توسعه و حفظ سلامت خانواده با مشاوره خانواده

برای تجربۀ یک زندگی خانوادگی شاد و سالم استفاده از تخصص و مهارت مشاوره خانواده ضروری است. برای حل مشکلات خانوادگی خود با ما تماس بگیرید.

همۀ ما بسیار شنیده‌ایم که خانواده اساس جامعه و اجتماع است و اگر می‌خواهیم یک جامعۀ موفق داشته باشیم باید بستر مناسب برای خانوادۀ سالم را فراهم کنیم. مشاوره خانواده دقیقاً در همین راستا قدم بر می‌دارد. ما اعتقاد داریم خانواده به عنوان محل پرورش زوجین و فرزندان، باید فضایی آرام و در عین حال پویا داشته باشد و شرایط مناسب برای رشد افراد خانواده را فراهم کند. یک خانوادۀ سالم امکانات لازم را برای پیشرفت اعضایش فراهم می‌کند.

این امکانات نه امکانات مادی، بلکه امکانات معنوی است. امکاناتی که در سایر بخش‌های جامعه، فرد قادر به دریافت آن‌ها نیست.

مشاوره خانواده به شما کمک می‌کند، قابلیت‌های خود را به عنوان یک فرد مستقل در خانواده بشناسید و همچنین در کنار سایر اعضای خانواده گروهی منسجم و هدفمند را تشکیل دهید تا همۀ اعضا با پشتیبانی و حمایت یکدیگر بتوانند به اهداف و آرمان‌های خود دست یابند.

چرا باید به مشاوره خانواده مراجعه کنیم؟

معمولاً اهمیت مشاوره خانواده تا زمانی که خانواده دچار یک بحران یا چالش جدی نشود، برای ما ناشناخته است. خوشبختانه در کشور ایران اکثر افراد در خانواده‌های پایدار و منسجم به دنیا می‌آیند و رشد می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از ما فکر می‌کنیم مهارت زندگی در خانواده را بلدیم و نیاز به یادگیری بیشتری در این زمینه نداریم.

ولی تغییرات سریعی که در چند دهۀ اخیر به تبع رشد فناوری در جهان در زندگی شخصی و اجتماعی ما پدید آمده، آموخته‌های سنتی ما را دچار چالش کرده است، به طوری که فاصلۀ میان فرزندان و والدین و حتی زوجین از یکدیگر زیاد شده است.

مراجعه کنندگان زیادی هستند که با ناباوری معتقدند تمام تلاش خود را برای رضایت همسر، فرزند و یا والدین‌شان به کار برده‌اند. ولی هر روز بیشتر از روز قبل مورد بی‌مهری و یا قضاوت نادرست اطرافیانشان قرار گرفته‌اند و جالب اینکه اطرافیانشان هم همین نظر را دارند.

این آغاز یک چالش و بحران است که می‌تواند در طولانی مدت باعث رنجش‌های عمیق، گریز از خانواده، طلاق عاطفی و حتی جدایی شود.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در آستانۀ تشکیل خانواده هستید و یا اینکه در فضای خانواده خود احساس ناخرسندی و نارضایتی دارید پیش از آنکه با یک فاجعه روبرو شوید به یک مرکز مشاوره خانواده رجوع کنید.

چرا باید از یک مشاور خانواده کمک بگیریم؟

گاهی شرایطی در خانواده ایجاد می‌شود که دانش و مهارت ما جوابگوی مدیریت آن نیست.

وقتی شما برای مقابله با یک وضعیت دچار درماندگی می‌شوید این به معنای بی‌کفایتی شما یا حتی غیرقابل بهبود بودن اوضاع نیست. با مراجعه به یک مشاوره خانواده خوب می‌توانید بر مسائل و مشکلات پیش آمده پیروز شوید. پر بیراه نیست اگر بگوییم امروزه خانواده‌ها با مشکلاتی پیچیده‌تر و سخت‌تر نسبت به گذشته روبرو هستند. حتی مشکلات هم این روزها تخصصی‌تر شده است و شما می‌بینید که به تنهایی از پسِ حل آن‌ها بر نمی‌آیید.

13f806d3 c250 4a4b 8535 dd0f2b00f06a 720x480 - توسعه و حفظ سلامت خانواده با مشاوره خانواده

ممکن است شما در خانواده‌ای که تا چند ماه قبل احساس خوشحالی و سرزندگی می‌کردید، حالا دچار رکود و خستگی و بی‌انرژی بودن شوید. حتی معاشرت و وظایفتان در خانواده مانند باری روی دوشتان سنگینی کند و دیگر از انجام آن‌ها احساس خوبی نداشته باشید. یا اینکه برقراری رابطه با اعضای خانواده برایتان سخت شده است و هنگامی که در کنار هم هستید، ترجیح می‌دهید سکوت کنید. چون به محض صحبت کردن به اختلاف بر می‌خورید. یا حتی بدتر دیگر دوست ندارید کنار یکدیگر باشید و انزوا را ترجیح می‌دهید.

گاهی هم فکر می‌کنید همه چیز برای شما و خانواده‌تان تمام شده است. دیگر نمی‌توانید بیش از این فشارهایی که در خانه وجود دارد را تحمل کنید. هرگز خانوادۀ درست و درمانی نخواهید داشت و به آخر خط رسیده‌اید.

ولی پیش از آنکه تصمیمات غیرقابل برگشت بگیرید، کمی زمان بگذارید و به یک مشاوره خانواده رجوع کنید.

خدمات مرکز مشاوره خانواده

استفاده از مشاوره خانواده تنها برای مسائلی که در داخل خانواده اتفاق می‌افتد نیست. یک مشاوره خانواده خوب می‌تواند در علت یابی تغییرات رفتاری منفی کودکانتان در مدرسه، افت تحصیلی، فرار از مدرسه، رفتارهای مخرب در مدرسه هم به شما کمک کند.

در برخی موارد مانند طلاق یا مرگ یکی از اعضای خانواده، لازم است تا افراد خانواده به کمک یک مشاور شرایط را بهتر تجزیه و تحلیل کنند و برای کنار آمدن با آن آمادگی پیدا کنند.

همچنین اختلالاتی چون افسردگی، سوء مصرف مواد و یا بیماری‌های خاص در یکی از اعضای خانواده می‌تواند بر سایر افراد نیز تأثیر منفی بگذارد، پس بهتر است حتما به یک دکتر مشاوره خانواده مراجعه کنید. برای مشاوره خانواده حضوری می‌توانید با مرکز دکتر رامین علوی تماس بگیرید.

67fbb10f 4a34 437b a041 43d26e11a738 720x479 - توسعه و حفظ سلامت خانواده با مشاوره خانواده

تفاوت مشاوره با روانشناس

اگر دو اصطلاح بالا بسیار شبیه به نظر می‌رسند، به این دلیل است که آنها کارکرد مشابهی دارند. مشاوران و روانشناسان موقعیت های شغلی یکسانی را مدیریت می‌کنند و مشکلات مشابهی را در جمعیت‌های بیماران درمان می‌کنند. حتی در اختلالات روانشناسی جدی، با رعایت برخی عوامل می توانید از روانشناس یا مشاوره به جای یکدیگر استفاده کنید.

اما تفاوت های کلیدی بین مشاوران و روانشناسان وجود دارد

به عنوان یک فرایند درمانی، مشاوره اغلب به مشکلات، چالش ها یا رفتارهای خاص در زندگی بیمار به روشی بسیار عملی می پردازد. برای مثال، مشاوری که با بیمار مبتلا به اضطراب کار می‌کند، می‌تواند تاکتیک‌های مختلفی را در اختیار بیمار بگذارد که می‌تواند از آنها برای دفع حمله پانیک استفاده کند.

یا ممکن است به یک بیمار الکلی مجموعه ای از مراحل را برای وقتی که میل زیادی پیدا می کند پیشنهاد کند. در این راستا، رویکردهای حل مسئله خاصی توسط دکتر مشاوره خانواده ارائه می شود.

روانشناس برای کمک به بیماران خود در رسیدگی به مشکلات مشابه کار می کند ولی اغلب از رویکردهای درمانی طولانی مدت تری استفاده می کند.

یک تفاوت کلیدی بین مشاور و روانشناس در این است که روانشناسان اغلب با کمک به بیمار در درک چگونگی و چرایی پشت مشکل به دنبال درک عمیق‌تری هستند. به عنوان مثال، چه سناریوهایی تمایل به مصرف الکل را ایجاد می کنند و چرا. چه موقعیت هایی بیشتر باعث ایجاد حمله پانیک می شوند و چرا؟ ریشه این مسائل چیست؟ روانشناس به دنبال شناسایی منبع این مشکلات از طریق ترکیبی از رواندرمانی و سایر چارچوب ها می باشد.

مشاوره کوتاه مدت است

به این ترتیب، مشاوره اغلب (اگرچه نه همیشه) یک رویکرد کوتاه مدت است و بیمار را با ابزارهایی مسلح می کند که می توانند فوراً با مشکلات مواجه شود. از سوی دیگر، روانشناسی اغلب یک فرآیند طولانی‌مدت است که می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد، زیرا درمانگر و مراجع به دنبال ریشه‌یابی مسائلی هستند که برای ایجاد تغییر پایدار به آنها پرداخته می‌شود.

با وجود این تفاوت ها، همپوشانی قابل توجهی بین روانشناسان و مشاوران وجود دارد و آنها اغلب از تکنیک های یکدیگر وام می گیرند. شما می توانید برای دریافت نوبت مشاوره یا رواندرمانی به وب سایت رسمی دکتر علوی مراجعه کرده و نوبت خود را از طریق فرم رزرواسیون دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا