تناسب اندام و کاهش وزن با ۳ اصل طلایی

راه‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد؛ اما بیشتر آنها باعث گرسنگی و عدم رضایت‌تان از خوردن خواهند شد. این که مراقب چیزهایی که می خورید، باشید، یک چیز است و ایجاد یک شیوه  زندگی سالم  برای کامل کردن رژیم غذایی، یک چیز دیگر. اگر سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید، رژیم غذایی تان، موثرتر خواهد بود.  اگر اراده‌‌ای آهنین نداشته باشید، گرسنگی موجب خواهد شد برنامه‌ی رژیم و کاهش وزن‌تان را فورا کنار بگذارید. اما می توانید این ۳ اصل ساده را رعایت کنید تا به وزن دلخوه خود برسید.

تناسب اندام با ورزش؛ چه ورزش های برای لاغری مؤثر است؟

از بین سه اصل کاهش وزن، ورزش از بقیه مهم تر است. افراد رژیم گیرنده معمولا از ورزش دوری می کنند چون به نظرشان، کار سختی است. اما نابرده رنج، گنج میسر نمی شود. ورزش، مزایای بسیاری دارد. باعث تقویت و ساخت عضله می شود. از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند. همچنین ورزش به حفظ وزنی که از دست داده اید،کمک می کند. حالا تصور کنید که ورزش را با رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، ترکیب کنید. با این کار، شما برای طولانی مدت، از تمام این مزایای سلامتی، بهره مند می شوید.

 پیاده روی کنید.

برای کاهش وزن خوب است که تقریبا هر روز ۳۰ تا ۹۰ دقیقه پیاده روی تند بکنید. می‌توانید بعضی روزها بیشتر و بعضی روزها کمتر پیاده روی کنید، اما به‌طور کلی باید حداقل ۱۵۰ دقیقه (دو ساعت و نیم) در هفته پیاده روی کنید.

البته می‌توانید زمان پیاده روی‌تان را به بخش‌های ۱۰ دقیقه‌ای یا بیشتر تقسیم کنید. وقتی بعد از گرم کردن بدن به مدت ۳۰ دقیقه تندتر و بی‌وقفه پیاده روی می‌کنید، چربی بیشتری می‌سوزانید. اگر پیاده روی را تازه شروع کرده‌اید، اوایل کار زمان‌های کوتاه‌تری پیاده روی کنید و سپس به‌طور تدریجی و پیوسته این زمان را افزایش بدهید. شاید هم بهتر باشد در آغاز، یک روز در میان پیاده روی‌ کنید و هربار به زمان پیاده روی خود بیفزایید.

شما در یک پیاده روی تند که ۳۰ دقیقه زمان می‌برد ۱۰۰ تا ۳۰۰ کالری، یا با یک ساعت پیاده روی ۲۰۰ تا ۶۰۰ کالری خواهید سوزاند که این مقدار کالری بستگی به وزن‌تان دارد. اگر ۳۰ دقیقه یا بیشتر بدون وقفه پیاده روی کنید، مقداری از کالری‌ای که می‌سوزانید مربوط به چربی ذخیره‌شده‌ در بدن‌تان خواهد بود.

شنا  کنید.

تأثیر شنا بر تناسب اندام، نتیجه‌ی توفانی از کالری‌سوزی و به‌کارگیری ماهیچه‌هاست. شنای آرام و معمولی ۵۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند، در حالی‌که شنای حرفه‌ای و قدرتی در همین مدت حدود ۷۰۰ کالری انرژی مصرف می‌کند. چون غلظت آب تقریبا ۸۰۰ برابر هواست، هر حرکت دست یا پا به نوعی یک تمرین مقاومتی کوچک برای کل بدن‌ به‌ویژه مرکز بدن، باسن، شانه‌ها و بازوها محسوب می‌شود. پس با شنا کردن، علاوه بر اینکه کالری می‌سوزانید، حجم خالص ماهیچه‌ها را هم افزایش می‌دهید که متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد، بنابراین حتی بعد از اینکه از استخر بیرون آمدید هم کالری بیشتری می‌سوزانید.

وزنه بزنید.

با زدن وزنه، مقداری کالری می‌سوزانید و جلوی کُند شدن سرعت سوخت‌و‌سازتان را می‌گیرید. کُندی سوخت‌وساز، یکی از عوارض جانبی رایج ناشی از کاهش وزن است.

مطالعاتی که در مورد رژیم‌های کم‌کربوهیدرات انجام شده است، نشان می‌دهد شما حتی می‌توانید هم‌زمان با کاهش مقادیر چشمگیری از چربی بدن‌تان، کمی عضله‌ هم بسازید.

طناب بزنید

طناب زدن، یک راه بسیار عالی برای سوزاندن چربی های اضافه بدن است. طبق برآورد موسسات ملی سلامت آمریکا، هر ساعت طناب زدن، حدود ۵۷۰ کیلوکالری انرژی می سوزاند.
این ورزش مفرح از تنوع بسیاری در تکنیک ‌های ورزشی برخوردار بوده و حتی دارای فدراسیون جهانی است. جالب است بدانید که هر دقیقه طناب ‌بازی در یک فرد به‌ طور متوسط باعث مصرف حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلوکالری انرژی می ‌شود.
این انرژی معادل انرژی مصرفی در ورزش دو با سرعت حدود ۱۰ کیلومتر در ساعت است که سرعت بالایی به حساب می‌ آید.

مصرف قند و کربوهیدرات را کم کنید.

کربوهیدرات‌ها در واقع قندها، نشاسته‌ها و فیبرهایی هستند که در میوه‌ها، غلات، سبزیجات و لبنیات یافت می‌شوند. کربوهیدرات‌ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند و جزو ۳ منبع غذایی اصلی هستند که بدن برای تامین انرژی و کالری به آن‌ها احتیاج دارد. در اصل کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن هستند. کربوهیدرات‌ها به دلیل وجود کربن، اکسیژن و هیدروژن در ترکیب شیمیایی آن‌ها با این نام خوانده می‌شوند. معمولا در رژیم‌های لاغری کربوهیدرات را مقصر اصلی چاقی معرفی می‌کنند، ولی وجود میزان کافی از آن در رژیم غذایی برای سلامتی ضروری است.

طبق گفته انستیتوی ملی سلامتی امریکا (National Institute of Health) میزان مصرف توصیه شده کربوهیدرات برای بزرگسالان ۱۳۵ گرم به طور روزانه است. همچنین به این نکته هم اشاره می‌کنند که هر فرد چه خانم و چه آقا باید میزان کربوهیدرات روزانه مناسب خود را داشته باشد. میزان مصرف کربوهیدرات هر فرد باید بین ۴۵ تا ۶۵ درصد از کل کالری دریافتی او باشد. هر یک گرم کربوهیدرات برابر با ۴ کالری است، پس یک رژیم غذایی با ۱۸۰۰ کالری در روز مساوی با مصرف حداقل ۲۰۲ گرم تا حداکثر ۲۹۲ گرم کربوهیدرات در روز می‌شود. این در حالی است که افراد دارای دیابت نباید بیش از ۲۰۰ گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنند و خانم‌های باردار به حداقل ۱۷۵ گرم در روز نیاز دارند!

۷ گروه مواد غذایی وجود دارند که باید از خوردن آنها اجتناب کنید، آنها را به ترتیب اولویت برای شما مرتب کرده‌ام:

  • شکر: نوشابه، انواع آب‌میوه‌های صنعتی، آبنبات، بستنی و دیگر خوراکی‌های شیرین؛
  • غلات حاوی گلوتن: گندم، جو و چاودار (این شامل تمام نان‌ها و انواع پاستاهای تهیه‌شده با این ترکیبات است)؛
  • چربی‌های ترانس‌ بالا: روغن‌های هیدروژنه و یا روغن‌هایی که بخشی از آن‌ها هیدروژنه شده است؛
  • روغن‌های دانه‌ها و گیاهان حاوی امگا ۶ به بالا: روغن تخم کتان، روغن دانه‌ی سویا، روغن آفتابگردان، روغن هسته‌ی انگور، روغن دانه‌ی ذرت، روغن گلرنگ و کانولا؛
  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی: اسپارتام، ساخارین، سوکرالوز و استفاده از استویا (شکربرگ) به عنوان جایگزین شکر؛
  • غذاهای رژیمی و کم‌چرب: بسیاری از محصولات لبنی، غلات، حبوبات و انواع کراکرها (بیسکویت‌های ترد و شور)؛
  • غذاهای فرآوری‌شده: اکثر محصولاتی که به‌صورت صنعتی و بسته‌بندی‌شده در کارخانه‌‌ها تولید می‌شوند.

حواس‌تان باشد که باید از خوردن تمام این گروه‌ از خوراکی‌ها پرهیز کنید حتی اگر روی همه‌ی آنها برچسب «غذای سالم» خورده باشد.

پروتئین، چربی و سبزیجات بخورید.

تمام وعده‌های شما باید شامل یک منبع پروتئینی، یک منبع چربی و سبزیجات حاوی مقدار کم ‌کربوهیدرات باشند. اگر وعده‌های غذایی‌تان چنین الگویی داشته باشد، مصرف کربوهیدرات‌تان به‌طور خودکار به میزان توصیه شده یعنی ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز خواهد رسید.

منابع پروتئین:

  • گوشت: گوشت گوساله، گوشت مرغ، گوشت بره و …
  • ماهی و غذای دریایی: سالمون، قزل‌آلا، میگو و …
  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ‌های غنی شده با امگا ۳ یا مقوی‌شده بهترین انتخاب هستند.

اهمیت خوردن پروتئین فراوان، چیزی نیست که نادیده گرفته شود و ثابت شده است که سوخت‌و‌ساز را به میزان ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز، افزایش می‌دهد.

سبزیجات کم‌کربوهیدرات:

سبزیجاتی مانند: کلم بروکلی، گل کلم، اسفناج، کلم برگ، کلم فندقی، کلم پیچ، برگ چغندر، کاهو، خیار و کرفس کربوهیدرات کمی دارند.

بشقاب‌تان را از این سبزیجات پُر کنید و نگران نباشید. شما می‌توانید به مقدار زیاد از این سبزیجات بخورید و کالری دریافتی روزانه‌تان از ۲۰ تا ۵۰ کالری فراتر نرود.

رژیم غذایی که بر اساس گوشت و سبزیجات باشد، تماما حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی است. در این رژیم، هیچ نیاز فیزیولوژیکی هم به غلات وجود ندارد.

برنامه های غذایی تهیه کنید که شامل سبزیجات پر فیبر، میوه ها و غلات سبوس دار باشند. مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و برای تامین پروتئین، از مرغ و ماهی استفاده کنید. کنترل سهم غذایی نیز بسیار کمک کننده است. با توجه بیشتر به سهم غذایی، احساس محرومیت نخواهید کرد. همه این ها منتهی به یک کاهش وزن سالم می شوند.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا