آمیلوییدوز چیست : علائم و نشانه های آن

آمیلوییدوز یک بیماری نادر است و وقتی ایجاد میشود که یک پروتیین غیرطبیعی (آمیلویید)، در اندام ها ساخته شده و برای عملکرد طبیعی ان ها مشکل ایجاد کند.

آمیلویید بطور طبیعی در بدن پیدا نمیشود، اما توسط انواع مختلفی از پروتیین ها قابل ایجاد است. اندام هایی که در این بیماری ممکن است اسیب ببینند شامل قلب، کلیه ها، کبد، طحال، سیستم عصبی و سیستم گوارشی میباشند.

بعضی انواع آمیلوییدوز در ارتباط با سایر بیماری ها ایجاد میشوند. این انواع ممکن است با درمان بیماری زمینه ای  بهبود یابند. انواعی آمیلوییدوز ممکن است به نارسایی اندام و اسیب های تهدید کننده ی حیات بینجامند.

درمان ممکن شامل شیمی درمانی باشد، مشابه انچه در مبارزه با سرطان استفاده میشود. پزشک شما ممکن است داروهایی برای کاهش تولید آمیلویید و کنترل علایم پیشنهاد دهد. همچنین انتقال عضو ممکن است برای بعضی بیماران مفید باشد.

علایم آمیلوییدوز

علایم و نشانه های بیماری ممکن است تا زمانیکه بیماری پیشرفته نشده است احساس نشوند. این علایم و نشانه ها وابسته به اندام درگیر هستند و شامل موارد زیر میشوند:

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر مدت زمان طولانی هرکدام از علایم یا نشانه های مرتبط با آمیلوییدوز را تجربه کردید به پزشک خود مراجعه کنید.

دلایل آمیلوییدوز

انواع زیادی از آمیلوییدوز وجود دارد، بعضی ارثی هستند و بعضی ممکن است بخاطر عوامل خارجی ایجاد شوند، مثل بیماری های التهابی یا دیالیز طولانی مدت. بیشتر انواع آمیلوییدوز چندین ارگان را درگیر میکنند، درحالیکه بعضی از انها فقط برای یک ارگان مشکل ایجاد میکنند.

انواع آمیلوییدوز عبارتند از:

عوامل خطر

عواملی که احتمال ابتلا را افزایش میدهند:

عوارض

عوارض آمیلوییدوز بستگی به این دارد که رسوبات امیلویید بر کدام اندام اثر میگذارند. آمیلوییدوز میتواند بطور جدی به اندام های زیر اسیب بزند:

خروج از نسخه موبایل