اولین داروی مورد تایید FDA برای درمان میگرن

میگرن بسیار فراتر از سردردی شدید است. میگرن شرایط پیچیده‌ای است که علائم گوناگونی از درد گرفته تا اختلال در دید را موجب می‌شود. باوجود شیوع آن، افسانه‌ها و سوءتفاهم‌های فراوانی دربارۀ آن باقی‌مانده است. مبتلایان ممکن است انزوای شدیدی و علائمی پیدا کنند که می‌تواند تأثیری مخرب بر کار، زندگی خانوادگی و اجتماعی‌شان بگذارد.

درنتیجه، افراد مبتلابه میگرن اغلب احساس تعلیق دارند و همیشه از حملۀ بعدی می-ترسند.

میگرن تأثیر متفاوتی بر افراد مختلف دارد و تجربۀ فردی میگرن می‌تواند در طی سال‌ها متفاوت باشد. علائم میگرن از سردرد ضربان-مانند در یک‌طرف سر گرفته تا درد در هنگام شانه کردن موها، احساس بی‌حسی و حتی دشواری در تکلم را در برمی‌گیرند.

در هر فرد مبتلا، عوامل تحریک‌کنندۀ معمولی وجود دارد. برای مثال، استرس، کمبود خواب، تغییرات هورمونی، برخی از غذاها و موارد فردی بسیار دیگری ممکن است موجب میگرن شوند. در حال حاضر، نظریه‌ای در حوزۀ پزشکی وجود ندارد که بتواند به‌صورت کامل علل و علائم مربوط به میگرن را توضیح دهد.

عرضه اولین داروی تاییده FDA برای میگرن

“ایموویگ”(Aimovig)  نام اولین دارویی است که یک گیرنده خاص در مغز را به‌منظور کاهش فرکانس میگرن هدف قرار می‌دهد. پس از انجام آزمایش‌های بالینی موفقیت‌آمیز و ایمن، سرانجام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین داروی پیشگیرانه میگرن را تایید کرد. این اولین سطح (کلاس) در دسته جدیدی از داروها است که برای متوقف کردن فعالیت پپتیدهای خاص شناخته شده برای فعال شدن میگرن طراحی شده است. این داروی تازه تأیید شده “erenumab” نام دارد که به اسم “Aimovig” به بازار عرضه می‌شود و با مسدود کردن گیرنده‌های پپتید مرتبط با ژن کلسایتونین (CGRP-R) در مغز کار می‌کند.

آزمایشات نشان داد که افراد مبتلا به میگرن مزمن با مسدود کردن این گیرنده‌ها که نقش مهمی در فعال شدن میگرن دارند، کاهش قابل توجهی در فرکانس حملات میگرنی گزارش داده‌اند.

آیموویگ نام دارویی است که برای میگرن مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده قرار گرفته است، این دارو به صورت تزریقی و گاه شبیه تزریق انسولین در هر ماه یک بار مورد استفاده قرار می گیرد، قیمت آن در ایالات متحده ۵۷۵ دلار آمریکا برای یک دوز در ماه، یا ۶۹۰۰ دلار در سال تعیین شده است. بنابراین، مطمئنا ارزان نیست، اما هم تاثیرات مثبتی دارد و هم مانند دیگر داروهای مشابه عوارض جدی ندارد.این اولین دارویی است که تعداد میگرن را در میان افرادی که مستعد ابتلا به این سردرد های گوناگون می باشند، کاهش می دهد.

این دارو تنها یکی از چهار درمان متفاوت در حال حاضر در حال توسعه است که گیرنده‌های CGRP را هدف قرار می‌دهند. اما این اولین درمانی است که به بازار می‌رسد و به بیماران مبتلا به میگرن این امید را می‌دهد که علم در نهایت راهی برای درمان آنچه که مدت‌ها به شکل یک شرایط ناامیدکننده و غیرقابل پیش‌بینی تجربه کرده‌اند، پیدا کرده است.

“پائول هادسون”، مدیرعامل شرکت داروسازی “نووارتیس”(Novartis) می‌گوید: “ایموویگ” اولین درمان در نوع خود است که گیرنده CGRP را هدف قرار می‌دهد و اثربخشی قدرتمندی را در سراسر طیف میگرن نشان می‌دهد.

وی افزود: ما مشتاقانه منتظر عرضه عمومی این دارو در ایالات متحده هستیم تا این درمان را در دسترس پزشکان و بیمارانشان بگذاریم. بیماران مبتلا به میگرن اکنون می‌توانند چند روز از هر ماه را که درگیر دردهای میگرن بودند، در زندگی خود دوباره به دست آورند.

برخی از میلیون ها آمریکایی از این سردرد های بالقوه ناتوان کننده رنج می برند. در بسیاری موارد میگرن در زنان شایعتر از مردان است، این سردرد های خفیف ممکن است با حالت تهوع، اختلالات بینایی و حساسیت به نور همراه باشد. اغلب اوقات افرادی که دچار رنج هستند، خود را مضطرب، افسرده و حتی معلول حس می کنند.

بسیاری از داروها در بازار امروز برای کنترل علائم میگرن استفاده می شوند.

داروی جدید Aimovig توسط FDA  تأیید شد. این اولین دارو در یک کلاس جدید است که برای کاهش تعداد میگرن در میان افرادی که به طور مرتب از درد رنج می برند طراحی شده است. این دارو که عموما به عنوان erenumab-aooe شناخته می شود، توسط Amgen در ایالات متحده فروخته می شود. طراحی و تولید Aimovig و چندین دارو دیگر میگرن از دهه ۱۹۸۰ آغاز شده  است. به گفته لورن گراویتز در ماه فوریه گزارش هایی ارائه شده است مبنی بر اینکه افراد مبتلا به حملات میگرنی دارای سطوح بالای چیزی به نام “پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین” یا CGRP هستند.

هنگامی که پپتید در افراد مبتلا به میگرن تزریق شد، باعث سردرد گردید. افراد مبتلا به میگرن مستعد به تزریق پپتید نبودند.

با این بینش ، داروسازان برای ایجاد آنتی بادی جهت جلوگیری از فعالیت پپتید داخل بدن به عنوان راه پیشگیری از میگرن پیگیر موضوع گردیدند.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا