قرص هیوسین : موارد مصرف و عوارض جانبی

قرص هیوسین بوتیل بروماید نوعی مسکن است که برای بهبود دردهای شکمی مرتبط با سندروم روده تحریک‌پذیر مصرف می‌شود. دردهای مثانه و یا قاعدگی‌های دردناک نیز با این دارو تسکین می‌یابد. قرص هیوسین شامل ترکیبات فعال هیوسین است. این قرص با قرص هیوسین که برای بیماری حرکت استفاده می‌شود، تفاوت دارد. قرص هیوسین را می‌توان با نسخه پزشک و یا از داروخانه‌ها تهیه کرد. گاهی می‌توان به صورت آمپول نیز از آن استفاده کرد. در ادامه با وب سایت زندگی سالم همراه باشید تا به معرفی این دارو بپردازیم.

هیوسین با کاهش تولید اسید در معده، کند کردن حرکات طبیعی روده و شل کردن عضلات در بسیاری از اعضای بدن (مانند معده، روده، مثانه، کلیه، کیسه صفرا) عمل می کند. هیوسین مقدار برخی از مایعات بدن (مانند بزاق، عرق) را نیز کاهش می دهد. این دارو متعلق به یک دسته از داروهای شناخته شده به عنوان آنتی کولینرژیک/ آنتی اسپاسم است.

نکات مهم درباره قرص هیوسین

موارد مصرف قرص هیوسین

مصرف این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال بلامانع است.

توجه:

اگر یکی از شرایط زیر را دارید، این دارو را مصرف نکنید:

اگر یکی از شرایط زیر را دارید، پیش از مصرف قرص هیوسین با پزشک‌‌تان مشورت کنید:

اگر قرص هیوسین را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرده‌اید، بهتر است چند نکته دیگر را مدنظر قرار دهید. اگر در یک یا چند موقعیت زیر هستید، بهتر است پیش از مصرف دارو با پزشک یا متصدی داروخانه مشورت کنید:

مقدار مصرف قرص هیوسین

توجه: هیوسین در پرتون گاری برای تشخیص افتراقی انسداد و کاهش اسپاسم و درد در پیلوگرافی مصرف می‌شود. همچنین، این دارو همراه با سایر روشهای تشخیصی، مانند آندوسکوپی معده، دوازدهه، در صورت وجود اسپاسم، مصرف می‌شود

عوارض قرص هیوسین

از هر ۱۰۰ نفر، ۱ نفر با این عوارض جانبی معمول روبه‌رو خواهد شد. اگر متوجه وجود یکی از موارد زیر شدید، با پزشک‌تان مشورت کنید:

به‌ندرت عوارض جانبی شدید با مصرف این قرص رخ می‌دهد، اما این عوارض در برخی مصرف‌کنندگان قرص هیوسین گزارش شده است. اگر یکی از موارد زیر برای شما رخ داده، فورا مصرف قرص را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید:

در موارد نادری، واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی یا بیش‌دفاعی) نسبت به مصرف قرص هیوسین گزارش شده است.

اینها نشانه‌های اخطاردهنده در رابطه با واکنش آلرژیک شدید هستند. این واکنش آلرژیکْ اورژانسی بوده و باید فورا به آن رسیدگی کرد.

تداخل دارویی قرص هیوسین

ممکن است قرص هیوسین با برخی داروها تداخل ایجاد کند و احتمال ابتلا به عوارض جانبی بالا رود.

قرص هیوسین را هم‌زمان با _ (که برای پیشگیری و درمان بیماری حرکت استفاده می‌شوند) مثل دومپریدون و متوکلوپرامید مصرف نکنید. این قرص‌ها می‌توانند اثربخشی یکدیگر را خنثی کنند.

متوکلوپرامید و دومپریدون حرکات شکمی را تشدید می‌کنند. این در حالی است که هیوسین این حرکات را کاهش می‌دهد.

مصرف هم‌زمان برخی داروها با قرص هیوسین، ریسک بروز عوارض جانبی را بالا می‌برد. مراقب باشید که این داروها را با هیوسین مصرف نکنید:

بهتر است قرص هیوسین را با دیگر درمان‌های سندروم رودهٔ تحریک‌پذیر مصرف نکنید؛ چرا که اثر آنها شبیه به هم خواهد بود. احتمال اینکه نشانه‌های شما زودتر برطرف شوند، بسیار بعید است و این کار بروز عوارض جانبی را بیشتر خواهد کرد. تنها از یک درمان برای مشکل سندروم رودهٔ تحریک‌پذیر استفاده کنید، مگر اینکه پزشک توصیهٔ خاصی به شما کرده باشد.

نگهداری از قرص هیوسین

در محفظه سربسته، در محیط خشک و خنک دور از دسترس اطفال و نور باشد.

دارو های هم گروه هیوسین

خروج از نسخه موبایل