کالاهای پزشکی غیر اصل چه مخاطراتی دارند؟

درباره کالاهای پزشکی چقدر اطلاعات دارید؟ اگر شغلتان به نحوی است که با تجهیزات پزشکی سر و کار دارید یا مرکزی هستید که آنها را میفروشید یا در بیمارستانی کار میکنید که از تجهیزات پزشکی استفاده میشود، احتمالا به حساسیت این موضوع که کالاهای پزشکی باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند، پی برده اید. مسائل مربوط به درمان بسیار مهم هستند چرا که حتی در ساده ترین چیزها نیز سر و کار شما با جان و زندگی بیمار است. یک اشتباه ساده و کوچک نیز میتواند منجر به مرگ یک بیمار بشود. درنتیجه لزوم استفاده از کلاهای پزشکی اصل در مراکز درمانی بسیار مهم است. اما سوالی که مطرح میشود این است که کالاهای پزشکی غیراصل چه مخاطراتی را میتوانند برای افراد داشته باشند؟ چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد که اصرار میکنیم حتما نسبت به اصل بودن تجهیزات پزشکی اطمینان حاصل کنید؟

منظور از کالاهای پزشکی چیست؟

منظور از کالاهای پزشکی هر نوع سیستم، وسیله، تجهیزات، لوازم، ماشین آلات، ابزار، مواد، وسایل کاشتنی، معرف ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم افزارهایی است که تولیدکننده آنها را برای یکی از اهداف زیر تولید میکند:

  • پیشگیری، تشخیص، درمان یا کنترل بیماری
  • تشخیص، درمان، تسکین، جبران یا به عقب انداختن آسیب
  • بررسی، جایگزینی یا اصلاح آناتومی
  • پشتیبانی کننده حیات
  • کنترل بارداری
  • ضدعفونی کردن وسایل یا محیط برای انجام امور پزشکی

اوضاع ایران در حوزه تجهیزات پزشکی چگونه است؟

طبق آمار میشود گفت ایران رتبه ۴ مهندسی را در دنیا دارد و تقریبا ۱۰۰۰ تولیدکننده کالای پزشکی در ایران فعالیت میکنند که اینها مجموعا چیزی حدود ۲۰۰۰ انواع مختلف تجهیزات و کالای پزشکی را از جمله وسایل یک بار مصرف آزمایشگاهی، انواع بیومتریال، ایمپلنت های دندانی، ارتوپدی و … را تولید میکنند. تمام کالاهای پزشکی تولید شده در ایران طبق استانداردهای اتحادیه اروپا تولید میشوند و به لحاظ کیفیت محصولات، نیروهای متخصص و همچنین دسترسی به فناوری های روز دنیا با دیگر کشورهای جهان میتوانند به خوبی رقابت کنند.

اصل مطلب؛ مخاطرات کالاهای پزشکی غیراصل

خب، تا اینجای کار احتمالا از اهمیت موضوع باخبر هستید. تجهیزات پزشکی نسبتی کاملا مستقیم با سلامت و جان بیماران دارند. فرقی نمیکند این کالاها چقدر معمولی و پیش پا افتاده باشند. به هر حال سر و کار شما با جان افراد است. حالا تصور کنید کالاهای پزشکی غیراصل بخواهد وارد بازار شود، به فروش برسد و در مراکز درمانی مورد استفاده قرار بگیرد. ساده ترین مثالی که میتوانیم بزنیم این است که حتی همین دستگاه های فشارسنج، اگر اصل نباشند این امکان وجود دارد که اعداد و ارقام را اشتباه نشان بدهد. اعداد و ارقام اشتباه مساوی است با تشخیص اشتباه پزشک و همچنین تجویز داروی اشتباه. نتیجه این میشود که وضعیت بیمار به درستی تشخیص داده نشود و درنهایت نیز با یک داروی اشتباه او به کام مرگ کشیده شود. از طرف دیگر این موضوع درباره تجهیزات پیشرفته نیز وجود دارد. فرض کنید اگر یک دفیبرولاتور غیراصل مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت حتی این امکان وجود دارد تا بیمار دچار مرگ آنی بشود و در لحظه او را از دست بدهیم.

چاره چیست؟

فکر میکنیم با توجه به تمام چیزهایی که گفته شد، اهمیت استفاده از کالاهای پزشکی اصل بسیار بالا باشد. ساده ترین و مهمترین کاری که میتوانیم برای مراکز درمانی، بیمارستان ها و کلینیک ها انجام دهیم استفاده از تجهیزاتی است که هم به لحاظ استاندارد، دارای کیفیت بالایی باشند و هم اصل باشند. اینطوری خیالتان از بابت کارکرد دستگاه ها راحت خواهد بود. کاری که باید بکنید این است که سراغ مراکزی بروید که کالاهای پزشکی اصل را ارائه میکنند. درست است هزینه آنها شاید بالا باشد اما این اطمینان وجود دارد که قرار نیست با جان افراد بازی شود.

یکی از این مراکز مهم که تجهیزات پزشکی اصل ارائه میکند، مرکز طب و تجهیز است که میتوانید با مراجعه به آن اقدام به خرید تجهیزات پزشکی اصل بکنید. علاوه بر اطمینان از کیفیت تجهیزات و دستگاه ها، میتوانید مطمئن شوید هزینه بالای آنها، سرمایه گذاری بلندمدتی است و قرار نیست به این زودی ها خراب شوند و همچنین جان افرادی که به شما مراجعه خواهند کرد نیز در امان خواهد بود. درنهایت تصمیم گیری برای انتخاب دستگاه ها با شماست اما با یک معادله ساده طرف هستید که یک طرف آن مرگ بیماران است و طرف دیگر، حیات و زندگی دوباره!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا