کولپوسکوپی و پاپ اسمیر چه تفاوت هایی با هم دارند؟

کولپوسکوپی و پاپ اسمیر دو روش تشخیصی مهم به منظور ارزیابی سلامتی اعضای تناسلی هستند. اما هرکدام ویژگی‌ها، فنون و کاربردهای خاص خود را دارند. کولپوسکوپی یک فرآیند جهت بررسی مستقیم دهانه رحم تحت نظر یک دوربین مجهز به لامپ مخصوص است. این روش برای شناسایی تغییرات سلولی و نشانه‌های مرتبط با عفونت‌ها، زگیل‌ها، یا تغییرات پیش سرطانی است. به طور مقابل، پاپ اسمیر یک روشی است که در آن نمونه‌ای از سلول‌های رحم و دهانه رحم گرفته می‌شود و سپس در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد. این روش به منظور شناسایی تغییرات سلولی پیش سرطانی و سرطانی موثر است. بنابراین، هر دو روش دارای اهمیت بالایی برای ارزیابی سلامتی اعضای تناسلی هستند، اما هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند که بسته به نیازهای بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تست پاپ اسمیر چیست؟

پاپ اسمیر آزمایشی است که برای غربالگری زنان از نظر سرطان دهانه رحم (سرویکس) یا پیش سرطان استفاده می‌شود. پاپ اسمیر امکان تشخیص ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی را در مراحلی که هنوز قابل درمان هستند، می‌دهد.تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. می‌توان تست پاپ اسمیر را با آزمایش HPV-DNA ترکیب کرد، که برای تشخیص ویروس HPV، یک عفونت شایع مقاربتی که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، استفاده می‌شود. در برخی موارد به جای تست پاپ اسمیر می‌توان تست HPV-DNA را انجام داد.

تست پاپ اسمیر هر چند وقت یک بار باید تکرار شود؟

طبق دستورالعمل‌های فعلی، به طور کلی توصیه می‌شود که تست پاپ اسمیر هر سه سال یک بار برای زنان بین ۲۱ تا ۶۵ سال تکرار شود. هنگامی که آزمایش پاپ اسمیر با آزمایش HPV-DNA ترکیب می‌شود، ممکن است به زنان ۳۰ ساله و بالاتر توصیه شود که هر پنج سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. علاوه بر این، به جای تست پاپ اسمیر، تست HPV-DNA را می‌توان هر ۵ سال یک بار انجام داد. در مورد افراد با عوامل خطر خاص، پزشک ممکن است بدون در نظر گرفتن سن افراد، آزمایشات پاپ اسمیر مکرر را توصیه کند. این عوامل خطر ممکن است شامل تشخیص سرطان دهانه رحم یا وجود سلول‌های پیش سرطانی در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر قبلی، تشخیص عفونت HIV، ضعف سیستم ایمنی به دلیل پیوند اعضا، شیمی درمانی یا مصرف مزمن کورتیکواستروئید باشد.

چگونه برای تست پاپ اسمیر آماده شویم؟

برای اطمینان از اینکه اثربخشی تست پاپ اسمیر کاهش نمی‌یابد، باید اقدامات زیادی انجام داد. افراد باید به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر از مقاربت جنسی و استفاده از هر گونه دارو یا محصول واژینال مانند فوم، کرم یا ژل خودداری کنند. این‌ها می‌توانند سلول‌های غیر طبیعی را شسته یا پنهان کنند. اجتناب از انجام تست پاپ اسمیر در دوران قاعدگی از نظر قابل اعتماد بودن نتایج آزمایش مفیدتر خواهد بود. سعی کنید در طول دوره قاعدگی آزمایش پاپ اسمیر انجام ندهید.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

تست پاپ اسمیر در اتاق معاینه پزشک انجام می‌شود و تنها چند دقیقه طول می‌کشد. برای آماده شدن برای آزمایش پاپ اسمیر، ممکن است از فرد خواسته شود لباس خود را درآورد تا از کمر به پایین برهنه باشد. سپس فرد با زانوهای خمیده روی تخت معاینه به پشت دراز می‌کشد. پاشنه‌های فرد بر روی تکیه گاه‌های واقع در کنار تخت معاینه قرار می‌گیرد. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را وارد واژن فرد می‌کند. اسپکولوم دیواره‌های واژن را از هم جدا نگه می‌دارد تا پزشک به راحتی دهانه رحم را ببیند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث احساس فشار در ناحیه لگن شود.

