سوزش سر معده چیست و چگونه درمان می‌شود؟

 مری لوله‌ای است که غذا را از دهان تا معده منتقل می‌کند. هنگامی که غذا وارد معده می‌شود، معده غذا را با اسید و آنزیم ترکیب می‌کند تا هضم شود. در سطح معده سلول‌های محافظ خاصی وجود دارند که از آسیب به دیواره معده در اثر اسید معده محافظت می‌کنند.

در سطح مری این لایه محافظ وجود ندارد بنابراین یک دریچه به نام کاردیا بین مری و معده وجود دارد که از بازگشت غذای اسیدی به مری جلوگیری می‌کند. اگر به هر دلیلی اسید معده و شیره‌های گوارشی به مری برگردند، باعث التهاب و آسیب به مری می‌شوند.

در این حالت سوزش سر معده را احساس خواهید کرد و حین مراجعه به دکتر گوارش دلیل این رفلاکس بررسی می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا علت سوزش سر معده و راه‌های درمان آن را بررسی نماییم.

چگونه علائم سوزش سر معده را از دیگر مشکلات معده تشخیص دهیم؟

ممکن است تشخیص تفاوت بین سوزش سر معده و سایر انواع درد قفسه سینه دشوار باشد. اگر در مورد نوع دردی که احساس می‌کنید مطمئن نیستید، همیشه ایده خوبی است که آن را با یک دکتر گوارش در میان بگذارید.

همچنین پزشک ممکن است به تمرکز بر علائم دیگری که ممکن است همراه با سوزش سر دل داشته باشید کمک کند. این علائم همراه می‌تواند به شما کمک کند سوزش سر معده را از حمله قلبی یا سایر اختلالات مری تشخیص دهید .اگر سوزش سر معده شما ناشی از رفلاکس اسید باشد، ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

بررسی علل سوزش سر دل توسط دکتر گوارش

سوزش سر دل زمانی رخ می‌دهد که شیره معده، از جمله اسیدها و آنزیم‌ها، به مری شما باز می‌گردند. معده شما یک پوشش مخاطی ضخیم دارد که از آن در برابر این مواد محافظت می‌کند، اما مری شما اینطور نیست.

دریچه‌ای در پایین مری به نام اسفنکتر تحتانی مری قرار دارد که از برگشت محتویات معده جلوگیری می‌کند. اما گاهی اوقات این دریچه ضعیف می‌شود یا تا آخر بسته نمی‌شود. موارد مختلفی می‌توانند باعث ضعیف شدن یا شل شدن بیش از حد اسفنکتر تحتانی مری شوند، مانند:

اغلب اوقات، وجود بیش از یکی از این عوامل به رفلاکس اسید و سوزش سر دل کمک می‌کند. علاوه بر این موارد، برخی از مشکلات زمینه‌ای نیز می‌توانند باعث سوزش سر معده شوند. برای مثال:

ازوفاژیت: ازوفاژیت یا همان التهاب شدید در مری ممکن است باعث احساس سوزش سر معده در شما شود. علل این مشکل عبارتند از خود ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و برخی داروها. شرایط آلرژیک مری ( ازوفاژیت ائوزینوفیلیک ) نیز می‌تواند منجر به سوزش سر معده شود.

درمان سوزش سر معده توسط دکتر گوارش

شما می‌توانید سوزش سر معده را در خانه با داروهای بدون نسخه (OTC) و تنظیم شیوه زندگی درمان کنید. اما برای سوزش معده مکرر، ممکن است به داروهای تجویزی نیاز داشته باشید. داروها اسید خروجی از معده به مری را کاهش می‌دهند.

اما آنها مشکل اصلی اسفنکتر تحتانی مری شما را برطرف نمی‌کنند. اگر داروها مؤثر نباشند، ممکن است به درمان اضافی نیاز داشته باشید. داروهای سوزش سر دل عبارتند از:

در صورتی که داروهای بالا نتوانند سوزش سر معده شما را بهبود دهند، می‌بایست به یک متخصص گوارش مراجعه نمایید. همچنین می توانید به صفحه مشاوره آنلاین (تلفنی و متنی) با بهترین دکترهای متخصص گوارش و کبد برای دریافت مشاوره مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل