IVF – امید برای زوج های نابارور

لقاح درون آزمایشگاهی یا IVF مجموعه ای از فرایند های پیچیده است که به منظور تسهیل لقاح تخمک و اسپرم و یا جلوگیری از بروز مشکلات ژنتیکی و کمک به باردار شدن مادر در محیط آزمایشگاه صورت می گیرد.

در این فرایند , تخمک های بالغ از تخمدان مادر جداسازی می شوند و در آزمایشگاه توسط اسپرم بارور می شوند. سپس تخمک بارور شده (جنین) به رحم مادر و یا رحم اجاره ای منتقل می شود. یک دوره کامل IVF حدود ۳ هفته طول خواهد کشید. گاهی از اوقات مراحل انجام IVF به قسمت های مختلف تقسیم می شوند و این موضوع روند کار را طولانی تر خواهد کرد.

IVF به عنوان موثر ترین فناوری در کمک به باروری شناخته می شود. این روش می تواند با استفاده از تخمک و اسپرم خود زوجین (در صورت سالم بودن) و یا با استفاده از جنین یا اسپرم و تخمک گرفته شده از یک اهدا کننده معلوم یا ناشناس انجام شود. در برخی موارد , از یک رحم اجاره ای برای انجام فرایند IVF استفاده می شود.

شانس زوجین برای داشتن یک کودک سالم با استفاده از IVF به فاکتور های متعددی بستگی دارد ؛ از جمله سن , علت ناباروری و غیره. علاوه بر این , IVF می تواند فرایندی وقت گیر , هزینه بر و گاها تهاجمی (از دیدگاه پاتولوژیکی) باشد. اگر بیش از یک جنین به رحم مادر منتقل شود , فرایند IVF می تواند منجر به بارداری چند قلو در مادر بشود.

بطور کلی , پزشک می تواند به شما در زمینه اینکه روش IVF می تواند مفید یا مضر باشد و یا کارایی لازم را دارد یا خیر کمک کند. با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید تا با صفر تا صد تکنولوژی IVF آشنا شوید.

IVF چگونه انجام می شود؟

لقاح آزمایشگاهی , برای درمان ناباروری یا مشکلات ژنتیکی قابل انجام است. اگر بنا بر این باشد که IVF برای درمان ناباروری انجام شود , زن و شوهر باید پیش از اقدام برای IVF روش های کمتر تهاجمی تر را امتحان کنند , از جمله داروهای کمک کننده به باروری و افزاینده تولید تخمک و یا تلقیح داخل رحمی – روشی که طی آن اسپرم ها در زمان تخمک گذاری خانم مستقیما درون رحم قرار می گیرند.

گاهی اوقات , IVF به عنوان یک روش درمانی موثر برای ناباروری در زنان با سنین بالای ۴۰ سال توصیه می شود. در صورت داشتن شرایط سلامتی , IVF در چنین افرادی قابل انجام است. به عنوان مثال , اگر شما یا شریک زندگی شما شرایط زیر را داشته باشید IVF می تواند به عنوان یک روش موثر مطرح شود :

زنانی که رحم دارای عملکرد طبیعی ندارند یا بارداری برای آنها خطرساز باشد , ممکن است از فرد دیگری به عنوان جایگزین استفاده کنند بدین صورت که تخم لقاح یافته و جنین اولیه در رحم جایگزین که می تواند اجاره ای باشد جایگذاری شده و رشد جنین آغاز خواهد شد. این موضوع به مدد تکنولوژی IVF ممکن شده است.

خطرات و ریسک ها

از جمله مخاطرات و ریسک های احتمالی IVF می توان به موارد زیر اشاره کرد :

آماده سازی

هنگام انتخاب یک کلینیک برای انجام IVF به خاطر داشته باشید که میزان موفقیت یک کلینیک در انجام IVF به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله سن بیمار , مشکلات پزشکی بیمار , میزان موارد موفقیت آمیز IVF در کلینیک مورد نظر و رویکرد های درمانی کلینیک مورد نظر. اطلاعات دقیق در رابطه با هزینه های هر یک از مراحل را از مسئولین کلینیک درخواست کنید.

قبل از شروع پروسه پیچیده IVF , احتمالا خواسته می شود تا زوجین غربالگری های مختلف را انجام دهند , از جمله :

پیش از آغاز IVF نیز , باید در مورد یکسری از سوالات پاسخ مناسب دریافت کرد ؛ از جمله :

روش انجام IVF

IVF شامل چندین مرحله است : تحریک تخمدان , گرفتن تخمک ,گرفتن اسپرم , لقاح و انتقال جنین به رحم

یک پروسه کامل IVF می تواند حدود دو تا سه هفته طول بکشد , و گاها بیش از یک پروسه برای انجام IVF موفقیت آمیز نیاز است.

تحریک تخمدان

اگر زوجین قصد داشته باشند که از تخمک خود در حین IVF استفاده کنند , در آغاز پروسه درمانی با استفاده از هورمون های مصنوعی و نوترکیب تحریک در تخمدان های خانم ایجاد می شود و تولید چند تخمک – بجای تخمک منفردی که در ماه ایجاد می شود – را به همراه خواهد داشت. به این دلیل چندین تخمک مورد نیاز است که برخی از تخمک ها بارور نمی شوند و یا بطور طبیعی رشد نمی کنند.

گاها ممکن است به درمان های خاصی نیز در این زمینه نیاز باشد ؛ به عنوان مثال :

بطور معمول , قبل از اینکه تخمک ها برای گرفتن از بدن مادر اماده شوند به یک تا دو هفته تحریک تخمدان نیاز است. برای تعیین دقیق تر این زمان جمع آوردی تخمک , پزشک ممکن است درخواست آزمایش خون یا سونوگرافی واژینال بدهد.

بعضی از اوقات نیز باید فرایند IVF قبل از گرفتن تخمک از فولیکول های مادر متوقف شود , چراکه ممکن است :

اگر فرایند IVF بدلایل فوق یا هر دلیل دیگری متوقف شود , پزشک ممکن است تغییراتی در نوع و دوز داروهای مصرفی برای ایجاد پاسخ های مناسب تر ایجاد کند. یا ممکن است به زوجین توصیه کند که از تخم لقاح یافته اهدایی استفاده کنند.

گرفتن تخمک از مادر

گرفتن تخمک را می توان در مطب دکتر یا کلینیک و ۳۴ تا ۳۶ ساعت بعد از آخرین اقدامات صورت گرفته برای تحریک تخمک گذاری انجام شود.

گرفتن اسپرم از پدر

اگر زوجین بخواهند که از اسپرم خود آقا برای IVF استفاده شود , آقا باید نمونه اسپرم خود را در دفتر پزشک یا کلینیک در صبحی که تخمک ها از خانم گرفته می شوند در داخل ظرف نمونه تخلیه کرده و به آزمایشگاه تحویل دهد. آقا می تواند این کار را در اغلب موارد از طریق خودارضائی انجام دهد , اما در مواردی نیاز است که با استفاده از روشی مشابه اخذ تخمک از خانم , سوزن بطور مستقیم به بیضه ها وارد شده و نمونه اسپرم جمع آوری شود. اسپرم ها بعد از اخذ مایع منی از آقا در محیط آزمایشگاه از بقیه محتویات مایع منی جداسازی می شوند.

لقاح

لقاح و بارور سازی بطور معمول از دو روش قابل انجام است :

در مواقعی , ممکن است پزشک روش هایی را پیش از جایگذاری جنین در رحم در پیش گیرد ؛ از جمله :

انتقال جنین به رحم

انتقال جنین نیز می تواند در مطب پزشک یا کلینیک انجام شود و معمولا ۲ تا ۵ روز پس از اخذ تخمک از مادر صورت می پذیرد.

در صورت موفقیت آمیز بودن این روش , حدود ۶ تا ۱۰ روز پس از اخذ تخمک از مادر , جنین در دیواره رحم جای خواهد گرفت.

پس از انتقال جنین به رحم

پس از انتقال جنین به رحم , مادر می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد. با اینحال , ممکن است تخمدان های خانم هنوز مقداری متورم باشند. در چنین مواقعی باید حتی الامکان از فعالیت های شدید خودداری شود.

عوارض جانبی احتمالی پس از انجام IVF :

نتایج

حدود ۱۲ تا ۱۴ روز پس از تاریخ اخذ تخمک از خانم , پزشک نمونه خون را آزمایش می کند تا بارداری را در خانم تشخیص دهد.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که احتمال تولد نوزاد سالم پس از استفاده از تکنولوژی IVF به عوامل مختلفی بستگی دارد ؛ از جمله :


برای اطلاع از اخبار بروز در حوضه سلامت و پزشکی , صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.


خروج از نسخه موبایل