پس از قرار دادن اسپکولوم، پزشک با استفاده از یک برس نرم و کاردک از سلول‌های دهانه رحم نمونه برداری می‌کند. گرفتن این نمونه معمولاً هیچ درد یا ناراحتی ایجاد نمی‌کند. در صورت احساس درد، باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.

بسته به نوع تست پاپ اسمیر که بر روی فرد انجام می‌شود، پزشک نمونه سلولی گرفته شده از دهانه رحم را در ظرفی حاوی مایع مخصوص قرار می‌دهد تا از نمونه محافظت شود. سپس نمونه را به آزمایشگاه منتقل می‌کنند. نمونه‌ها در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند. هنگامی که نتایج آزمایش پاپ اسمیر به دست می‌آید، پزشک به فرد اطلاع می‌دهد. پس از انجام تست پاپ اسمیر فرد می‌تواند بدون محدودیت به زندگی روزمره خود ادامه دهد.

6a846b53 e460 4224 a8da f15bc8ed7881 720x479 - کولپوسکوپی و پاپ اسمیر چه تفاوت هایی با هم دارند؟

نتایج آزمایش پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر می‌تواند پزشک فرد را از وجود سلول‌های مشکوک که نیاز به آزمایش بیشتری دارند آگاه کند. یک نتیجه طبیعی به این معنی است که تنها سلول‌های طبیعی دهانه رحم در طی تست پاپ اسمیر شناسایی شدند. فرد تا زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر بعدی و معاینه لگنی نیازی به درمان یا آزمایش بیشتری نخواهد داشت. اگر نتیجه غیرطبیعی به دست آمد، یعنی سلول‌های غیرطبیعی یا غیرعادی در طول آزمایش پاپ اسمیر یافت شد، لزوماً به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان دهانه رحم است. با این حال، این وضعیت ممکن است نیاز به تحقیقات بیشتری داشته باشد.

711169ba 1f98 4ba5 9143 daf331ebcfee 720x480 - کولپوسکوپی و پاپ اسمیر چه تفاوت هایی با هم دارند؟

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی روشی غیر تهاجمی است که به پزشک اجازه می‌دهد دهانه رحم را معاینه کند. این فرآیند ارزیابی واضح‌تر دهانه رحم با مشاهده واضح‌تر دهانه رحم با ابزاری به نام کولپوسکوپ است که بزرگنمایی ۶-۴۰ برابر دارد. کولپوسکوپی که یک روش بالینی است، یک ذره بین نورانی و شبیه دوربین دوچشمی است. بزرگنمایی معاینه زنان با چشم غیرمسلح با استفاده از روش کولپوسکوپی امکان ارزیابی واژن به ویژه سرطان دهانه رحم را فراهم می‌کند. اگر در حین کولپوسکوپی ناحیه مشکوکی مشاهده شد، بیوپسی کولپوسکوپی انجام می‌شود تا امکان بررسی ناحیه مشکوک فراهم شود.

کولپوسکوپی در تشخیص چه بیماری‌هایی انجام می‌شود؟

کولپوسکوپی به تشخیص سرطان دهانه رحم، به ویژه سرطانی که علائم بالینی ندارد، در مراحل اولیه کمک می‌کند. کولپوسکوپی برای ارزیابی دهانه رحم انجام می‌شود، به ویژه در بیمارانی که نتایج سیتولوژی و آزمایش اسمیر غیرطبیعی است یا تست HPV آنها برای HPV 16 یا ۱۸ مثبت است. از آنجایی که سرطان دهانه رحم سرطانی است که به آهستگی در حال پیشرفت است، تغییرات ایجاد شده در معاینات زنان را می‌توان به راحتی با کولپوسکوپی ارزیابی کرد. سایر بیماری‌هایی که توسط کولپوسکوپی قابل تشخیص هستند عبارتند از:

  • تشخیص سرطان دهانه رحم
  • ارزیابی ضایعات مشکوک در فرج
  • کولپوسکوپی می‌تواند برای تشخیص تغییرات پیش سرطانی قابل مشاهده در فرج انجام شود.
  • کولپوسکوپی می‌تواند برای ارزیابی خارش طولانی مدت فرج استفاده شود.
  • تشخیص تغییرات پیش سرطانی در بافت دهانه رحم که هنوز سرطانی نشده‌اند اما ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

کولپوسکوپی می‌تواند برای تشخیص تغییرات پیش سرطانی در بافت واژن انجام شود، یعنی تغییراتی که هنوز سرطانی نشده‌اند اما ممکن است سرطان ایجاد کنند.

فرآیند آماده سازی کولپوسکوپی

کولپوسکوپی ممکن است باعث نگرانی زنان شود. کولپوسکوپی در واقع یک روش بدون درد و تقریباً بدون خطر است، اما نگرانی‌هایی ممکن است همچنان بیمار را آزار دهد. به منظور کاهش اضطراب ناشی از کولپوسکوپی، یادگیری تمام جزئیات در مورد این روش مهم است. قبل از کولپوسکوپی نکات زیر را رعایت کنید:

  • یک یا دو روز قبل از کولپوسکوپی نباید رابطه جنسی داشت.
  • یک یا دو روز قبل از کولپوسکوپی نباید از تامپون استفاده کرد.
  • دو روز قبل از کولپوسکوپی نباید از داروهای واژینال استفاده کرد.
  • دوش واژینال نباید قبل از کولپوسکوپی مصرف شود.

مسکن‌های ساده‌ای که پزشک ممکن است توصیه کند را می‌توان قبل از عمل کولپوسکوپی استفاده کرد.

کولپوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

کولپوسکوپی روشی است که می‌تواند در یک محیط بالینی انجام شود. بیمار به پشت روی تخت دراز می‌کشد و پاها را به جایگاه مخصوص تکیه می‌دهد، مانند معاینه لگن یا آزمایش اسمیر. یک دستگاه اسپکولوم، که به باز کردن دیواره واژن کمک می‌کند، در واژن قرار داده می‌شود تا امکان تجسم راحت‌تر دهانه رحم را فراهم کند. برای داشتن تصویری راحت و واضح‌تر، واژن با محلول مخصوص شستشو می‌شود. این فرآیند شستشو، که ظاهر شدن سلول‌های غیرطبیعی را آسان‌تر می‌کند، گاهی اوقات می‌تواند باعث احساس سوزش یا گزگز شود. یک دستگاه کولپوسکوپ که بافت‌ها را ۶ تا ۴۰ برابر بزرگ می‌کند، با تابش نور به واژن تصویر واضح‌تری ارائه می‌دهد. در مواردی که ضایعه مشکوک دیده شود بیوپسی کولپوسکوپی انجام می‌شود. مدت زمان کولپوسکوپی بسته به اینکه بیوپسی کولپوسکوپی انجام می‌شود یا خیر ممکن است متفاوت باشد. این فرآیند معمولا بین ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

بیوپسی کولپوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

در طول بیوپسی کولپوسکوپی، می‌توان از بیش از یک ناحیه نمونه برداری کرد. این وضعیت بستگی به تعداد مناطقی دارد که باید بیوپسی شوند. برای انجام بیوپسی کولپوسکوپی از ابزار خاصی استفاده می‌شود و اندازه قطعه‌ای که قرار است برداشته شود باید برای بررسی پاتولوژیک کافی باشد.

بهترین متخصص کولپوسکوپی در تهران

بهترین متخصص کولپوسکوپی در تهران باید دارای ویژگی‌هایی از قبیل تخصص بالا، تجربه گسترده، تعهد به ارائه خدمات با کیفیت و اخلاق حرفه‌ای باشد. این متخصص باید دارای مدرک تخصصی و تجربه کافی در زمینه کولپوسکوپی باشد و توانایی تشخیص دقیق تغییرات سلولی و عفونی در سیستم تناسلی را داشته باشد. همچنین، باید دارای تجربه کاری با تجهیزات مدرن و به روز باشد تا بتواند بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهد.

علاوه بر تخصص و تجربه، بهترین متخصص کولپوسکوپی در تهران باید دارای روحیه همدلی و احترام به بیماران باشد. این امر شامل ارتباط برقرار کردن با بیماران به شیوه‌ای دلسوزانه و ارائه توضیحات کامل و راهنمایی‌های لازم به آن‌ها در طول فرآیند درمانی می‌شود. علاوه بر این، احترام به حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات بیماران نیز از جمله ویژگی‌های حیاتی بهترین متخصص کولپوسکوپی است. در نتیجه، یک متخصص برجسته در زمینه کولپوسکوپی، علاوه بر داشتن تخصص و تجربه فنی، باید از اخلاق مناسب نیز برخوردار باشد تا بتواند بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا