سیپروفلوکساسین:نحوه مصرف ، عملکرد و عوارض آن

سیپروفلوکساسین از داروهای آنتی بیوتیک متعلق به کلاس دارویی فلوروکینولون آنتی بیوتیک ها می باشد که برای درمان طیف وسیعی از عفونت های باکتریایی تجویز می شود.

این دارو با رشد توقف و جلوگیری از تولید مجدد باکتری ها عمل کرده و تنها برای عفونت های باکتریایی اثربخش است. این دارو تنها برای عفونت های بسیار شدید که با جایگزین های آنتی بیوتیکی ایمن تر قابل درمان نیستند استفاده می شود زیرا آنتی بیوتیک های گروه فلوروکینولون ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی جدی و ناتوان کننده ای همچون پارگی تاندون یا مشکلات عصبی شوند که در برخی موارد قابل برگشت نمی باشد.

سیپروفلوکساسین برای عفونت های ویروسی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا اثربخش نمی باشد، توجه به این نکته از آن جهت اهمیت دارد که استفاده نا به جا از هرگونه داروی آنتی بیوتیک ممکن است باعث کاهش اثر دارویی آن در سایر مواقع مورد نیاز شود.

مقاومت دارویی نسبت به آنتی بیوتیک ها در افراد مختلف جهان رو به افزایش است، در سال ۲۰۱۴ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش داد که میزان افزایش گونوره در ۱۷ شهر آمریکایی بین سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ به دلیل مقاومت باکتری ها نسبت به سیپروفلوکساسین بوده است

نحوه مصرف سیپروفلوکساسین

 موارد مصرف سیپروفلوکساسین

عوارض جانبی سیپروفلوکساسین

در صورت مشاهده علائم آلرژیک به سیپروفلوکساسین از جمله کهیر، تنفس مشکل، ورم در صورت یا گلو یا واکنش های شدید پوستی (تب، گلو درد، سوزش چشم ها، درد پوست، جوش های پوستی قرمز یا ارغوانی که پخش شده و باعث تاول یا پوسته پوسته شدن می شود) به اورژانس مراجعه کنید.

برخی عوارض جدی و خطرناک سیپروفلوکساسین عبارتند از:

بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر مصرف دارو را متوقف کرده و فورا با پزشک تماس بگیرید:

در موارد نادر مصرف سیپروفلوکساسین ممکن است باعث آسیب آئورت یا سرخرگ اصلی بدن شود که می تواند به خونریزی های خطرناک و مرگ منجر شود، در صورت درد شدید و دائمی در قفسه سینه، معده یا پشت به اورژانس مراجعه کنید.

در صورت مشاهده موارد زیر نیز مصرف دارو را قطع کرده و فورا با پزشک تماس بگیرید:

عوارض جانبی شایع سیپروفلوکساسین عبارتند از:

توجه: عوارض ذکر شده تنها بخشی از عوارض احتمالی سیپروفلوکساسین می باشد، برای اطلاع از لیست کامل عوارض جانبی این دارو با پزشک معالج صحبت کنید.

دوز مصرف سیپروفلوکساسین

مقدار مصرف سیپروفلوکساسین به نوع عفونت باکتریایی فرد بستگی دارد و دوز و طول دوره درمان با توجه به وضعیت پزشکی بیمار و واکنش بدن به درمان تعیین می شود.

این دارو معمولا به صورت قرص های معمولی و پیوسته رهش یا محلول تجویز می شود. قرص های معمولی و محلول این دارو معمولا دو بار در روز (صبح و عصر) و قرص های پیوسته رهش آن معمولا یک بار در روز تجویز می شود.

برخی دوزهای مصرف رایج قرص سیپروفلوکساسین معمولی عبارتند از:

توجه: از خوددرمانی عفونت پرهیز کرده و قبل از مصرف هرگونه داروی آنتی بیوتیک ابتدا با پزشک مشورت کنید.

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف سیپروفلوکساسین، به محض یادآوری نسبت به مصرف آن اقدام کنید. اما اگر زمان زیادی تا نوبت بعدی باقی نمانده از خوردن آن صرف نظر کرده و هرگز دوز یک نوبت را دو برابر نکنید.

قبل از آماده کردن محلول سیپروفلوکساسین، پودر آن را در دمای اتاق نگهداری کنید، پس از تهیه محلول، می توانید سوسپانسیون را در دمای اتاق یا داخل یخچال نگهداری کنید. از انجماد محلول جلوگیری کرده و بعد از دو هفته داروی باقی مانده را دور بریزید. این دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما، رطوبت، کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

خروج از نسخه موبایل