آگاهی از سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ بیماری است که در آن سلول های بدخیم (سرطانی) در بافت روده بزرگ شکل می گیرند و سرطان روده یکی از پنج سرطان شایع در ایران است در ادامه همراه زندگی سالم باشید :

کولون و رکتوم بخش هایی از دستگاه گوارش هستند. آن ها مجرایی بلند و قابل انعطاف را به نام روده بزرگ تشکیل می دهند. کولون حدود ۱ تا ۱.۵ متر ابتدای روده بزرگ و رکتوم چند سانتی متر انتهایی آن است.

غذای نیمه هضم شده از روده کوچک وارد کولون می شود. کولون مواد غذایی و آب را از بین مخلوط جدا کرده و بقیه را تبدیل به مواد زائد ( مدفوع) می کند. مواد زائد از کولون عبور کرده و وارد رکتوم می شوند و سپس از راه معقد از بدن خارج می شوند.

عوامل خطرزا

علائم هشدار دهنده سرطان روده بزرگ

در مرحله اولیه، این سرطان معمولا هیچ علامتی ایجاد نمی کند. برخی از بیماران یک سری علائم خفیف را تجربه می کنند که عبارتند از:

غربالگری

آزمایش های غربالگری به تشخیص زودهنگام سرطان و درمان آسان تر و موثر تر سرطان منجر می شود. آزمایش های غربالگری برای پیدا کردن پولیپ ها و سرطان قبل از اینکه علائمی وجود داشته باشد، به پزشک در تشخیص بیماری کمک می کند. پیدا کردن و خارج کردن پولیپ ها می تواند از سرطان کولورکتال پیشگیری کند. برای پیدا کردن پولیپ ها یا سرطان کولورکتال در مرحله ابتدایی :

روش های غربالگری

درمان

سه نوع درمان به صورت متعارف به کار می روند.

همچنین انواع جدید درمان در پژوهش های بالینی در دست بررسی هستند.

پیشگیری

 

خروج از نسخه موبایل