متوپرولول چیست ؟ موارد مصرف و عوارض جانبی آن

متوپرولول یک بتا بلاکر است که بر قلب و گردش خون (جریان خون از طریق شریان‌ها و رگ‌ها) تأثیر می‌گذارد. این دارو با شل کردن رگ‌های خونی و کاهش سرعت ضربان قلب، باعث بهبود جریان خون و کاهش فشار خون می‌شود. متوپرولول به صورت قرص تهیه می‌شود و فقط با نسخه می‌توان آن را خریداری کرد. این دارو به صورت آمپول نیز وجود دارد، اما تزریق آن معمولاً در بیمارستان انجام می‌شود.

متوپرولول با مهار پیام‌های ارسالی از اعصاب به قلب، فعالیت قلب را آهسته می‌کند. این دارو با مهار کردن نواحی کوچکی (به نام گیرنده‌های بتا-آدرنرژیک) از قلب که پیام عصبی را دریافت می‌کند عمل می‌نماید. این مکانیسم سبب می‌شود تا قلب آرام‌تر و با شدت کمتری بزند. این روند، برای کاهش فشار درون رگ‌ها در شرایطی که فرد به افزایش فشار خون مبتلا است بسیار مفید بوده و از تپش‌های سریع غیر طبیعی (آریتمی) پیشگیری می‌کند. به دلیل اینکه در این شرایط قلب انرژی کمتری مصرف می‌کند سبب می‌شود تا بیماران مبتلا به آنژین صدری درد کمتری در ناحیه قفسه سینه تحمل کنند. متوپرولول می‌تواند در سکته‌های قلبی برای محافظت از قلب نیز مؤثر باشد.

متوپرولول همچنین برای کاهش علائم فیزیکی اضطراب نظیر تپش سریع قلب و رعشه دست و پا نیز تجویز می‌شود. این علائم در پرکاری تیروئید نیز قابل مشاهده است. متوپرولول به سرعت این نوع علائم را کاهش می‌دهد. این داروی مهار کننده بتا به طور رایج برای پیشگیری از میگرن نیز تجویز می‌شود. متوپرولول برای افرادی که دچار میگرن هستند و سایر داروها برایشان مناسب نبوده است مفید می‌باشد.

عوارض قرص متوپرولول

قرص خوراکی متوپرولول می تواند عوارض جانبی خاصی را ایجاد کند.

عوارض جانبی متداول تر متوپرولول

عوارض جانبی شایع تر که می توانند به دلیل استفاده از قرص متوپرولول رخ دهند، شامل موارد زیر هستند:

اگر این عوارض خفیف باشند، ممکن است بعد از چند روز یا چند هفته خود به خود برطرف شوند. اگر آن ها شدیدتر بودند یا از بین نرفتند، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی متوپرولول

اگر به عوارض جدی دچار شدید با پزشکتان تماس بگیرید. اگر علائمی داشتید که احساس میکردید تهدید کننده حیات شما هستند یا اگر احساس کردید نیاز به رسیدگی اورژانسی دارید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جدی شدید و علائم آن ها میتوانند شامل موارد زیر باشند:

فشار خون پایین

علائم آن می توانند شامل موارد زیر باشند:

سردی دست ها و پاها
ضربان قلب خیلی آهسته (برادیکاردی شدید)

علائم آن می توانند شامل موارد زیر شوند:

 خستگی شدید

علائم آن می توانند شامل موارد زیر باشند:

افسردگی شدید

علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

موارد مصرف متوپرولول

از متوپرولول برای درمان آنژین (درد قفسه سینه) و فشار خون بالا استفاده می‌شود. همچنین، برای کاهش خطر مرگ یا نیاز به بستری شدن در نارسایی‌های قلبی نیز از این دارو استفاده می‌شود. تزریق متوپرولول در مرحله اولیه حمله قلبی برای کاهش خطر مرگ استفاده می‌شود.

متوپرولول متعلق به گروهی از داروها بنام مسدود کننده بتا است.

موارد مصرف آن عبارت است از:

اگر بیش از حد هورمون تیروئید در بدن وجود داشته باشد (تیروتوکسیکوزیس)، متوپرولول می‌تواند به کاهش علائم شما کمک کند. معمولاً آن را همراه با داروهای درمان پرکاری تیروئید مصرف می‌کنند. متوپرولول می‌تواند توسط بزرگسالان بالای ۱۸ سال مصرف شود.

چه کسی نمی‌تواند متوپرولول را مصرف کند؟

متوپرولول برای همه مناسب نیست. بنابراین اگر موارد زیر در شما وجود دارد، قبل از شروع مصرف این دارو با دکتر خود صحبت کنید:

چه مقدار متوپرولول باید مصرف کنم؟

میزان مصرف شما به نوع قرص تجویز شده برای شما و دلیل مصرف آن بستگی دارد.

مصرف متوپرولول در بارداری و شیردهی

توجهات پزشکی – پرستاری

توجهات بیمار – خانواده

شرایط نگهداری داروی متوپرولول

متوپرولول چقدر داروی ایمن است ؟

متوپرولول به طور کلی بسیار ایمن هست، اگر به طور ناگهانی مصرف آن را متوقف کنید، ممکن است دچار مشکل شوید. قطع ناگهانی مسدود کننده های بتا می تواند منجر به بدتر شدن درد قفسه سینه ، افزایش فشار خون و حمله قلبی شود.

متوپرولول برای چه اثری استفاده می شود؟

فشار خون پایین می تواند خطر سکته های مغزی و قلبی را کاهش دهد. متوپرولول همچنین برای درمان درد شدید قفسه سینه (آنژین) استفاده می شود و خطر حملات قلبی مکرر را کاهش می دهد. این دارو به افرادی که قبلاً دچار حمله قلبی شده اند ، داده می شود. علاوه بر این ، از متوپرولول برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی استفاده می شود.


خروج از نسخه موبایل