COVID-19 می تواند تا ۹۶ ساعت روی صفحه نمایش تلفن زنده بماند.

بیشتر موارد ابتلا به Covid-19 خفیف است اما این ویروس به سرعت پخش می شود. خوشبختانه بهترین راه برای جلوگیری از انتشار آن بسیار ساده است: بهداشت خود را رعایت کنید. مکرر و هربار حداقل ۲۰ ثانیه دستان خود را بشویید ، هنگام سرفه بینی و دهان خود را بپوشانید و سعی کنید از تماس با دیگران که می دانید مریض هستند ، خودداری کنید.

این تکنیک ها موثر اند  به این دلیل که قطرات ریز از سرفه و عطسه می توانند ویروس را به اندازه سه تا شش پا (یا یک تا دو متر) حمل کنند. در صورتی که بتوانند به مجاری هوایی شخص دیگر وارد شوند ، ممکن است که ان شخص نیز آلوده و بیمار شود.

رودرا کاناپاناوار ، متخصص ایمونولوژیست که در مرکز علوم بهداشتی و سلامت دانشگاه تنسی به مطالعه کورونا ویروس ها پرداخته است ، می گوید: این ویروس همچنین می تواند روی سطوحی که قطرات خروجی در اثر سرفه یا عطسه برخورد می کنند حتی برای چندین روز زنده بماند. به طور خاص شیشه – مانند صفحه نمایش تلفن های هوشمند که می تواند تا ۹۶ ساعت یا چهار روز در دمای اتاق ، کروناویروس را زنده نگه دارد.

Capture 2 300x102 -  COVID-19 می تواند تا 96 ساعت روی صفحه نمایش تلفن زنده بماند.

 

در جدول بالا همانطور که مشاهده می کنید میزان ماندگاری ویروس SARS-coronavirus روی سطوح مختلف اورده شده است که به ترتیب برای دیوار گچی ۳۶ ساعت , فرمیکا (نوعی ماده پوشاننده سطوح) تا ۳۶ ساعت , پلاستیک تا ۷۲ ساعت , استیل ضدزنگ تا ۷۲ ساعت و شیشه تا ۹۶ ساعت می باشد.

این برآوردها از داده های جمع آوری شده در حین شیوع SARS در سال ۲۰۰۳ تهیه شده و به سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است. این دو ویروس پسر عموی ژنتیکی هستند: هر دو مجاری هوایی ما را آلوده می کنند ، یک رشته ماده ژنتیکی به نام RNA دارند و پروتئین هایی در بیرون از پوسته خود دارند. ویروس موجود در شیوع SARS , SARS-CoV نام دارد و ویروس جدید SARS-CoV-2 نام دارد.

از لحاظ تئوری ، الوده شدن به ویروس های موجود روی سطح گوشی بسیار ساده است. اگر فردی هنگام رفت و آمدها و یا زمانی که در حال چک کردن شبکه های اجتماعی خود هستید نزدیک گوشی شما عطسه یا سرفه کند , شما ممکن است سهوا قطرات و ذرات ریز حاوی ویروس روی سطح گوشی را لمس کرده و پس از ان دهان یا بینی خود را لمس کنید.

بیشتر افراد تلفن و صورت خود را بارها لمس می کنند. یک مطالعه انجام شده توسط شرکت تحقیقاتی Dscout نشان داد که در یک گروه متشکل از ۹۴ نفر ، یک فرد معمولی روزانه ۲۶۰۰ بار صفحه تلفن خود را لمس میکند. آنها همچنین ۷۶ بار در روز برای گشت و گذار و چک کردن ایمیل ها هربار وقت زیادی را صرف کردند. یک مطالعه کوچک دیگر از محققان دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا نشان داد که افراد در ساعت های بیداری خود حدود ۲۳ بار در ساعت یا ۳۶۸ بار صورت خود را لمس می کنند. این مطالعه تنها ۲۶ دانشجوی دانشگاه را  بررسی کرد ، اما هنوز هم این یک عادت بسیار رایج است که اکثر ما بدون فکر کردن ان را انجام می دهیم.

صفحه نمایش تلفن و سایر سطوح چیز جدیدی نیست. ما به طور مداوم در معرض ویروس ها و باکتری ها هستیم و بیشتر آنها ما را بیمار نمی کنند. اما لازم به یادآوری است که این میکروب های مزاحم در کجا می توانند زندگی کنند ، به ویژه در مواردی که عفونت ها شایع هستند.

AP 19206444050665 e1582924190269 300x169 -  COVID-19 می تواند تا 96 ساعت روی صفحه نمایش تلفن زنده بماند.

  • خوشبختانه ، یک راه حل آسان برای این موضوع وجود دارد: سطوح اطراف خود را تمیز کنید. اپل توصیه می کند سطوح تلفن را با پارچه میکروفیبر کمی مرطوب شده با آب و صابون تمیز کنید. همچنین می توانید از دستمال مرطوب صورت ، دستمال مرطوب کودک یا محلول نصف آب و نصف الکل استفاده کنید منتها از ورود ان به منافذ گوشی اجتناب کنید. چراغ های ماوراء بنفش نیز بیشتر باکتری ها و ویروس ها را روی سطوح از بین می برد ، اما قیمت آن حدود ۶۰ دلار است!
  • دست های خود را قبل از تماس با تلفن بشویید. تلفن خود را کمتر بررسی کنید و دستان خود را بیشتر بشویید. این تغییر در سبک زندگی کاملا خطر ابتلا به ویروس از طریق تلفن همراه را برطرف می کند.
  • می توانید محافظ قابل شستشو برای تلفن همراه خود تهیه کنید. این کار تمیز کردن ان را اسان می کند و کافی است یک یا دو بار در روز محافظ را بشویید.
  • برای تمیز کردن تلفن همراه خود فقط از پارچه نرم و بدون پرز استفاده کنید. برای این کار از دستمال های کاغذی استفاده نکنید که می تواند باعث خراشیده شدن سطح گوشی شود.
  • قبل از تمیز کردن , تلفن را از شارژ خارج کنید.
  • از الکل ایزوپروپیل ۷۰% که در همه ی داروخانه ها موجود است برای اینکار استفاده کنید.
  • هرگز تلفن را مستقیما با الکل اسپری نکنید زیرا این کار طبق گفته شرکت های تولید کننده تلفن همراه موجب اسیب گوشی شما می شود.
  • از سفید کننده ها یا سایر مواد ضد عفونی کننده استفاده نکنید تا اسیب به گوشی وارد نشود.

 

در پایان , اگر هنوز نگران هستید ، به یاد داشته باشید: از شستن بیشتر دست ها و لمس کردن کمتر صورت خود هیچ اسیبی نمی بینید. پس سعی کنید این کارها را مرتبا انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا