اهدای عضو و مراحل آن

مراحل اهدای عضو از زمان شناسایی تا برداشت ارگان ها:

  1. تمامی بیمارستان ها،بیماران با سطح هوشیاری پایین(اصطلاحاGCS=3) را جهت تایید یا عدم تایید مرگ مغزی،به مراکز فراهم آوری اعضای پیوندی گزارش می دهند.
  2. یک نفر از کوردیناتورهای اولیه، بلافاصله بر بالین فرد حاضر می شود و پس از معاینات کامل و بررسی آزمایشات و سوابق پزشکی بیمار،از وی نوار مغز میگیرد و درصورت شک بالینی قوی به مرگ مغزی،مراتب را به اطلاع مسئولین مرکز می رساند.
  3. مسئولین. فوق با توجه به آزمایشات،سن و سوابق بیماری های قلبی این فرد،قابلیت اهدای عضو وی را بررسی می کنند و در صورت تایید،مراتب را جهت آغاز رضایت گیری به کوردیناتور اطلاع می دهند.
  4. کوردیناتور ضمن توضیح مرگ مغزی برای خانواده امکان اهدای عضو فرد مرگ مغزی و نجات جان بیماران نیازمند به پیوند را اعلام میکند.
  5. در صورت قانع شدن خانواده،کوردیناتور از خانواده فرد مرگ مغزی، رضایت انتقال می گیرد(نه رضایت اهدای عضو) که در آن قید شده است، فرد مرگ مغزی جهت تایید نهایی مرگ مغزی و یا در صورت مرگ مغزی نبودن،جهت ادامه ی درمان به بیمارستان پیوند اعضا منتقل می شود.
  6. سپس فرد مرگ مغزی توسط یک آمبولانس مجهز به وسایل احیا، همراه با کوردیناتور و یک متخصص بیهوشی به بیمارستان مرکز اهدای اعضا منتقل می شود.
  7. در این مرحله ،فرد مرگ مغزی در بخش مراقبت های ویژه ی مرکز اهدای اعضا بستری می شود،دو مرتبه دیگر نوار مغز گرفته می‌شود و توسط چهار گروه پزشک معتمد وزارت بهداشت که هیچ ارتباطی به مرکز اهدای عضو ندارند با معاینه، تصویربرداری و نوار مغز، مرگ مغزی تایید میشود.
  8. تایید نهایی مرگ مغزی توسط ۴ نفر متخصص :متخصص مغز و اعصاب ،متخصص جراحی مغز و اعصاب ،متخصص داخلی و متخصص بیهوشی که دوره‌های ویژه ای را برای تایید مرگ مغزی گذرانده اند و ابلاغ آن ها مستقیما از طرف وزیر بهداشت صادر شده، صورت می پذیرد و غیر از این پزشکان ویژه و دارای حکم تایید هیچ پزشک دیگری (حتی با تخصص های فوق الذکر) اجازه و صلاحیت اظهار نظر در مورد مرگ مغزی و ایجاد شک و تشنج برای خانواده را ندارد.
  9. پس از تایید نهایی، جلسه پزشکی قانونی با حضور یک یا دو متخصص پزشک قانونی که نماینده قوه قضاییه هستند ،تشکیل و در آنجا رضایت قلبی اهدای عضو از خانواده درجه یک اخذ می گردد.
  10. در طی این مراحل، مرکز اهدای اعضا مشخصات کامل فرد مرگ مغزی اعم از جنس، سن ،قد و وزن ،گروه خون و آزمایشات مربوط به سلامت ارگانهای وی را به مسئول تخصیص عضو مرکز پیوند وزارت بهداشت اعلام می نماید تا بیماران نیازمند به عضوی را که از نظر مشخصات ،با بیمار مرگ مغزی همخوانی دارند بر اساس قوانین تخصیص اعضا معرفی کند.
  11. پس از انجام عملیات تخصیص عضو، بیماران نیازمندی که انتخاب شده‌اند در بیمارستانهای مختلف شهرستانها بستری و منتظر رسیدن عضو پیوندی می شوند.
  12. در همین زمان اعضای فرد مرگ مغزی برداشت و برای پیوند به سایر مراکز کشور ارسال می‌شود.
  13. کالبد اهداکننده با دقت ترمیم و با آمبولانس به هر نقطه ای از کشور که مدنظر خانواده باشد،منتقل می شود.

آیا می دانستید؟

  • یک اهدا کننده می‌تواند با اهدای عضو  زندگی ۸ نفر را نجات دهد؟
  • با اهدای بافت زندگی بیش از ۱۰۰ نفر را نجات یا بهبود بخشد؟
  • اهدای قرنیه چشم می تواند بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند؟
  • پیوند پوست نجات بخش بیماران با سوختگی شدید می باشد؟
  • دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می رود؟
  • تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب‌دیده مربوطه می‌شوند پیوند استخوان می تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود؟

IMG 20200527 144422 666 300x191 - اهدای عضو و مراحل آن

 

تفاوت مرگ مغزی و کما چیست؟

کما در واقع یک نوع اختلال در کارکرد مغز که شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌گردد و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش، پاسخ نمی دهد فرد مرگ مغزی در ظاهر شبیه به بیمار کمای عمیق است.
در کما ساختمان سلول تخریب نشده و فقط عملکرد این سلول‌ها مختل می شود. این عملکرد مختل ممکن است پس از مدتی حتی طولانی مجدداً برقرار شود و بیمار هوشیار گردد؛ این در حالی است که در مرگ مغزی به دلیل تقسیم سلول ها هیچ برگشتی وجود نخواهد داشت.
آیا مواردی از مرگ مغزی بوده است که بهبود یافته؟
خیر، امکان بهبودی و بازگشت فرد مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد .مواردی که شنیده اید فرد دچار مرگ مغزی شده و سپس بهبود یافته است در واقع مرگ مغزی نبوده است.
این افراد در کمای عمیق بوده ولی نزدیکان آنها و یا حتی گاهی برخی از پزشکان و پرستاران ای که درباره تفاوت مرگ مغزی و کما اطلاعات کافی ندارند چنین برداشت نادرستی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا