شناخت سرماخوردگی و درمان های طبیعی و دارویی آن

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی محسوب می‌شود. گرچه اغلب مردم تصور می‌کنند که با پوشیدن لباس گرم در زمستان و قرار نگرفتن در معرض هوای سرد، می‌توان مانع از سرماخوردگی شد، اما باید بدانید که چنین تصوری افسانه‌ای بیش نیست. عامل اصلی در سرماخوردگی‌ها یکی از ۲۰۰ نوع ویروس موجود در جهان است!

سرماخوردگی متعارف، با تنفس ذرات ویروسی که از عطسه، سرفه، صحبت کردن شخص مبتلا به سرماخوردگی یا پاک کردن بینی‌اش در هوا پخش می‌شود، منتشر می‌شود. همچنین ویروس سرماخوردگی با لمس سطوح آلوده‌ای که شخص مبتلا لمس نموده نیز قابل انتقال است.

رایج‌ترین مکان‌های تجمع ویروس‌ها، دستگیره در، تلفن، اسباب‌بازی کودکان و حوله می‌باشد. براساس اعلام کمیته ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، ویروس‌های عفونی(که عامل اغلب سرماخوردگی‌ها هستند) تا سه ساعت بر روی سطوح سخت و دست‌ها زنده می‌مانند.

شناخته‌شده‌ترین ویروس‌ها را می‌توان به چند گروه انگشت‌شمار طبقه بندی نمود از آن جمله: ویروس‌های عفونی انسانی، ویروس عفونی مشترک انسان و حیوان، ویروس آنفولانزا و ویروس آدنو. از جمله متعارف‌ترین عاملین اصلی سرماخوردگی می‌توان به ویروس syncytial تنفسی که به ریه و دستگاه تنفسی تحتانی مرتبط است، اشاره نمود. البته، بسیاری از ویروس‌ها هستند همچنان ناشناخته باقی مانده‌اند تا روزی که پیشرفت‌های جدیدی در علم حاصل گردد.

سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان بسیار شایع است. از اساسی‌ترین فاکتورها می‌توان به شروع سال تحصیلی و تمایل افراد به ماندن در خانه اشاره کرد. به‌علاوه هوا رو به خشکی رفته و همین عامل خشکی هوا، خشکی مجاری بینی را هم به همراه دارد که خطر ابتلا به عفونت را چند برابر می‌کند. میزان رطوبت در هوای سرد کاهش می‌یابد؛ و شرایط آب و هوایی خشک با رطوبت پایین، زمینه را برای حیات طولانی ویروس سرماخوردگی فراهم می‌کند.

ویروس‌هایی که منجر به سرماخوردگی می‌شوند

ویروس‌های عفونی انسانی(HRVs) : این گروه از ویروس‌ها که بالغ بر ۱۰۰نوع می‌باشند، در زمره شناخته‌ترین عوامل سرماخوردگی به حساب می‌آیند. بر اساس گزارشات کمیته ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، بین ۳۰٪ تا ۵۰٪ از سرماخوردگی‌ها ناشی از ویروس‌های همین گروه می‌باشند. همچنین این گروه از ویروس‌ها در دمای داخل بینی انسان به خوبی امکان رشد می‌یابند.

ویروس عفونی انسانی به شدت مسری هستند. با این وجود، به ندرت منتج به بروزعواقب خطرناکی برای سلامت افراد می‌شود.
مطالعات اخیر در این زمینه حاکی از آن است که ویروس‌های عفونی انسانی، ژن‌ها را دستکاری کرده و همین دستکاری موجب حساسیت افراطی سیستم ایمنی بدن خواهد شد و همین حساسیت منجر به وخیم‌ترین علائم سرماخوردگی خواهد شد. دانشمندان با دستیابی به چنین اطلاعاتی، به کشفیات مهمی در درمان سرماخوردگی متعارف نائل آمده‌اند.

ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان : اگرچه ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان بسیار متنوع است که روی حیوانات هم تاثیر می‌گذارد، اما بر طبق آمار کمیته ملی آلرژی و بیماری‌ها (NIAID)، فقط ۵مورد از آن همه تنوع، روی انسان نیز موثر است. بعد از ویروس‌های عفونی انسانی، ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان، دومین گروه از ویروس‌های شناخته شده عوامل سرماخوردگی‌های متعارف را به خود اختصاص می‌دهند. مطابق با تخمین NIAID، بین ۱۰تا ۱۵٪ سرماخوردگی بزرگسالان به این گروه از ویروس‌ها اختصاص دارد. سندرم تنفسی بسیار حاد (SARS )از ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان ناشی می‌شود.

ویروس آنفولانزای انسانی(HPIVs)، ویروس آدنو و ویروس سنیشیال تنفسی (RSV): این سه گروه از ویروس‌ها عموما منجر به عفونت‌های خفیف در بزرگسالان می‌شود در حالی که در بدن کودکان، افراد سالمند و آن دسته افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، منتج به عفونت حاد مجاری تنفسی تحتانی خواهد شد. نوزادان نارس، کودکان مبتلا به تنگی نفس و افرادی که از بیماری‌های ریوی یا قلبی رنج می‌برند در خطر بیماری‌های پیشرفته‌تری از قبیل برونشیت و ذات‌الریه قرار دارند.

از میان تنوعات ویروس آنفولانزا، آنفولانزای نوع ۱ منجر به بروز خروسک در کودکان می‌شود. از ممیزه‌های خاص خروسک، تغییرات صداست که هنگامی که سرفه‌های فرد عفونی شود آغاز می‌شود. یافته‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها هم دال بر این است که بیشترین خطر ابتلا به ویروس آدنو، سربازان نظامی را تهدید می‌کند که منجر به بیماری‌های تنفسی حاد در آنها می‌شود.

ویروس‌های ناشناخته: با توجه به گزارشات منتشر شده از سوی NIAID، در حدود ۲۰ تا ۳۰٪ از سرماخوردگی‌های بزرگسالان از ویروس‌های ناشناخته ناشی می‌شوند، اما باید بدانیم که همچنان منشا سرماخوردگی ویروس است.

common cold symptom 300x275 - شناخت سرماخوردگی و درمان های طبیعی و دارویی آن

علائم سرماخوردگی رایج می‌ تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش بینی
  • گلودرد
  • سرفه
  • درد خفیف بدن یا سردرد خفیف
  • عطسه
  • تب درجه پایین
  • به طور کلی احساس ناخوشی می ‌کند (ضعف)

سرماخوردگی در برابر آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا عفونت های ویروسی هستند به همین خاطر هرگز نباید با آنتی بیوتیک ها درمان شوند. آنفولانزا یک بیماری تنفسی مسری است که توسط ویروس آنفلوآنزا ایجاد می شود و علایم ناخوشایندی را نسبت به سرماخوردگی ایجاد می کند.

اما همانند سرماخوردگی، آنفولانزا به سیستم تنفسی شما از جمله بینی، گلو و ریه‌ ها حمله می ‌کند. هنگام ابتلا به آنفولانزا در ابتدا ممکن است فکر کنید به سرماخوردگی با علایم گلودرد، آلودگی و عطسه مبتلا شده اید.

یک تفاوت بزرگ بین سرماخوردگی و انفلانزا این است که آنفولانزا معمولا خیلی ناگهانی خودش را نشان می دهد، در حالی که سرماخوردگی به کندی پیش می ‌رود.

علائم آنفولانزا عبارتند از:

  • تب بیش از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد)
  • گلو درد
  • ماهیچه های دردناک
  • تب و لرز و عرق
  • سردرد
  • سرفه خشک و مداوم
  • خستگی و ضعف
  • گرفتگی بینی

طبق گفته کلینیک مایو، اگرچه سرماخوردگی معمولی بسیار ناخوشایند است، اما  معمولا بی ‌ضرر است. اکثر مردم از سرماخوردگی معمولی در هفت تا ۱۰ روز بهبود می‌ یابند. در حالی که بیماری آنفولانزا جدی ‌تر است و می ‌تواند منجر به مشکلاتی شود که حتی در گروه‌ های پرخطر هم می‌ تواند کشنده باشد.

2097748 - شناخت سرماخوردگی و درمان های طبیعی و دارویی آن

درمان‌ های طبیعی سرماخوردگی

چطور یک سرماخوردگی را درمان می ‌کنید؟ به غیر از گزینه های دیگر، شما می ‌توانید از درمان‌ های طبیعی از جمله غذاهای مفید، نوشیدنی ‌ها، گیاهان، مکمل‌ ها و مواد ضروری استفاده کنید تا به خودتان کمک کنید سریع‌ تر احساس بهتری داشته باشید. همچنین می ‌توانید از چیزهایی که علائم سرماخوردگی را بدتر می ‌کنند، اجتناب کنید.

این درمان ‌های خانگی برای جلوگیری از سرماخوردگی در وهله اول نیز مفید هستند. بنابراین اگر کسی در اطراف شما دچار سرماخوردگی شود، شما می ‌توانید از برخی از این درمان ‌ها استفاده کنید تا خود را از ابتلا به یک ویروس سرماخوردگی حفظ  کنید.

بیایید به درمان‌ های خانگی عالی برای سرماخوردگی و سرفه  که احتمالا امروز در دست دارید، نگاهی بیندازیم:

بهترین غذاها برای سرماخوردگی

سوپ استخوان: سوپ استخوان حاوی آمینو اسیدها و مواد معدنی است که به طور طبیعی از سیستم ایمنی حمایت می ‌کنند. در حقیقت تحقیقات نشان می دهند که سوپ مرغ به دلیل فعالیت دارویی مفید و خواص ضد التهابی، یک درمان مفید و ایده آل برای سرماخوردگی است.

علاوه بر این، به عنوان یک مایع داغ، یک انتخاب عالی برای بیرون آمدن و از هم گسیختگی مخاط می شود. سوپ ساخته شده با آبگوشت و استخوان واقعی و سبزیجات ضد التهابی را مصرف کنید.

آب:  این احتمالا ساده‌ ترین و ابتدایی ‌ترین روش درمان سرماخوردگی است، اما این که چقدر مهم و تاثیرگذار است را دست ‌کم نگیرید. هم چنین آب کافی برای جلوگیری از کمبود آب بدن مفید است. کم آبی بدن می تواند بدن را مستعد سرماخوردگی کند.

بنابراین سعی کنید در طول روز مقدار آب مناسب را مصرف کنید. این یکی از ساده ترین و مهمترین گزینه های درمانی سرماخوردگی معمولی و سرماخوردگی قفسه سینه است.

آب داغ با لیمو، عسل و دارچین:  این یک مخلوط بسیار عالی است که می ‌تواند به جلوگیری از انباشته شدن خلط کمک کند در حالیکه بدن شما را مرطوب نگه می ‌دارد. تحقیقات نشان داده که عسل درست همانند مواد اولیه موجود در داروی ضد سرفه، عمل می ‌کند.

این نوشیدنی خوش ‌مزه را شب امتحان کنید تا به تسکین علایم سرماخوردگی، به ویژه سرفه کمک کنید. این یکی از داروهای خانگی کلاسیک هند برای سرماخوردگی است.

زنجبیل: یک بررسی علمی که در ژورنال بین‌المللی پزشکی پیشگیرانه منتشر شد نشان می ‌دهد که عصاره زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهاب مانند گینجرول، شوگاول، پارادولو زینگرون است. نوشیدن یک چای زنجبیل با افزودن عسل به آن، به کاهش التهاب گلو و گرفتگی بینی و سرفه کمک می کند.

سیر:  سیر واقعا می تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی با خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی که اغلب مربوط به ترکیبی است که آن را allicin می ‌نامند، کمک کند. سعی کنید از سیر پخته شده و خام در وعده های غذایی خود استفاده کنید تا از خواص آن برای از بین بردن ویروس سرماخوردگی بهره مند شوید.

غذاهایی که باید از خوردن آن ها جلوگیری کنید:

شکر: تحقیقات نشان می ‌دهد که شکر توانایی سلول ‌های سفید خون که با عفونت ها مبارزه می کنند را تضعیف می ‌کند. بنابراین میزان گلوکز بالا در خون به علت دریافت شکر، سیستم ایمنی را تضعیف می ‌کند. هم چنین رژیم غذایی با شکر بالا، التهاب را در بدن افزایش می ‌دهد.

آب میوه ها: اگرچه آب پرتقال و آبمیوه های دیگر حاوی ویتامین C هستند، اما ویتامین C آب میوه به اندازه میوه ها و سبزیجات زیاد نیست. علاوه بر این، آب میوه هایی که در بازار مشاهده میکنید سرشار از مواد شکر اند و ویتامین و مواد معدنی آنها بسیار پایین تر از آن چیزی است که فکرش را میکنید.

محصولات لبنی: شیر پاستوریزه و سایر محصولات لبنی می تواند این شرایط را بدتر کنند. طبق گفته کلینیک مایو، نوشیدن شیر باعث می شود که خلط ها ضخیم تر شوند و نسبت به حالت معمول آزاردهنده تر باشند. اجتناب از محصولات لبنی متعارف یکی از روش‌ های ساده درمان سرماخوردگی است.

فست فودها و غذاهای پردازش شده: “کالری خالی” که هیچ مواد غذایی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن شما ندارند و برای بدن سمی هستند. غذای سریع فرآوری شده یکی از آخرین چیزهایی است که وقتی بیمار هستید دوست دارید بخورید. برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی شما باید بیشتر مواد غذایی  سرشار از مواد مغذی را دریافت کنید.

دانه های تصفیه شده: نان، پاستا، غلات و محصولات آرد سفید به سرعت به شکر تبدیل می‌ شوند و سیستم ایمنی را تضعیف می‌ کنند. علاوه بر این رژیم غذایی با نشاسته تصفیه شده بالا التهابات را نیز افزایش می دهد. وقتی که شما سرماخورده هستید، می خواهید که برای سلامت مطلوب، التهابات را به حداقل ممکن برسانید.

گیاهان و مکمل ‌ها:

در اینجا برخی از درمان‌ های طبیعی که توسط تحقیقات علمی مورد حمایت قرار می ‌گیرند ،عبارتند از

ویتامین C (۱۰۰۰میلی گرم در روز ۳-۴ بار)

ویتامین C به افزایش عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌ کند و برخی تحقیقات حتی نشان می ‌دهند که این ویتامین می تواند طول مدت علائم سرماخوردگی را کوتاه کند. آیا باید برای درمان سرماخوردگی از مکمل ویتامین C استفاده کنیم؟ بله استفاده از مکمل های ویتامین سی در درمان سرماخوردگی موثر است. علاوه بر این، می توانید ویتامین C را در رژیم غذایی خود از انواع میوه ها و سبزیجات، از جمله فلفل، اسفناج، کلم بروکلی، گریپ فروت و کیوی دریافت کنید.

سرخارگل (اکیناسه) ۱۰۰۰ میلی گرم؛ ۲ -۳ بار در روز

بهتر است در ابتدای ابتلا به سرماخوردگی از اکیناسه استفاده کنید. یک تجزیه و تحلیل که در مجله journal Infectious Lancet منتشر شد، نتیجه ۱۴ آزمایش بالینی را بررسی کرد و نتیجه ‌گیری کرد که اکیناسه احتمال ابتلا به سرماخوردگی را تا ۵۸ درصد کاهش می ‌دهد و همچنین مدت ‌زمان سرماخوردگی را تا حدود یک و نیم روز کاهش می ‌دهد.

آقطی سیاه (انگور کولی Elderberry ) ۱۰ میلی لیتر روزانه

آقطی یکی دیگراز درمان های طبیعی محبوب است. این مکمل سرشار از ویتامین c و آنتی اکسیدان های دیگر است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نشان می‌ دهد که چگونه مکمل elderberry می ‌تواند مدت و علائم سرماخوردگی را در مسافران هوایی کاهش دهد. مسافران از ۱۰ روز قبل از سفر، این گیاه را به مدت ۴ تا ۵ روز پس از رسیدن به مقصد مصرف کردند. نتیجه اینکه آن‌ ها یک کاهش متوسط دو روزه در طول مدت سرماخوردگی و کاهش قابل ‌توجهی در علایم سرماخوردگی را تجربه کردند.

روغن پونه کوهی (۵۰۰ میلی گرم ۲ بار در روز)

آیا تا به حال سعی کرده‌ اید از روغن پونه ‌کوهی برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید؟ روغن پونه کوهی به علت وجود جزء اصلی آن، کارواکرول، دارای اثرات ضد ویروسی و ضدباکتری قدرتمندی است. مهم است که توجه داشته باشیم که روغن پونه کوهی آنچنان قدرتمند است که فقط باید به مدت ۱۰ روز در یک زمان مصرف شود و سپس مصرف آن قطع شود.

روی (روزانه ۵۰ ۱۰۰ میلی‌ گرم)

روی از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می ‌کند و دارای یک اثر ضد ویروسی است. این مکمل زمانی که اولین نشانه بیماری مشاهده می شود، بهتر عمل می‌ کند.

تحقیقات منتشر شده با بررسی اصولی دریافتند که وقتی مکمل روی ۲۴ ساعت پس از ظهور علایم مرتبط با سرماخوردگی مصرف شود، علایم مدت ‌زمان بسیار کمتری را در مقابل گروه کنترل که هیچ مقدار مکمل روی مصرف نکرده اند، به طول انجامید.

خوابیدن به اندازه کافی برای غلبه بر سرماخوردگی بسیار مهم است. به رختخواب بروید و به مدت ۹ تا ۱۰ ساعت بخوابید. مصرف روزانه ویتامین دی نیز می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

روغن های ضروری برای درمان سرماخوردگی

وقتی که از درمان های طبیعی و سریع سرماخوردگی صحبت می کنیم، نباید روغن های ضروری را فراموش کنیم، در این قسمت به بررسی برخی از بهترین روغن های ضروری برای درمان سرماخوردگی می پردازیم.

روغن ضروری اوکالیپتوس: این روغن دارای سابقه طولانی استفاده برای التهاب تنفسی است که با سرماخوردگی، برونشیت، بیماری‌ های عفونی مزمن ریوی (COPD)، آسم و سینوزیت همراه است. استفاده موضعی یا افزودن آن به دستگاه بخور خانگی می‌ تواند باعث باز شدن سینوس‌ ها و ریه ها شده و همچنین سرفه را بهبود می بخشد.

روغن نعناع: روغن نعناع نیز میتواند رایحه ای باشد که برای سرماخوردگی مفید است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می ‌دهند که روغن نعناع، دارای خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی و آنتی ‌اکسیدان است و این خواص می تواند آن را به عنوان یک گزینه عالی برای مبارزه با سرماخوردگی تبدیل کند. شما می‌توانید پنج قطره روغن نعناع را پخش کنید و یا دو الی سه قطره از آن را به طور روزانه به شقیقه ها، قفسه سینه و پشت گردن خود بمالید.

روغن ضروری کندر:  به نظر می رسد که روغن ضروری کندر یک ضد التهاب قوی برای مبارزه با سرماخوردگی باشد. بنابراین این روغن یک گزینه عالی برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می شود. چند قطره از روغن را به یک پارچه اضافه کنید و برای مزایای تنفسی آن استنشاق کنید و یا از آن در یک منتشر کننده روغن استفاده کنید.

روغن ضروری پونه کوهی:  همانطور که قبلا هم اشاره کردبم، این روغن اسانس را می توان به عنوان یک مکمل نیز استفاده کرد. شما همچنین می ‌توانید با پخش آن و استفاده از آن به طور روزانه از قدرت آن برای مبارزه با ویروس استفاده کنید. برای مبارزه با سرماخوردگی آن را با یک روغن حامل رقیق کنید و هر شب قبل از خوابیدن به کف پاهای خود بمالید.

روغن ضروری میخک:  روغن میخک یک روغن ضروری دیگر با خواص ضد ویروسی شناخته شده است. برای تقویت سیستم ایمنی، روغن گل میخک را منتشر کنید و یا آن را به صورت موضعی با روغن حامل اعمال کنید.

عوارض جانبی احتمالی و هشدارها:

اگر شما در حال حاضر دارای شرایط پزشکی در حال پیشرفت هستید و یا در حال حاضر دارو مصرف می کنید، پیش از استفاده از هر نوع از گیاهان، مکمل ‌ها و یا روغن‌ های ضروری، با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین اگر مطمئن نیستید که آیا درمان های خانگی طبیعی برای سرماخوردگی و انفلانزا برای کودک مناسب است یا خیر، باید با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

برای کاهش احتمال حساسیت موضعی به روغن ‌های اسانس، بهتر است ابتدا روی یک قسمت کوچکی از پوستتان یک تست انجام دهید.

در حالی که برخی از روغن‌ های ضروری می ‌توانند به صورت روزانه استفاده شوند، اگر شما بدانید که پوست حساسی دارید، بهتر است که روغن ‌های ضروری را قبل از استفاده با روغن های حامل مانند روغن نارگیل رقیق کنید. برخی از روغن ‌های ضروری مانند روغن پونه همیشه باید قبل از استفاده موضعی رقیق شوند.

130111113410 woman sick flu bed story top - شناخت سرماخوردگی و درمان های طبیعی و دارویی آن

 

درمان‌ های دارویی سرماخوردگی

داروهای زیادی برای درمان سرماخوردگی ساخته شده اند اما باید گفت درمان مشخصی برای آن وجود ندارد و بیشتر داروها برای کم کردن علایم عمل می کنند که در اینجا به بعضی داروهای رایج اشاره می کنیم:

داروهای ضد گرفتگی بینی

داروهای ضد گرفتگی بینی می توانند بینی گرفته شده را بهبود ببخشند و باز کنند. این گونه داروها با تنگ تر کردن رگ های خونی در دیواره بینی کار می کنند. به همین خاطر بافت های متورم می شکند. بعد از مصرف این داروها هوا می تواند به راحتی عبور کند. داروهای ضد گرفتگی بینی به صورت قرص، اسپری بینی و قطره های مایع در دسترس افراد قرار دارد. معمولا، مصرف این داروها برای کودکان سه ساله یا کمتر از آن توصیه نمی شود. مواد تشکیل دهنده فعال در داروهای ضد گرفتگی بینی بدون نسخه شامل موارد زیر است:

  • اکسی متازولین بینی
  • فنیلفرین بینی
  • فنیلفرین خوراکی

سرکوب کننده های سرفه

سرفه در واقع می تواند از بدن محافظت کند. اینکار از طریق خارج کردن مخاط های ناخواسته، میکروب ها و هوا انجام می شود. با اینحال ممکن است در برخی از موارد سرفه ازاردهنده باشد و به طور غیر ضروری آغاز گردد. سرکوب کننده های سرفه می توانند مفید و کمک کننده باشند به خصوص اگر سرفه با زندگی روزمره و خواب تداخل ایجاد کرده باشد. به همین خاطر است که پزشکان توصیه می کنند سرکوب کننده های سرفه را نزدیک خواب مصرف کنید. این داروها پالس های عصبی که باعث رفلاکس سرفه می شود را مسدود می سازند. آن ها می توانند تسکین کوتاه مدتی برای سرفه ایجاد نمایند. رایج ترین سرکوب کننده سرفه بدون نسخه دکسترومتورفان است.

داروهای خلط آور (اکسپکتورانت ها)

اکسپکتورانت به نازک شدن و شل شدن مخاط کمک می کند و به شما اجازه می دهد آن را به راحتی از بدن خارج کنید. این موضوع به بدن کمک می کند به سرعت از شر مخاط های اضافی خلاص شود. ماده فعال تشکیل دهنده در اکسپکتورانت های بدون نسخه گایافنزین(guaifenesin) است.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها انتشار هیستامین که یک ماده طبیعی در بدن است و به هنگام قرار گرفتن در معرض آلرژن ها ازاد می شود را مسدود می سازد. آنتی هیستامین ها می توانند برخی از نشانه های مرتبط با انتشار هیستامین در بدن را تسکین ببخشند. این نشانه ها شامل موارد زیر است:

  • عطسه کردن
  • خارش گوش و چشم
  • چشم آبکی
  • سرفه
  • ترشحات بینی

انتی هیستامین های بدون نسخه عبارت است از

  • بروم فنیرامین
  • کلرفنیرامین
  • کلماستین
  • دیفن هیدرامین
  • دوکسیل آمین

آنتی هیستامین ها اغلب در فرمولاسیون زمان شب یافت می شوند زیرا می توانند باعث خواب آلودگی گردند. برخی از متخصصان توصیه می کنند این داروها را برای درمان سرماخوردگی مصرف نکنید. اثر خشک کنندگی آنتی هیستامین می تواند حذف ویروسی که باعث سرماخوردگی شده است را از بدن دشوارتر سازد.

مسکن های سرماخوردگی

مسکن ها به کاهش انواع مختلف دردی که به خاطر سرماخوردگی ایجاد می شود کمک می کنند. این دردها عبارتند از:

  • درد عضلات
  • سردرد
  • گلو درد
  • گوش درد

داروهای مسکن برای سرماخوردگی:

  • استامینوفن
  • ناپروکسن سدیم
  • ایبوپروفن

هشدارهای مصرف در کودکان:

زمانی که می خواهید از داروهای بدون نسخه در کودکان استفاده نمایید محتاط باشید. ممکن است دوز مصرفی در کودکان زیاد باشد و باعث ایجاد مشکلاتی گردد. برخی از داروهای سرماخوردگی بدون نسخه ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند. اور دوز تصادفی می تواند در برخی از موارد کشنده باشد. زمانی که در مورد امنیت یک دارو برای کودک خود شک داشتید، بهتر است با پزشک مشورت نمایید. کودکان زیر ۷ سال نباید هرگز به طور خودسرانه از اسپری های ضد گرفتگی بینی استفاده کنند( مگر به تجویز و صلاحدید پزشک). قطره های بینی سالین جایگزین امنی برای کودکان هستند. همیشه از یک پزشک متخصص راهنمایی بخواهید. هرگز به کودکان خود آسپرین ندهید. آسپرین می تواند سندرم ری را در کودکان ایجاد کند که تهدید کننده زندگی است.

اقدامات احتیاطی در مورد داروهای سرماخوردگی:

داروهای سرماخوردگی را تنها بر اساس توصیه های نوشته شده بر روی محصول یا توصیه پزشک مصرف نمایید. این موضوع به شما کمک می کند به طور امن از این داروها بهره ببرید. با اینحال، برخی از داروهای سرماخوردگی خاص اقدامات و ملاحظات خاص خود را دارند:

احتیاط در مصرف داروهای ضد گرفتگی بینی:

اگر فشار خون بالایی دارید، قبل از مصرف چنین داروهایی با پزشک خود مشورت نمایید. این داروها می توانند فشار خون شما را بالاتر ببرند. از اسپری های ضد گرفتگی بینی یا قطره های آن بیشتر از ۵ روز استفاده نکنید. این داروها بعد از این دوره، اثر خود را از دست می دهند. استفاده طولانی مدت از چنین داروهایی می تواند باعث ایجاد التهاب مزمن غشای مخاطی شود.

احتیاط در مصرف مسکن ها:

استامینوفن اگر زیاد مصرف شود و در طول دوره زمانی طولانی مدت مورد استفاده مکرر قرار گیرد می تواند به کبد آسیب وارد کند. این دارو یک داروی واحد است اما مواد تشکیل دهنده در بیشتر داروهای بدون نسخه نیز هست. بهتر است مواد تشکیل دهنده داروهای بدون نسخه را قبل از مصرف مطالعه کنید تا اطمینان حاصل نمایید استامینوفن بیشتری استفاده نمی کنید.

 

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا