یبوست و دلایل ایجاد و نحوه مقابله با آن

گاھی عواملی در بروز  یبوست نقش دارند که اصلا به ذھن ما نمی رسند. به نقل از زندگی سالم یبوست معمولا به دلیل اختلالات عملکردی روده رخ می دهد تا مشکلات ساختاری. ۸ عامل تعجب آور ابتلا به این عارضه از این قرارند:

کم کاری تیروئید

در صورت کم کار بودن  تیروئید ،  متابولیسم نیز کند شده و حرکات عضلات روده کاھش پیدا می کند و در نتیجه، حرکت مدفوع در طول روده بزرگ به کندی صورت می گیرد.

با بالا رفتن سن، احتمال کم کاری تیروئید بیشتر می شود. خوشبختانه با اصلاح کم کاری تیروئید توسط پزشک، مشکل یبوست ناشی از آن ھم برطرف می شود.

افسردگی

واقعیت این است که مبتلایان به  افسردگی فعالیت کمی دارند و ممکن است که مصرف کربوھیدرات در آنها زیاد باشد. پرخوری و کم تحرکی و پیروی از یک  رژیم غیرمتعادل و کم فیبر، ھمه اینھا به یبوست در فرد منجر می شوند. اگر به افسردگی مبتلا ھستید، حتما به پزشک و روانشناس، مراجعه کنید تا افسردگی در شما شدت نگیرد.

مصرف برخی از داروھا

از جمله داروھایی ک در ایجاد یبوست نقش دارند، مسکن ھا، به خصوص اوپیودھا و داروھای نارکوتیک، ھستند. این داروھا، فعالیت کل بدن، از جمله روده بزرگ، را کم می کنند.

سایر داروھا که می توانند در بروز یبوست نقش داشته باشند، عبارتند از: داروھای ضدافسردگی، ضداسیدھایی که حاوی آلومینیوم یا کلسیم ھستند، داروھای ضدگرفتگی عضلانی و داروھای ضدتشنج (در بیماری صرع)، آرام بخشھا، داروھای ضدپارکینسون، مسدودکننده ھای کانال کلسیم در بیماری پرفشاری خون و مشکلات قلبی.

مکملھا

اگر به کمبود آھن مبتلا ھستید یا باید از مکمل کلسیم استفاده کنید، مصرف این مکم لھا را قطع نکنید بلکه فیبر بیشتری به غذای مصرفی خود اضافه کنید و یا از ملین ھای خفیف کمک بگیرید تا یبوست شما برطرف شود.

بارداری

یبوست در دوران بارداری به دلیل ترشح ھورمونھا ایجاد می شود.  ھورمون پروژسترون باعث آرامش عضلات روده و در نتیجه، کندی حرکات  روده می شود. ھمچنین، وزن رحم نیز بر روی لوله ھای گوارشی فشار وارد می کند. رحم بر روی روده ھا سوار شده و آنها را تحت فشار قرار می دھد.

زیاده روی در مصرف  ملین ھا: اگر ھر از گاھی از داروھای ملین استفاده کنید، مشکلی پیش نمی آید اما مصرف روزانه ملین ھا، می تواند به بروز یبوست منجر شود.

سندرم روده تحریک پذیر

در اثر ابتلا به این سندرم انقباضات روده بزرگ با تاخیر صورت می گیرد و در نتیجه، فرد به یبوست مبتلا می شود. ھمچنین، فرد دچار دردھای شکمی و انقباضات شکم می شود.

سندرم روده تحریک پذیر خفیف را می توان با اصلاح رژیم غذایی و تغییر روش زندگی، کنترل کرد اما در مواردی که بیماری متوسط یا شدید باشد، نیاز به مصرف دارو است.

شکلات

شکلات تیره، به دلیل وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان یک ماده غذایی سالم به شمار می آید اما مصرف بیش از حد آن، به خصوص اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا باشید، می تواند دردسرساز باشد. اگر احتمال می دھید که یبوست شما با مصرف شکلات در ارتباط است، مقدار شکلات مصرفی را کاھش بدھید.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا