رژیم غذایی مدیترانه ای:برنامه غذایی و راهنمای مبتدیان

رژیم لاغری مدیترانه ای رژیمی مبتنی بر غذا‌های سنتی کشورهایی مثل ایتالیا و یونان است که قدمت آن به سال ۱۹۶۰ برمی‌گردد. پژوهشگران معتقدند رژیم غذایی مردم این مناطق نسبت به آمریکایی‌ها و سایر مناطق دنیا، بسیار سالم‌تر است و خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده را پایین می‌آورد. تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که رژیم مدیترانه‌ ای تأثیر شایانی در کاهش وزن دارد و به پیشگیری از حملات قلبی، سکته‌ی مغزی، دیابت نوع ۲ و مرگ زودرس کمک می‌کند.

هیچ راه درستی برای پیروی از رژیم مدیترانه ای وجود ندارد، زیرا بسیاری از کشورهای اطراف دریای مدیترانه و افراد مناطق مختلف غذاهای مختلفی می خورند. در واقع رژیم مدیترانه‌ ای که قصد داریم درباره‌ی آن با شما در وب سایت زندگی سالم صحبت کنیم، یک طرح کلی و برنامه‌ی عمومی‌ است که برحسب علاقه و وضعیت بدنی هر فرد، منعطف و تغییرپذیر است.


بیشتر بخوانید: رژیم غذایی ۵ به ۲ برای کاهش وزن سریع و آسان


اصول اولیه رژیم غذایی مدیترانه ای

از مصرف این غذاهای ناسالم خودداری کنید

در رژیم مدیترانه‌ ای شما مجاز به مصرف مواد غذایی که در ادامه بیان می‌شود، نیستید:

برای جلوگیری از مصرف مواد خوراکی غیرمجاز ، باید مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات مختلف را که در پشت بسته‌بندی آنها درج شده به دقت مطالعه کنید.

غذاهای سالم رژیم مدیترانه ای

دقیقا کدام غذاها به رژیم مدیترانه ای تعلق دارند، بحث برانگیز است که تا حدودی به دلیل وجود تنوع بین کشورهای مدیترانه ای است رژیم غذایی که توسط بیشتر محققان مورد بررسی  قرار می گیرد غذاهای گیاهی سالم و غذاهای حیوانی کم چرب است با این حال خوردن ماهی و غذاهای دریایی حداقل دو بار در هفته توصیه می شود.


بیشتر بخوانید: تناسب اندام و کاهش وزن با ۳ اصل طلایی


شما باید رژیم غذایی خود را بر اساس این غذاهای سالم و غیرفرآوری شده رژیم مدیترانه ای انتخاب کنید.

نوشیدنی های رژیم مدیترانه ای

آب نوشیدنی‌‌ای است که در رژیم غذایی مدیترانه‌ ای اهمیت ویژه‌ای دارد. و باید جایگزین تمام نوشابه ها باشد، قهوه و چای نیز کاملا قابل قبولند اما باید از نوشیدنی های شیرین و آب میوه هایی که قند آنها بسیار زیاد است خودداری گردد.

منوی رژیم مدیترانه ای برای یک هفته

در زیر منوی رژیم لاغری مدیترانه ای به مدت یک هفته قرار دارد، در انتخاب های غذایی بر اساس نیازها و ترجیحات خودتان راحت باشید.

شنبه

یکشنبه

دوشنبه

سه‌شنبه

چهارشنبه

پنجشنبه

جمعه

رژیم غذایی مدیترانه‌ ای به‌گونه‌‌ای است که بر مبنای مقدار کالری مصرفی و ترتیب یا ترکیب مصرف کربوهیدرات، چربی و پروتئین تنظیم نمی‌شود.

میان وعیده های رژیم غذایی لاغری مدیترانه ای

در این رژیم نیازی به خوردن بیش از سه وعده‌ی غذایی در روز نیست، اما اگر گرسنه شدید می‌توانید این چند میان‌وعده‌ی ساده را که در ادامه خواهیم گفت برای خود آماده کنید:

چگونگی پیروی از رژیم مدیترانه‌ ای در رستوران

پیروی از رژیم غذایی لاغری مدیترانه ای در رستوان ها بسیار راحت است و کافی که چند نکته ساده را رعایت کنید.

لیست خرید مواد غذایی برای انجام رژیم غذایی لاغری مدیترانه ای

همیشه سعی کنید مواد خوراکی غیرکارخانه‌ای و فراوری‌نشده و فاقد مواد نگه‌دارنده را انتخاب کنید. مواد خوراکی ارگانیک عالی هستند البته اگر بتوانید پیدا کنید.

بهتر است برای پیشگیری از وسوسه‌شدن و بهم‌خوردن رژیم‌تان کلیه‌ی مواد خوراکی غیرمجاز مثل بستنی، نوشابه، انوع و اقسام شیرینی‌جات و مواد قندی را دور بریزید. وقتی همه‌ی خوراکی‌هایی‌تان سالم باشند، پس تغذیه‌ی سالم و خوبی خواهید داشت.

خروج از نسخه موبایل