آیا کرونا ویروس (COVID-19) یک سلاح بیولوژیک است؟

از زمان گزارش اولین مورد کرونا ویروس در چین تا به امروز که ۱۲۷ کشور درگیر آن شده اند، جهان با شوک روبرو بوده است. شیوع COVID-19 در ۱۲۷ کشور حدود ۱۳۴ هزار نفر را درگیر و  ۵۰۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده و باعث وحشت جهانی شده است. با وجود اینکه شهر ووهان، که به نظر می رسد مرکز حادثه شیوع است، قرنطینه شد و پروازها به حالت تعلیق درآمد، این ویروس از مرزهای بین المللی عبور کرده است.

در روزهای داغ موضوع کرونا، صحبت هایی در فضای مجازی درباره استفاده از کرونا ویروس به عنوان سلاح بیولوژیک مطرح شده است. امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی چند تئوری وحشتناک و پر مخاطب شبکه‌های مجازی درباره این موضوع می‌پردازیم.

 

در رمانی به کرونا ویروس اشاره شده است!

چشمان تاریکی (The Eyes of Darkness) اثر دین کونتز! رمانی که این روزها به شدت بر سر زبان ها افتاده است. موضوع این رمان درباره مادری است که فرزندش به طور مرموزی ناپدید شده و پس از مدتی از شهر ووهان چین (منشأ ویروس جدید کرونا) سر در می‌آورد. مادر پسر برای یافتن او به ووهان می‌رود و در آنجا در جریان یک سلاح بیولوژیک (ویروس مصنوعی) جدید و خطرناک به نام “ووهان-۴۰۰” قرار می‌گیرد که در آزمایشگاه ساخته شده و افراد زیادی را مبتلا کرده است.

شباهت‌های غیرعلنی در این رمان که در سال ۱۹۸۱ به چاپ رسیده است، وجود دارد که رد شواهد آن سخت است. در متن، شخصیتی به نام Dombey گزارشی از ویروس به نام ‘Wuhan-400’ را که در آزمایشگاه RDNA در خارج از شهر ووهان ایجاد شده است، روایت می کند و این چهار صدمین موجود زنده از میکروارگانیسم های ساخته شده توسط انسان است که در که مرکز تحقیقات است.

index - آیا کرونا ویروس (COVID-19) یک سلاح بیولوژیک است؟

در رمان چشمان تاریکی، هر فردی که ویروس ووهان-۴۰۰ وارد بدن او شود، بیشتر از ۲۴ ساعت زنده نمی‌ماند؛ چراکه بخشی از مغز را که وظیفه کنترل اعمال ارادی بدن از جمله نفس کشیدن را برعهده دارد، نابود می‌کند.

نکته جالب‌تر آنکه بر اساس تصویرِ تأییدنشده‌ای که از یکی از بخش‌های این کتاب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دین کونتز در رمان علمی- تخیلی «چشمان تاریکی» از نوع تکامل‌یافته‌تری از ویروس ووهان-۴۰۰ سخن گفته که چندین دهه بعد (حدود سال ۲۰۲۰ میلادی) باعث بیماری وحشتناکی با علائم آنفلوآنزا خواهد شد.

طبق این تصویر ادعایی، کونتز در این رمان می‌گوید که این بیماری تنفسی جدید به‌سرعت در سراسر جهان همه‌گیر شده و در برابر تمام درمان‌های شناخته‌شده مقاومت خواهد کرد.

البته با وجود این شباهت‌های خیره‌کننده، میان ووهان-۴۰۰ و ویروس جدید کرونا تفاوت‌هایی نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه

  1. ووهان-۴۰۰ یک ویروس انسان‌ساز بوده که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک ساخته شده، اما ویروس کرونا اینگونه نیست.
  2. تفاوت دوم مربوط به میزان مرگبار بودن این دو ویروس است؛ درحالی‌که میزان مرگ و میر بین افراد مبتلا به ووهان-۴۰۰ در رمان «چشمان تاریکی» صد درصد است، تاکنون تنها ۲ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

11 - آیا کرونا ویروس (COVID-19) یک سلاح بیولوژیک است؟

 

سرچشمه در بازار غذاهای دریایی

دانشمندان نتوانسته اند منشأ دقیق کرونا ویروس را مشخص کنند، اما حدس و گمان ها بسیار زیاد است که این ویروس از بازار غذاهای دریایی سرچشمه گرفته است. این امر توسط گزارشات مقامات بهداشت چینی و سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است که می گویند “بیشتر” موارد با بازار غذاهای دریایی ارتباط دارند که در تاریخ ۱ ژانویه بسته شد.

 

https s3 ap northeast 1.amazonaws.com psh ex ftnikkei 3937bb4 images 1 1 4 7 24377411 4 eng GB Cropped 1578861056N Wuhan seafood market - آیا کرونا ویروس (COVID-19) یک سلاح بیولوژیک است؟

 

با این وجود، شک و تردیدهایی وجود دارد که ویروس می تواند از انستیتو ویروس شناسی ووهان منشأ گرفته باشد، که تنها در آزمایشگاه  چین با سطح ایمنی چهار است (بالاترین سطح طبقه بندی آزمایشگاهها که مرگبارترین ویروس ها را مطالعه می کنند).

اولین شخصیت برجسته ای که به طور عمومی ظاهر شد و از این تئوری حمایت کرد، سناتور آمریکایی تام کوتون بود که در فاکس نیوز ظاهر شد تا ادعا کند که این ویروس واقعاً از آزمایشگاه سرچشمه گرفته است.

البته، چندین شهروند شهروند نیز ادعا کرده اند که این اقدام تلاشی برای کنترل جمعیت چین بوده است. با این حال، این ادعاها بی اساس خوانده شده اند.

ویروسی که به اندازه SARS خطرناک نیست

شکاک تقریباً در همه جا وجود دارد! هنگامی که اخبار مربوط به کرونا ویروس پخش شد، بسیاری از بدبینان در رسانه های اجتماعی شروع به متهم کردن رسانه های جهانی مبنی بر ایجاد وحشت غیر ضروری در مورد کرونا ویروس جدید کردند. با افزایش اخبار، شهروندان در سراسر جهان شروع به مقایسه کرونا ویروس و بیماری سندرم تنفسی حاد (SARS) که در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد، کردند.

دانشمندان معتقدند که هرچه ویروس مسری تر باشد، میزان مرگ و میر آن کمتر است، به این معنی که ویروس های بسیار مسری، کشندگی کمتری دارند. میزان مرگ و میر کرونا ویروس جدید مطابق گزارش مرکز تحقیقات و سیاستهای بیماریهای عفونی (CIDRAP) ٪۲.۳ است در حالی که برای SARS در حدود ۹.۶٪ بود.

آیا رسانه ها به طور غیر ضروری اقدام به بیان همه‌گیری جهانی (پاندمی) می کنند؟ یا استدلال “میزان مرگ و میر ۲٪” بی اساس است؟

 

کرونا ویروس به عنوان سلاح بیولوژیک؟

اینترنت با برجسته کردن اینکه ویروس می تواند یک سلاح بیولوژِک باشد، موجب شد تا گروهی از دانشمندان چینی در کانادا به جاسوسی متهم شوند و از دسترسی آنها به آزمایشگاه میکروبیولوژی ملی کانادا (NML) که مشخص است برروی برخی از کشنده ترین پاتوژن ها کار می کند، محروم شوند (بر اساس گزارش ET Prime).

این ادعا “نقض سیاست” ، برنامه زیست کره ای سایر کشورها از جمله چین را برجسته کرد. دکتر فرانسیس بویل، خالق قوانین سلاح‌های بیولوژیک، ادعا می کند که “کرونا ویروس یک سلاح جنگی بیولوژیکی خطرناک با مهندسی ژنتیک DNA است”.

 

با بررسی تمام اخبار و پیگیری‌ها باید دید آیا واقعا کرونا ویروس یک سلاح بیولوژیک است؟ یا تمام این تئوری ها در حد تئوری باقی خواهند ماند؟

 

 

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا