هستند

Selfie 4 300x200 - 11 نشانه اینکه شما در دام یک خودشیفته گرفتارید

والفیش در اینباره می گوید :”عدم توانایی همدلی کردن با دیگران , یکی از ویژگی های بارز این افراد است.”

شاید برای شما پیش آمده باشد که به هر دلیلی – فوت اقوام و دوستان , بیماری یا مشکلات سلامتی و … – ناراحت باشید و از چنین افرادی انتظار همدلی کردن داشته باشید ؛ درحالیکه بدون هیچ واکنشی شما را به حال خودتان رها می کنند.

والفیش می گوید :” خودشیفته ها توانایی لازم برای دیدن احساس دیگران , اعتبار سنجی آن احساس و درک و پذیرش آن موضوع را ندارند ؛ چراکه آنها اصلا مفهوم احساسات را درک نمی کنند.”

به بیان ساده تر ؛ آنها احساس خود را خرج دیگران نمی کنند.

اغلب بدلیل همین ناتوانی در همدلی یا هم دردی , این افراد در بسیاری از روابط خود شکست می خورند و منزوی می شوند. حال خواه این رابطه عاشقانه باشد و خواه نباشد.

 

آنها هیچ دوست قدیمی و ماندگاری ندارند

بیشتر خودشیفته ها هیچ دوستی طولانی مدت و ماندگاری نخواهند داشت. اگر در ارتباطات آنها بیشتر جستجو کنید , متوجه می شوید که آنها فقط آشنایان و دوستان معمولی در اطراف خود دارند.

در نتیجه , زمانیکه شما تصمیم می گیرید با خودتان کنار بیایید و آنها را رها کنید , حالت تهاجمی به خود می گیرند. آنها ادعا می کنند که شما زمان کافی با آنها نگذرانده اید , و از این طریق باعث می شوند که شما احساس گناه کنید. حتی ممکن است شما را درباره دوستانی که دارید شدیدا سرزنش کنند.

در این مواقع , پرسیدن این ۳ سوال از خودتان ضروری است :

  • شخص مورد نظر شما با افرادی که هیچ توقعی از آنها ندارد چگونه برخورد می کند؟
  • شخص مورد نظر هیچ دوستی بلند مدتی با کسی داشته یا نه؟
  • آیا آن شخص اهل کینه دوزی است , یا اینکه در مورد آن صحبت می کند؟

 

شروع به گرفتن اشکالات بیخودی از شما می کنند

شاید در ابتدا نوعی آزار سطحی بنظر برسد , اما به مرور همیشگی و روی اعصاب تر خواهند بود.

ناگهان , متوجه می شوید آنها با هر کاری که انجام می دهید – آنچه که می پوشید و می خورید , کسی که با او صمیمی هستید , و حتی تماشای تلوزیون – مشکل دارند.

آنها شما را مثل مرداب به پایین می کشند , شما را با القاب بد خطاب می کنند , به شما ضربه می زنند و جوک هایی درباره شما می سازند که اصلا خنده دار نیست.

هدف آنها از این کار پایین آوردن عزت نفس دیگران است تا بتوانند خودشان را پیش روی دیگران حق به جانب و جذاب جلوه بدهند.

بعلاوه , واکنش به چیزی که می گویند , تنها رفتار آنها را شدید تر خواهد کرد.

روانشناسان باور دارند که خودشیفته ها عاشق واکنش هستند. این بدین دلیل است, که به آنها نشان می دهد که آنها قدرت تاثیر گذاری بر وضعیت عاطفی دیگران را دارند.

یک هشدار مهم : هنگامیکه شما کاری را انجام می دهید که ارزش جشن گرفتن دارد , او شما را با توهین تحقیر می کند و شروع به آوردن بهانه های مختلف درباره عدم موفقیت خود می کند.

درواقع آنها می خواهند به همه نشان بدهند که شما بهتر از آنها نیستید.

 

آنها بلف زن های قهاری هستند

بلف زدن از خصوصیات بارز خودشیفته ها است. این افراد ممکن است با گفتن دروغ های آشکارا و اصطلاحا مغلطه گری , متهم کردن دیگران به دروغ گویی , عوض کردن حقیقت و … دید دیگران را درباره شما تغییر دهند و واقعیت را دچار تحریف کنند.

برخی از نشانه های بلف زدن :

  • شما دیگر احساس شخصی که قبلا بودید را نخواهید داشت.
  • احساس می کنید که نسبت به گذشته عصبی تر شده اید و اعتماد به نفس ندارید.
  • همیشه نگران هستید که نکند بیش از حد حساس شده ام؟
  • احساس می کنید هر کاری که انجام می دهید اشتباه است.
  • زمانیکه موضوعی خوب پیش نمی رود احساس گناه می کنید.
  • همیشه در حال عذرخواهی کردن هستید.
  • همیشه احساس می کنید که یک چیزی اشتباه است , اما نمی توانید اشتباه را پیدا کنید.
  • غالبا نگران هستید که مبادا واکنش شما در برابر شخص مورد نظر غیر منطقی بوده است.
  • برای رفتار نامناسب شخص مورد نظر دلایل و بهانه های مختلف پیدا می کنید و به خودتان تلقین می کنید.

 

آنها همیشه مشغول رقصیدن حول تعریف رابطه هستند

دلایل زیادی برای این موضوع که شخصی نخواهد شما را بپذیرد وجود دارد.

شاید شخص مورد نظر دارای تمایلات جنسی خاص از جمله همجنس گرایی باشد. یا اینکه تمایل داشته باشد تا در عین رابطه متقابل با شما – اعم از عاطفی یا جنسی – صرفا با شما دوست باشد ؛ و نه چیز دیگری.

اما اگر فرد مورد نظر علائم دیگری را از خود نشان داد , این موضوع باید بعنوان یک پرچم قرمز تلقی شود.

برخی از خودشیفته ها از شما انتظار دارند تا همچون شریک زندگی با آنها رفتار کنید. آنها تمایل دارند تا از مزایای عاطفی , جنسی و صمیمیت شما بهره ببرند.

در عین حال نگاهشان رو به جلو است تا اگر که موقعیت مناسب تری یافتند به راحتی شما را ترک کنند.

5 300x169 - 11 نشانه اینکه شما در دام یک خودشیفته گرفتارید

درواقع , واژه “تعهد” برای افراد خودشیفته تعریف نشده است.

نویسنده کتاب “Working my way back to me ” در اینباره می گوید : “در واقع ممکن است متوجه شوید که شریک عاطفی شما , با دیگران در مقابل چشمان شما , خانواده و یا دوستانتان معاشقه می کند و یا به دیگران چشم دارد.”

“اگر شما با آنها با بی احترامی صحبت کنید و توانایی کنترل احساسات خود را بدست آورید , آنها شما را سرزنش می کنند.” “ممکن است به شما لقب دیوانه بدهند.”

به یاد داشته باشید که شما سزاوار کسی هستید که به همان میزان که شما به او متعهد هستید , او نیز نسبت به شما متعهد باشد.

 

آنها فکر می کنند که همواره حق  به جانب هستند و هرگز عذرخواهی نمی کنند

جنگ و دعوا با یک خودشیفته در واقع غیرممکن است.

تواب , یک روانشناس خبره در اینباره می گوید :”جای هیچ بحثی با افراد خودشیفته باقی نمی ماند , چراکه آنها همواره خود را حق به جانب و راستگو می پندارند.””آنها به چشم اختلاف نظر به یک موضوع نگاه نمی کنند , بلکه همواره به این فکر هستند که با صحبت هایشان به شما حقیقت را یاد بدهند.”

اگر موارد زیر را در شخصی مشاهده کردید , ممکن است در دام یک خودشیفته افتاده باشید :

  • به صحبت های شما گوش نمی کند.
  • شما را درک نمی کند.
  • هرگز مسئولیت خود را در قبال مشکل پیش آمده برعهده نمی گیرند.
  • هرگز برای سازش با دیگران تلاش نمی کند.

درحالیکه پایان دادن به رابطه , بهترین راه حل برای مقابله با یک خودشیفته است , ویلر -روانشناس بالینی- توصیه می کند از مذاکره و صحبت منطقی با این افراد خودداری کنید. چراکه این  موضوع باعث خواهد شد که شما دیوانه شوید.

چیزی که یک خودشیفته را دیوانه می کند عدم کنترل روی شما است. پس کمتر مبارزه کنید تا بیشتر زجر بکشد.

فرد خودشیفته هرگز عذرخواهی نمی کند , چون هرگز فکر نمی کند که اشتباه کرده است.

این عدم توانایی در عذرخواهی می تواند خودش را در موقعیت های گوناگون نشان دهد , مثلا :

  • در زمانی که خودش قول داده بود با شما تماس بگیرد اما نمی گیرد.
  • برنامه های مهم را در آخرین لحظه کنسل می کند.

به یاد داشته باشید که یک شریک عاطفی مناسب توانایی شناسایی مواقعی که مقصر بوده است را دارد و از شما بابت اشتباهات عذرخواهی خواهد کرد.

 

وقتیکه تصمیم به پایان دادن به ارتباطتان می گیرید وحشت می کنند

به محض اینکه یک قدم رو به عقب بردارید , شخص خودشیفته تلاش می کند تا شما را به سمت خودش بکشد.

ابتدا ممکن است مجددا از تکنیک “بمب گذاری عاشقانه” استفاده کند. آنها کاملا حق را به شما نسبت می دهند و تظاهر می کنند که تغییر کرده اند.

اما خیلی زود , ورق برخواهد گشت. آنها نشان خواهند داد که هرگز تغییر نکرده اند.

به همین دلیل بسیاری از افراد خودشیفته بارها و بارها تلاش به ادامه یک رابطه عاطفی می کنند تا زمانیکه یک شخص دیگر را برای به دام انداختن و شروع یک رابطه جدید پیدا کنند.

 

زمانیکه واقعا می فهمند رها شده اند , رفتار های عجیب از خود نشان می دهند

اگر به آنها بفهمانید که رابطه شما با آنها به پایان رسیده است , آنها از هر روشی برای ضربه زدن به شما استفاده خواهند کرد.

نتیجه چیست؟ آنها ممکن است درباره شما به دیگران حرف های بد بزنند تا چهره خود را خوب نشان دهند. یا ممکن است خیلی سریع با شخص دیگری ارتباط برقرار کنند تا با این کار بتوانند حس حسادت شما را برانگیزند.

حتی ممکن است آنها دوستان شما را از شما بدزدند , به بیان ساده تر با گفتن صحبت هایی برای آنها , دید دوستانتان را نسبت به شما عوض کنند.

دلیل همه این موضوعات , اهمییت خیلی زیاد شهرت برای آنها است.

آنها دوست ندارند که شهرتشان خراب شود.

 

من با یک خودشیفته رابطه دارم … چکار کنم؟

اگر با یک خودشیفته در ارتباط هستید , احتمالا تجربه زیادی بدست آورده اید.

ارتباط با کسی که همیشه شما را نقد می کند , تحقیر می کند , بلف می زند و … واقعا خسته کننده است.

به همین دلیل کارشناسان اصلا ادامه چنین رابطه ای را پیشنهاد نمی کنند.

 

چگونه خودم را برای خاتمه رابطه آماده کنم؟

  • مدام به خود یادآوری کنید که شما لیاقت یک عشق واقعی را دارید.
  • روابط خود با دوستان همدل و صمیمی را تقویت کنید.
  • با دوستان و خانواده خود یک گروه پشتیبانی تشکیل دهید. آنها به شما یادآوری می کنند که اوضاع از چه قرار است.
  • از او بخواهید که خودش را درمان کند.
  • خودتان نیز حتما به یک متخصص مراجعه کنید و کمک بگیرید.

اگر هنوز با شخص خودشیفته وارد رابطه نشده اید می توانید از تکنیک های بهتری برای از بین بردن وابستگی به او استفاده کنید. دراینباره می توانید به مقالات متعددی که در سایت های مختلف موجود است مراجعه کنید.

هرگز سعی در تغییر دادن یک خودشیفته نداشته باشید.

روانشناسان می گویند :”خودشیفته ها هرگز نمی توانند در روابط خود و یا در هر زمینه دیگری از زندگی خود احساس تحقق و سیری داشته باشند , چراکه هیچ چیز برای آنها به اندازه کافی ویژه نیست.”

اساسا , شما هرگز برای یک خودشیفته کافی نخواهید بود.

بهترین راه حل قطع روابط با چنین افرادی است. هیچ توضیحی برای آنها ندهید. هیچ فرصتی برای مکیدن مجدد احساسات خودتان به آنها ندهید.

فقط از دست آنها فرار کنید و هرگز پیشنهاد رابطه مجدد به آنها ندهید.

دکتر کرول در اینباره می گوید :”از آنجا که یک خودشیفته بعد از رها شدن سعی می کند تا شما را از هر طریقی آزار بدهد , پس سعی کنید در هر زمینه ای او را مسدود و بلاک کنید تا مبادا در تصمیم خود دچار لغزش شوید.”

 

به یاد داشته باشید …

مطالب این مقاله هرگز به معنی نشانه برای شناسایی یک خودشیفته نیست ؛ بلکه صرفا به تشریح رفتار ها و واکنش های این افراد می پردازد.

با داشتن یک یا شش مورد از علائم ذکر شده نمی توان خودشیفتگی را به شخصی نسبت داد.

فراموش نکنید که شما مسئول رفتار یک شخص خودشیفته نیستید , بلکه تنها باید مسئول مراقبت از خود در برابر چنین افرادی باشید.

 


برای اطلاع از اخبار بروز در حوضه سلامت و پزشکی , صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا