امگا ۶ و امگا ۳ می توانند مهارت خواندن را بهبود ببخشند؟

d - امگا 6 و امگا 3 می توانند مهارت خواندن را بهبود ببخشند؟

اگر فرزند شما در خواندن مشکل دارد، راه حل می تواند دراستفاده از مکمل اسیدهای چرب باشد. طبق یک مطالعه جدید که در دانشگاه گوتنبرگ سوئد انجام شد و نتایج آن در مجله روانشناسی و روانپزشکی کودکان منتشر شد. رابطه بین امگا ۳ و امگا ۶ با مهارت کودکان مورد بررسی قرار گرفت.
تحقیقات نشان داده است که در کودکان دچار عدم تمرکز، تاثیرات مثبتی در استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ وجود دارد. تحقیقاتی در رابطه با تاثیر اسیدهای چرب بر بهبود توانایی خواندن در دانش آموزان  مدرسه صورت گرفت.

بدن انسان می تواند بیشتر چربی های مورد نیاز خود را از دیگر چربی ها یا مواد اولیه تهیه کند. اما امگا ۳ و امگا ۶ چربی های اساسی را بدن باید از مواد غذایی به دست آورد.

غذاهای سرشار از امگا ۳ شامل ماهی  روغن گیاهی، آجیل، دانه کتان و سبزیجات برگ دار هستند.


مقاله مرتبط:امگا ۶ و ارتباط آن با دیابت نوع دو

همچنین، بیشتر اسیدهای چرب امگا ۶ در رژیم غذایی از روغن های گیاهی حاصل می شوند.

جانسون و همکارانش خاطر نشان کردند که چربی های اشباع نشده ( از جمله امگا ۳ و امگا ۶ ) و تاثیرات آن بر یادگیری و رفتار کودکان در حال رشد است. طبق گفته این تیم، رژیم غذایی مدرن ما حاوی امگا ۳ زیادی نیست.


مقاله مرتبط: بهترین منابع امگا ۳ کدامند؟

جانسون می گوید: “غشای سلولی در مغز تا حد زیادی از چربی های اشباع نشده مثل امگا ۳ و امگا ۶ تشکیل شده است و مطالعات انجام شده نشان می دهد که اسیدهای چرب برای انتقال سیگنال بین سلول های عصبی و تنظیم سیستم های سیگنالی در مغز مهم هستند.”

کودکانی که مشکل توجه خفیف دارند و استفاده دوز کافی و لازم از اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶  بهبود بیشتری را نشان دادند.

محققان برای انجام مطالعه خود ۱۵۴ کودک مدرسه ای از غرب سوئد را که سنشان بین ۹تا ۱۰ سال بود مورد تحقیق قرار دادند .

w - امگا 6 و امگا 3 می توانند مهارت خواندن را بهبود ببخشند؟

محققان در اولین مرحله مهارت خواندن ۱۵۴ دانش اموز بین ۹تا ۱۰ سال  را با استفاده از تست مبتنی بر رایانه، به نام تست لوگو اندازه گیری کردند. این سرعت خواندن، توانایی خواندن کلمات غیر معمول و غیر ملموس را اندازه گیری می کرد.

 

در مرحله بعد، ۱۵۴ دانش اموز به طور تصادفی در دو گروه شاهد و گروه مورد ازمایش تقسیم شدند که به گروه شاهد دارونما حاوی روغن نخل و به گروه مورد ازمایش کپسول های امگا ۳ و امگا ۶ داده شد و مصرف این کپسول ها تا ۳ ماه ادامه پیدا کرد. تیم به طور تصادفی به کودکان اختصاص داد که یا کپسول هایی با امگا ۳ و امگا ۶ یا کپسول های دارونما یکسان حاوی روغن نخل دریافت کنند.

 

بعد از گذشت ۳ ماه، همه کودکان کپسول امگا ۳/۶ واقعی را برای ۳ ماه باقی مانده از مطالعه دریافت کردند.

” ماتس جانسوندر محقق این ازمایش میگوید: “حتی بعد از ۳ ماه، ما می توانیم ببینیم که مهارت خواندن کودکان با افزودن اسیدهای چرب، در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده اند، بهبود یافته است. این امر به ویژه در توانایی خواندن یک کلمه غیر معمول با صدای بلند و تلفظ صحیح آن (رمزگشایی واجی) و توانایی خواندن سریع یک سری از حروف (زمان تحلیل بصری) مشهود بود. ”

محققان خاطرنشان کردند که کودکانی که دارای مشکل در خواندن وصحبت کردن به صورت جزئی هستند، پس از مصرف مکمل های اسید چرب از جمله خواندن سریعتر، پیشرفت بیشتری خواهند داشت.

f - امگا 6 و امگا 3 می توانند مهارت خواندن را بهبود ببخشند؟

آنها اولین مطالعه دوسوکور و کنترل شده با دارونما را که نشان می دهد امگا ۳/۶ باعث بهبود خواندن در دانش آموزان مدرسه می شود انجام دادند. جانسون می گوید: ” این مطالعه نشان می دهد که کودکان می توانند از مکمل اسیدهای چرب برای بهبود در خواندن بهره مند شوند اما برای اثبات قطعی این ادعا ازمایشات بیشتری باید انجام شود.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا