تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان با ۶ راهکار کاربردی!

شوخ طبعی، احتمالا همسرتان را در نگاه شما جذاب‌تر می‌کند؛ اما اگر این شوخی‌ها و گاهی مسخره‌بازی‌ها برای پنهان‌کردن عزت‌ نفسِ پایین باشد، پس با مسئله‌ای جدی روبه‌رو هستید. تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان به روش‌های گوناگون تأثیری چشمگیر بر کیفیت رابطه‌تان دارد. عزت نفس پایین یکی از عواملی است که رابطه‌ عاطفی را تضعیف و حتی نابود می‌کند. در این مقاله شما را با ۶ راهکار که باعث تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان می‌شود آشنا می‌کنیم.

self steem 300x199 - تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان با ۶ راهکار کاربردی! words on blackboard.

«تقویت عزت نفس»؛ کلید بهبود رابطه‌ عاطفی
به گفته‌ی روانشناس، دکتر سوزان فیلیپس (Suzanne Philips) عزت نفس پایین تأثیری مخرب بر رابطه‌ عاطفی دارد. عزت نفس پایین باعث می‌شود به عشق خودتان و همسرتان تردید پیدا کنید و سطح انتظارات‌تان را از برخورد طرف مقابل کاهش دهید. همچنین این موضوع چگونگی برقراری ارتباط و رویارویی با مشکلات را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به‌عبارتی، عزت نفس پایین بر همه‌ی ابعاد مهم یک رابطه‌ عاطفی سالم تأثیر می‌گذارد.

هر فردی، خود مسئول تقویت عزت نفسش است و باید برای آن تلاش کند؛ اما شما به‌عنوان شریک زندگی همسرتان، می‌توانید در این مسیر به روش‌های گوناگون به او کمک کنید. کمترین کاری که از دست‌تان برمی‌آید، پذیرش او، عشق ورزیدن و پشتیبانی مثبت است. اما حمایت و پشتیبانی به روش‌هایی خلاقانه‌تر نیاز دارد و فراتر از تعریف و تمجید ساده است. درحالی‌که همسرتان را به تغییر رفتار تشویق می‌کنید، خودتان هم باید در رفتارتان تغییراتی ایجاد کنید. در نتیجه، می‌توانید وضعیت رابطه‌ عاطفی‌تان را بهبود بخشید و آشیانه‌ای گرم و سرشار از دلگرمی، تأیید، پذیرش و عشق بسازید.

۱. از همسرتان تعریف کنید

هر زمان فرصت یافتید، در میان دوستان و آشنایان از همسرتان تعریف کنید و به او ببالید. این کار را، هم در حضور او و هم بدون حضور او انجام دهید. این کار نه‌تنها به تقویت عزت نفس همسرتان کمک می‌کند؛ بلکه بر جایگاه او در چشم دوستان و خویشان هم تأثیر می‌گذارد. کاری که می‌کنید این است که داستانی تعریف کنید که همسرتان قهرمان اول آن است؛ تا جایی که می‌توانید از توانایی‌ها و دستاوردهای او تعریف کنید.

۲. پذیرش بی‌قید‌وشرط را تمرین کنید

پذیرش بی‌قیدوشرط به اندازه‌ی عشق بی قید و شرط اهمیت دارد. پذیرش تمام‌وکمال و بی‌قیدوشرط باعث تقویت عزت نفس است. پذیرش بی‌قیدوشرط یعنی شما در هر شرایطی از شریک زندگی‌تان پشتیبانی می‌کنید. شما به او با همه‌ی نقص‌ها، کمبودها، اشتباهات و مشکلاتش عشق می‌ورزید.

۳. از عبارت‌های اول‌شخص استفاده کنید

عبارت‌های اول‌شخص بخش مهمی از رابطه‌ عاطفی است و به تقویت عزت نفس کمک می‌کند. این عبارت‌ها باعث می‌شود به‌جای سرزنش همسرتان بر احساسات خودتان تمرکز کنید. مثلا به‌جای «تو خیلی ولخرجی می‌کنی» یا «تو نمی‌تونی هزینه‌ها رو مدیریت کنی»، بگویید «من نگران حساب مشترکمون هستم» یا «من خیالم راحت‌تر می‌شه اگه با هم برای هزینه‌ها برنامه‌ریزی کنیم».

۴. تصویر ذهنی او را از اندامش تقویت کنید

برای بسیاری از آدم‌ها به‌ویژه زن‌ها، عزت نفس وابسته به تن‌انگاره‌شان (تصویر ذهنی شخص از اندام و تغییرات بدن خود) است. کمک به همسرتان برای اینکه بدن خودش را بپذیرد و مشکلی با آن نداشته باشد، برای تقویت عزت نفس اساسی است. بر پایه‌ی پژوهش‌های گوناگون، شریک زندگی ما معمولا رضایت بیشتری از بدن ما دارد تا خودمان. از این علاقه‌ی ویژه به اندام همسرتان بهره بگیرید و از آن تعریف کنید. اما مهم‌تر از آن، هر زمان شریک‌تان شروع به گفتن عبارات منفی درباره‌ی بدنش کرد، سریع او را متوقف کنید و حرف‌های مثبت بزنید.

۵. به‌طور مشترک کارهای داوطلبانه انجام دهید

وقتی به دیگران کمک می‌کنید، دشوار است احساس بدی درباره‌ی خودتان داشته باشید. انجام کارهای نیکوکارانه به‌طور مشترک حتی بر پایین‌ترین سطح عزت نفس هم مؤثر است. منطقی نیست که درحالی‌که به دیگران کمک می‌کنید، آدم بدی باشید. بنابراین، با این روش می‌توانید ضمن تأثیرگذاری مثبت در جامعه، افکار منفی را نیز سرکوب کنید.

۶. میان موفقیت و خودارزشمندی تفاوت قائل شوید

افراد موفق به این موقعیت رسیده‌اند؛ زیرا از آزمون و خطا و شکست هراس نداشته‌اند. اگر در رابطه‌تان به‌جای صرفا تشویق موفقیت، تلاش‌کردن را ارج بنهید، عزت نفس هر دو طرف تقویت می‌شود. مثلا اگر در مسابقه‌ای شرکت کردید و برنده نشدید، به‌جای تأکید بر برنده‌نشدن، بر اصل شرکت در مسابقه تمرکز کنید.
خودتان را از یاد نبرید. حواس‌تان به عزت نفس خودتان باشد. مراقبت از خود یکی از جنبه‌های مهم رابطه‌ عاطفی سالم و زندگی شاد است. شما باید همان‌اندازه که به شریک زندگی‌تان توجه می‌کنید، مراقب خودتان هم باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا