کشف داروی که سلول های سرطان را برای همیشه به خواب می برد.

سرطان نامی است که به مجموعه بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشده سلول‌ها پدید می‌آید. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند. از جمله این موارد می‌توان از مواد رادیواکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب نام برد.

سرطان شامل همه انواع تومورهای بدخیم می‌شود که در پزشکی آن‌ها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند. وقتی که یکی از سلول‌های بدن، در اثر عوامل مختلف، دچار رشد غیرطبیعی و باعث رشد غیرعادی سلول‌های دیگر می‌شود، این فرایند در نهایت منجر به تولید تومور می‌شود که آن قسمت را از کار می‌اندازد و به قسمت‌های دیگر نیز سرایت می‌کند.

divisao celula cancer 1513772032641 v2 615x300 300x146 - کشف داروی که سلول های سرطان را برای همیشه به خواب می برد.

برای اولین بار دانشمندان ملبورنی نوع جدیدی از داروهای ضد سرطانی را کشف کردند که سلول‌های سرطان را برای همیشه به خواب عمیق می‌برد. بدون عوارض جانبی شناخته‌شده درمان سرطان ( حالت تهوع ، استفراغ و…)

این تحقیق که در مجله نیچر به چاپ رسیده نشان می‌دهد که اولین کلاس دارویی است که باعث خواب عمیق سلول‌های سرطانی شده و از زنده ماندن ، رشد و تکثیر تمورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. نوع جدید دارویی که می‌تواند جایگزین هیجان‌انگیزی برای افراد مبتلابه سرطان باشد و نوید بزرگی در توقف رشد سلول‌های سرطانی در نمونه‌های مثل سرطان خون، کبد و همچنین به تأخیر انداختن بازگشت سرطان باشد.

بیشتر بخوانید :آگاهی از سرطان معده

تحقیق انجام شده به رهبری پرفسور Tim Thomas و پرفسور Anne Voss از موسسه والتر و الیزابت هال، پرفسور Jonathan Baell از موسسه علوم دارویی موناش و دکتر Brendon Monahan از مرکز درمان سرطان، بررسی کردن که آیا مهار کنند KAT6A و KAT6B می‌تواند یک روش جدید برای درمان سرطان باشد.

پرفسور Tim Thomas  بیان کردند :

این روش جدید برای اولین بار پروتئین‌های KAT6A و KAT6B  که نقش مهمی را به‌عنوان محرک سرطان ایفا می‌کند مورد هدف قرار می‌دهد .در ابتدا کشف کردیم که KAT6A به علت تخریب ژنتیکی در مدل‌های حیوانی از سلول‌های لنفوم سرطان خون امید به زندگی را چهار برابر افزایش داده است. مسلماً با شناختن KAT6A که عامل مهم سرطان است ما شروع به دنبال راه‌های برای درمان سرطان کردیم.

وی افزود: این دسته از ترکیبات جدید تکثیر سلول‌های سرطانی را با از بین بردن توانایی شروع چرخه سلول متوقف می‌کند. درواقع سلول‌های سرطانی نمی‌میرند بلکه آن‌ها قادر به تقسیم و تکثیر نیستند.

Anne Voss پرفسور همراه سرپرست تحقیق این موسسه اظهار داشت:

این دارو به‌جای ایجاد آسیب‌های خطرناک DNA به هنگام شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، به‌سادگی سلول‌های سرطانی را به خواب دائمی می‌برد.

شیمی‌درمانی و پرتودرمانی با ایجاد آسیب‌های در DNA سلول‌های سرطانی شده که قابلیت احیای سلول را از بین برده و درنهایت باعث مرگ تمورها می‌شود. این موضوع علاوه بر درمان تمورهای سرطان باعث ایجاد آسیب‌های جدی در سلول‌های سالم شده که عوارض کوتاه‌مدت مانند حالت تهوع، خستگی، ریزش مو، حساسیت به عفونت و همچنین اثرات طولانی‌مدت مانند ناباروری و افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر خواهد داشت که این دارو سلول‌های سرطانی را در یک خواب دائمی فرومی‌برد و آسیبی به DNA وارد نمی‌کند.

Jonathan Baell از موسسه علوم دارویی موناش گفت:

گروه ما در حال حاضر بر روی پیشرفت این ترکیب دارویی برای آزمایش‌های انسانی مناسب کار می‌کند.

 

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا