دشمن کرونا: صابون یا ضد عفونی‌کننده دست ؟ (دوبله فارسی)

دستان شما، از نزدیک، هر چیزی هستند به‌جز صاف بودن. با قله‌ها و دره‌ها، چین‌ها و شکن‌ها، مکان‌های مخفی زیادی برای چسبیدن ویروس وجود دارد. اگر بعداً صورت خود را لمس کنید، ویروس می‌تواند شما را آلوده کند. اما دو روش فوق‌العاده ساده وجود دارد که می‌توانید از وقوع آن جلوگیری کنید: صابون و آب و ضدعفونی‌کننده دست. پس کدام بهتر است؟

 ویروس کرونا که باعث کووید-۱۹ می‌شود، یکی از ویروس‌های بسیاری است که سطح محافظ خارجی آن از لایه چربی ساخته‌شده است. این لیپیدها مولکول‌های ته‌گرد شکلی هستند که سر آن‌ها به سمت آب جذب می‌شود، و دم‌ها توسط آن دفع می‌شوند. پس در محیط‌های غنی از آب، چربی‌ها به‌طور طبیعی پوسته‌ای مانند این را تشکیل می‌دهند، با سرهای بیرون و دم‌های داخل. واکنش مشترک آن‌ها به آب باعث می‌شود چربی‌ها به‌صورت ناپایدار هم چسبیده شوند – به این اثر آب‌گریزی گفته می‌شود.

این ساختار بیرونی به ماشین مولکولی ویروس کمک می‌کند غشاهای سلولی را بشکند و سلول‌های ما را بدزدد. اما هزاران هزار نقطه‌ضعف دارد جایی که مولکول‌های مناسب می توانند آن را از هم جدا کنند. و اینجاست که صابون وارد می‌شود. یک قطره از هر نوع صابون حاوی کوادریلیون عدد مولکول است آمفیفیل نامیده می‌شود که شبیه به چربی‌های بیولوژیکی است. دم آن‌ها که به‌طور مشابه با آب دفع می‌شوند، با چربی‌هایی که پوسته ویروس را تشکیل می‌دهند، برای فضا رقابت می‌کنند.

 اما آن‌ها به‌اندازه کافی متفاوت هستند تا نظم غشای ویروس را به هم بزنند، باعث می‌شود تا کل آن در هم بشکند این آمفیفیل‌ها سپس حباب‌های خود را در اطراف ذرات تشکیل می‌دهند ازجمله آر ان اِی و پروتئین ویروس نیز می‌شود آب را اضافه کنید و تمامی حباب‌ها را خواهید شست.

دو روش فوق العاده ساده وجود دارد که می‌توانید از وقوع آن جلوگیری کنید: صابون و آب و ضدعفونی کننده دست. پس کدام بهتر است؟ در این ویدیو که در وب سایت زندگی سالم ترجمه و دوبله شده به بررسی دقیق تاثیر گذاری هر کدام می پردازیم.

 

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا