آزمایش کرونا، هر آنچه باید از آزمایش COVID-19 بدانید

در روزهای کرونایی و استرس ابتلای به بیماری COVID-19 بسیاری از افراد به دنبال انجام آزمایش کرونا هستند. مطلب امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی نحوه انجام و تفسیر آزمایش کرونا میپردازد.

دو نوع آزمایش برای ویروس کرونا و بیماری COVID-19 در دسترس است: آزمایش های ویروسی و آزمایش های آنتی بادی.

  • آزمایش ویروسی مشخص میکند که آیا در حال حاضر بیماری COVID-19 را دارید یا خیر.
  • آزمایش آنتی بادی مشخص میکند که شما قبلا دچار این بیماری شده اید یا نه.
نحوه آزمایش عفونت ویروسی COVID-19

برای بررسی عفونت، از آزمایش های ویروسی استفاده می شود.

Corona test hero a219365 - آزمایش کرونا، هر آنچه باید از آزمایش COVID-19 بدانید

در آزمایش های ویروسی نمونه هایی از سیستم تنفسی شما، مانند سواب از داخل بینی شما را بررسی می کنند تا به شما بگویند که آیا در حال حاضر به کرونا مبتلا هستید یا خیر. برخی از آزمایشات تست های اورژانسی هستند، به این معنی که نتایج ممکن است در کمتر از یک ساعت اعلام شود. آزمایش های دیگر برای آزمایش باید به آزمایشگاه فرستاده شوند و جواب در فرایندی ۱-۲ روزه پس از انجام آزمایش اعلام میشود.

تصمیم گیری در مورد انجام آزمایش کرونا توسط بخش های بهداشت و درمان انجام می شود.

اگر علائم COVID-19 دارید و می خواهید آزمایش شوید، ابتدا با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر علائم COVID-19 دارید و آزمایش نشده اید، مهم است که در خانه بمانید و توصیه های پزشکی را رعایت کنید.

نتایج

اگر تست COVID-19 را انجام دادید و آزمایشتان مثبت شد، باید بدانید که چه اقدامات محافظتی را باید انجام دهید.

اگر تست COVID-19 را انجام دادید و جواب آزمایش منفی شد، به این معنی نیست که شما بیمار نخواهید شد. نتیجه آزمایش فقط بدین معنی است که شما در زمانی که آزمایش COVID-19 را انجام دادید این بیماری را ندارید و احتمال اینکه بعد از انجام آزمایش در معرض COVID-19 قرار بگیرید وجود دارد.

بیشتر افرادی که بیماری خفیف دارند، بدون مراقبت پزشکی میتوانند در خانه بهبود یابند. اگر علائم شما رو به وخامت است یا اگر در مورد سلامتی خود سؤال دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

پس از انجام آزمایش ویروسی چه باید کرد؟

لطفا تا اعلام نتیجه آزمایش خود شرایط ایمنی را به طور کامل رعایت کنید و از حضور در مکان های عمومی پرهیز کنید تا جایی که امکان دارد در خانه بمانید.

نحوه آزمایش آنتی بادی برای بررسی سابقه بیماری COVID-19

آزمایش های آنتی بادی، آنتی بادی ها خون شما بر ضد ویروس را بررسی می کند و مشخص میکند که شما قبلا به COVID-19 مبتلا شده اید یا خیر. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که به مقابله با عفونت ها کمک می کنند و موجب ایمنی نسبی در برابر آن عفونت میشوند.

ca times.brightspotcdn.com - آزمایش کرونا، هر آنچه باید از آزمایش COVID-19 بدانید

آنتی بادی تولید شده بر ضد هر عامل بیماریزا متفاوت است. به عنوان مثال، آنتی بادی سرخک اگر دوباره در معرض ابتلا به آن باشید، از ابتلا به سرخک محافظت می کند اما اگر در معرض اوریون باشید، از شما محافظت نخواهد کرد.

آزمایش آنتی بادی نمیتواند بیماری شما را مشخص کند، زیرا حدود ۱-۳ هفته پس از عفونت برای ساخت آنتی بادی در بدن زمان نیاز است. معنی نتیجه آزمایش شما چیست؟

اگر جواب آزمایش شما مثبت باشد:

نتیجه آزمایش مثبت نشان می دهد که ممکن است آنتی بادی های ناشی از عفونت با ویروس که باعث COVID-19 می شود را داشته باشید. با این وجود  یک نتیجه مثبت کاذب وجود دارد به این معنی که شما آنتی بادی را از عفونت با ویروسی از همان خانواده ویروس ها (به نام coronaviruses) دارید، مانند مواردی که باعث سرماخوردگی می شود.

با کلیک برروی این مطلب میتوانید در مورد نتایج مثبت و منفی کاذب مطالعه کنید.

داشتن آنتی بادی در برابر ویروس کرونا که باعث بیماری COVID-19 می شود، فرد را از ابتلای دوباره به این ویروس برای مدتی محافظت میکند.

ممکن است آزمایش آنتی بادی شما مثبت باشد حتی اگر هرگز نشانه ای از COVID-19 نداشته باشید. این امر می تواند در صورت بروز عفونت بدون علائم اتفاق بیفتد.

اگر جواب آزمایش شما منفی باشد:

شاید تا به حال به کرونا مبتلا نشده باشید اما باید به خاطر داشت که:

اگر اخیراً در معرض ویروس قرار گرفته باشید، می توانید بیمار شده باشید. این بدان معنی است که شما هنوز هم می توانید ویروس را منتقل کنید. زیرا به طور معمول ۱-۳ هفته پس از عفونت برای ساخت آنتی بادی بدن شما طول می کشد.

علاوه بر این، ممکن است تولید آنتی بادی در برخی از افراد حتی بیشتر طول بکشد و برخی از افراد آلوده نیز ممکن است هرگز آنتی بادی ایجاد نکنند.

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا