آریتمی قلبی چیست ؟ علت، نشانه ها، و درمان آن

بی نظمی تپش قلب

آریتمی، ضربان غیرطبیعی قلب است و موجب خیلی سریع (تُندتپشی) یا خیلی آهسته (کندتپشی)عمل کردن قلب می‌شود  و پمپاژ غیر مؤثر را به دنبال دارد.  آریتمی ها شایع هستند و میلیون‌ها نفر در جهان را درگیر می‌کنند.

Arrhythmia hlife - آریتمی قلبی چیست ؟ علت، نشانه ها، و درمان آن

آریتمی قلبی یا ریتم و تپش نامنظم قلب زمانی اتفاق می‌افتد که ضربان الکتریکی قلب به‌درستی کارنکرده و تپش را تنظیم کند. بسیاری از آریتمی های قلب بی‌ضرر هستند بااین‌حال، اگر ضربان قلب به‌طور خاص غیرطبیعی و یا همراه با بیماری های قلبی باشد ممکن است خطر جدی برای سلامتی فرد باشد.

در حالت عادی ضربان قلب باید در یک دقیقه بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه و نیز به‌گونه‌ای باشد که فرد متوجه کارکرد قلبش نشود و اگر به هر علتی ضربان قلب تند، کند یا نامرتب(گاهی تند و گاهی کند) شود نشان‌دهنده آریتمی قلب است. آریتمی فوق بطنی که منشأ آن از قسمت‌های حفره‌های دهلیزی است، معمولاً خوش‌خیم بوده و تنها باعث تپش قلب و گاهی سرگیجه می‌شود. اما آریتمی بدخیم که منشأ آن از بطن‌ها و از حفره‌های پمپاژ کننده قلب است، در صورت تداوم باعث ایست قلبی شده و درنهایت منجر به مرگ افراد می‌شود. علائم این نوع آریتمی نیز بر اساس نوع، محل و تداوم از یک طیف ساده مانند تپش قلب شروع و تا سرگیجه، سنگ‌کوب و درنهایت ایست قلبی ادامه می‌یابد.

آریتمی زمانی روی می‌دهد که :

  • باتری طبیعی قلب ریتم و ضربان غیرطبیعی تولید کند.
  • مسیر هدایتی طبیعی قطع‌شده باشد.
  • قسمت دیگری از قلب به‌عنوان باتری عمل کند.
  • بیماری در ماهیچه قلب اجازه می‌دهد تا الکتریسیته در چرخه‌ای حرکت کند که یک ضربان ریتم سریع و اغلب خطرناکی را تولید نماید.

 علائم آریتمی قلبی

ورم مفاصل از علائم ابتدایی آریتمی قلبی است.احساس سوزش در قفسه سینه یا گردن نیز از علائم ضربان قلب نامنظم است.اگراریتمی شدید باشد یا به‌اندازه کافی طولانی باشد بر عملکرد قلب و پمپاژ آن اثر می‌گزارد و قدرت خون‌رسانی قلب را کاهش می‌دهد.کاهش خون‌رسانی باعث خستگی،سردرد،سرگیجه و غش و در موارد شدید ایست قلبی ایجاد می‌کند.تاکی کاردی توانایی قلب را کاهش می‌دهد و باعث تنگی نفس و درد قفسه سینه می‌شود.

روش‌های تشخیص آریتمی های قلبی

درمان آریتمی قلبی

  • تغیر سبک زندگی
  • استفاده از دارو با تشخیص پزشک برای کنترل و جلوگیری
  • استفاده از دستگاه ضربان‌ساز
  • عمل جراحی

بعضی آریتمی های خفیف به درمان نیازی ندارند. سایر آریتمی ها به‌وسیله دارو قابل درمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا