آداب معاشرت و رفتار با افراد معلول

شاید برای افرادی که هرگز با یک شخص دارای معلولیت ذهنی یا جسمی تعامل نداشته اند قرار گرفتن در چنین موقعیتی بسیار سخت و دلهره آور باشد. ممکن است نگران باشیم که در مورد چه چیزی  حرف میزنیم یا اینکه چگونه به شخص مقابل نگاه می کنیم. این نگرانی ها کاملا قابل درک است , اما نکته مهم تر این است که ما باید با افراد معلول درست مثل افراد عادی رفتار کنیم.

مهم ترین قسمت تعامل با فردی که دارای معلولیت است , دیدن آن شخص به عنوان یک فرد از میلیون ها فرد جامعه است و نه در نظر داشتن معلولیت آن شخص. در اینجا ما چند نکته مهم را درباره ی برخورد و معاشرت با افراد دارای معلولیت ذکر کرده ایم. با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید.

قبل از اینکه به تفاوت ها فکر کنید , مشترکات بین خود و فرد معلول را بیابید

960x0 - آداب معاشرت و رفتار با افراد معلول

زمینه های مشترک موجود , پایه اساسی تمام ارتباطات انسان ها است. زمانیکه بتوانید چیز های مشترک را بیابید , کنار آمدن با تفاوت ها از آن به بعد ساده تر خواهد بود. بعنوان مثال , یک فرد سوار بر ویلچر ممکن است که از ویلچر برای جا به جایی خود استفاده کند تا بتواند خودش را به پشت فرمان ماشین برساند و شروع به رانندگی کند. بجای فکر کردن به اینکه شما و فرد دارای معلولیت چقدر متفاوت از یکدیگر رانندگی خواهید کرد , روی این موضوع تمرکز کنید که هر دوی شما قادر به رانندگی با خودروی خود هستید. به مشترکات توجه کنید ؛ نه به تفاوت ها.

افراد معلول را قربانی تلقی نکنید

تلقی کردن یک فرد معلول به عنوان “قربانی آسیب نخاعی” یا “قربانی فلج مغزی” می تواند باعث از بین رفتن قدرت و اعتماد به نفس شخص معلول شود. این کار باعث سلب قدرت و توانایی های فرد معلول خواهد شد , چراکه تاکید کردن بر اتفاقی که برای فرد معلول رخ داده است دقیقا ۱۸۰ درجه عکس تلاش هایی خواهد بود که فرد معلول برای کنار آمدن با موضوع معلولیت خود انجام داده است. بهتر است فرد معلول را به عنوان یک فرد “نجات یافته” یا “بازمانده” تلقی کنیم. هرگز او را قربانی خطاب نکنیم.

تصور نکنید که فرد معلول , معلولیت خود را یک فاجعه می داند

Kim Vans story 2 - آداب معاشرت و رفتار با افراد معلول

بسیاری از افراد معلول با تلاش و سخت کوشی سعی کرده اند تا از زندگی خود خوشحال و راضی باشند و از بودن در کنار دیگران لذت ببرند. جمله ای مثل :”متاسفم که این اتفاق برای شما افتاده ” یا هر جمله ای شبیه به آن می تواند فرد معلول را متاسف و شدیدا ناراحت کند.

هنگام صحبت با فرد معلول متناسب با او وضعیت بدنی خود را تنظیم کنید

wheelchair couple - آداب معاشرت و رفتار با افراد معلول

هنگام صحبت با فرد معلول نحوه قرار گیری خود را به نوعی تنظیم کنید که ارتباط چشمی کامل با فرد معلول داشته باشید. اختلاف قد یک فرد ویلچری و یک فرد عادی در حالت ایستاده می تواند احساس بد فرومایگی و حقارت برای فرد معلول بهمراه داشته باشد. برای اینکه حس بهتری به فرد معلول منتقل شود , هنگام صحبت کردن در کنار او بنشینید و ارتباط چشمی برقرار کنید. اگر بتوانید یک نیمکت مناسب برای نشستن و صحبت کردن انتخاب کنید شرایط خیلی بهتر خواهد شد , چراکه هر دو در حالت نشسته و یکسان قرار خواهید گرفت. ضمن اینکه نشستن روی یک سطح بهتر از زانو زدن در جلوی یک فرد معلول است , چراکه اینکار به فرد معلول حس بچه بودن را منتقل می کند.

ارتباط چشمی برقرار کنید ؛ هرگز از یک فرد معلول رو بر نگردانید

افرادی که از بی احترامی غیرعمد در حین صحبت با فرد معلول ترس دارند , باید توجه داشته باشند که گاهی اوقات صحبت نکردن و نادیده گرفتن فرد معلول تاثیری بدتر خواهد داشت. هرگز اینکار را انجام ندهید ؛ چراکه فرد معلول نیز یک انسان کامل است و نیاز به تایید و توجه دیگران دارد. نادیده گرفته شدن می تواند حس وحشتناکی را به هر انسانی منتقل کند. هرگز یک معلول را نادیده نگیرید.

قبل از کمک کردن به فرد معلول , از او بپرسید که آیا به کمک نیاز دارد ؛ یا خیر؟

سعی نکنید که برای احترام گذاشتن به فرد معلول حتی به نیاز های غیرضروری او نیز پاسخ دهید. انتخاب بهتر این است که قبل از کمک کردن از او بپرسید که آیا به کمک شما نیاز هست یا خیر؟ بعنوان مثال بپرسید , “می توانم به شما کمک کنم؟” یا “می خواهید در را برای شما نگه دارم؟”. کمک کردن قبل از پرسش بیانگر این است که او ناتوان است و این موضوع می تواند او را آزار دهد , خصوصا اگرکه او سخت تلاش کرده باشد تا مستقل از دیگران زندگی کند.

توانایی های یک معلول را دست کم نگیرید

unnamed - آداب معاشرت و رفتار با افراد معلول

بسیاری از افراد دارای معلولیت قادر به مراقبت از خود بدون هیچگونه کمکی از جانب دیگران هستند. آنها مدت زمان زیادی را صرف سازگار شدن با شرایط جدید زندگی خود کرده اند – استفاده از وسایل نقلیه عمومی مناسب , تماس با رستوران برای ارزیابی مناسب بودن محیط آنجا , استفاده از سرامیک بجای فرش برای جلوگیری از اصطکاک ویلچر و … – آنها به خوبی می دانند که قادر به انجام چه کارهایی هستند و چه محدودیت هایی دارند , بنابراین هرگز نگران مراقبت از آنها نباشید.

قبل از اینکه انتظار درک شدن از جانب دیگران را داشته باشید , فرد معلول و معلولیت او را درک کنید

ممکن است در مواردی تمام تلاش خود را بکنید تا به یک فرد احترام بگذارید , اما تلاش های شما نتیجه عکس داشته باشد. ممکن است دیگران یا فرد منظور شما را بد متوجه شده باشد یا شما او را ناخواسته آزرده خاطر کرده باشید. قبل از عصبانی شدن و گفتن چیزهایی که ممکن است شرایط را بدتر بکند , بهتر است عقب نشینی کنید و به این موضوع فکر کنید که چیزهایی مختلفی ممکن است موجب ناراحتی فرد معلول بشوند.

قبل از صحبت کردن با مراقب شخص , با خود او نیز صحبت کنید

کسی که بدلیل ناتوانی جسمی دارای اختلال در گفتار یا شنیدن صحبت های دیگران است اغلب نادیده گرفته می شود ؛ چراکه افراد تصور می کنند او دارای ناتوانی ذهنی است. همیشه پیش از مراجعه به شخصی که ازمعلول مراقبت می کند ابتدا کمی با خود شخص معلول صحبت کنید. این کار بسیار احترام آمیز است.

زمانیکه مستقیما به شخص مراقبت کننده مراجعه می کنید و شخص دارای معلولیت را نادیده می گیرید , این موضوع می تواند برای شخص شدیدا آسیب زننده باشد.

مراقب کلماتی که استفاده می کنید باشید

کلماتی مثل “معلول” یا “صندلی چرخدار” امروزه اصطلاحات قابل قبولی برای استفاده نمی باشند و به نوعی منسوخ شده هستند. معلولیت به معنای درماندگی است , بهتر است از واژه “معلول” استفاده کنیم.

چیزی که باید همیشه به آن مقید باشیم این است که “برای یک شخص دارای معلولیت احترام قائل باش , همانطور که از دیگران انتظار احترام داری”

فراموش نکنیم که هرکسی لایق احترام وبزرگداشت است , نه فقط افراد دارای معلولیت


برای اطلاع از اخبار بروز در حوضه سلامت و پزشکی , صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا