اعتیاد به آرایش؛ عجیب اما واقعی

اختلال و ناهنجاری در بدن و یا احساس کمبود می‌تواند مردم را وادار کند که خود را آرایش کنند و یا زیر چاقو بروند تا خود را به شکل دلخواه دربیاورند.

make up alot - اعتیاد به آرایش؛ عجیب اما واقعی

جراحان پلاستیک برای اصلاح ناهنجاری‌های فیزیکی و بهبود ظاهر بیماران آموزش می‌بینند؛ اما در اینجا جراحان پلاستیک باید یک تخصص دیگر نیز داشته باشد: توانایی شناسایی بیمارانی که هرگز از خودشان راضی نیستند! و در موارد فوق‌العاده، ممکن است به جراحی زیبایی اعتیاد پیدا کنند!

 

اختلال در بدن به‌عنوان ریشه اعتیاد به مواد آرایشی

آیا می‌شود به جراحی اعتیاد پیدا کرد؟  این مسئله بیشتر یک مسئله روانی است تا اعتیاد فیزیکی!

بدشکلی بدن، یک شرط است که می‌تواند منجر به اعتیاد جراحی زیبایی شود.  یک فرد با اختلالات ساختاری در بدن ممکن است با یک نقص، حتی یک نقص بسیار کوچک که معمولاً در چهره حس می‌شود، گرفتار شود.

تمرکز بر روی ” نقص”  وسواسی و جدی می‌شود و به‌طورجدی فعالیت‌ها و مسئولیت‌های روزمره را به هم می‌ریزد.

یک مطالعه نشان می‌دهد که یک‌سوم کسانی که درخواست جراحی زیبایی دارند ازلحاظ بینی دچار بدشکلی هستند.

افرادی که اختلال بدشکلی دارند ممکن است هرروز ساعت‌ها برای پنهان کردن ویژگی‌های نامطلوب خود با آرایش، لباس، یا لوازم جانبی تلاش کنند و یا حتی نوعی از عمل جراحی را انجام دهند!

افرادی با مشخصات نامطلوب بدنی به‌طور غیرمعمول نرخ خودکشی بالایی دارند.

بیماران مبتلابه این اختلال، بعید به نظر می‌رسند که از نتایج جراحی زیبایی راضی باشن و برخی حتی ناامیدی خود را نسبت به جراح پلاستیک ابراز می‌کنند.

یک پزشک تشخیص می‌دهد که آیا اختلال بدن در پشت یک عمل جراحی زیبایی قرار دارد یا خیر؟ بیماران علاوه بر این‌که از نتایج جراحی ناراضی هستند ممکن است انتظارات غیرواقعی در مورد جراحی داشته باشد، به این فکر کنید که این کار منجر به یک رابطه بهتر و یا شغل پردرآمد می‌شود!

یک مراجعه‌کننده ممکن است از روند درخواست راضی باشد، اما بعد ناگهان متوجه می‌شود که یک ویژگی دیگر غیرقابل‌قبول است و خواستار جراحی‌های بعدی می‌شود.

Cosmetics2 - اعتیاد به آرایش؛ عجیب اما واقعی

نقش جراح پلاستیک در زیبایی

بسیاری از جراحان پلاستیک می‌دانند که ممکن است بیمارانی را ببینند که اختلال بدشکلی دارند.

یک جراح پلاستیک باید قبل از موافقت با انجام یک عمل، بیمار را با این وضعیت آشنا کند.

برخی چالش‌ها در تعیین اینکه آیا فرد مبتلابه اختلال شخصیتی است، دارای مؤلفه‌های متفاوتی است و علاوه بر ظاهر، انسان می‌تواند با دستاوردهای شخصی یا کار مرتبط، توانایی ذهنی و یا ویژگی‌های شخصیتی مثل صمیمیت و صداقت مرتبط باشد. بااین‌حال، افراد مبتلابه اختلال بدشکلی، تأکید زیادی بر ظاهر فیزیکی خوددارند.

جراحی‌های زیبایی تقریباً همیشه انتخابی هستند، بنابراین یک جراح آرایشی مسئولیت اخلاقی برای ارزیابی خطرات و مزایای بالقوه جراحی دارد.

برای مشخص کردن نوع اختلال،  یک جراح پلاستیک باید با بیمار صحبت کند تا دیدگاه بیمار را درک کند.

جراح پلاستیک ممکن است بپرسد:

چرا می‌خواهید این اختلال را برطرف کنید؟

شما چند بار در مورد آن فکر کرده‌اید؟

آیا در مورد این ویژگی، عمل جراحی قبلی داشتید؟

یک عمل تکراری بر روی یک ویژگی خاص ممکن است خودش باعث یک بدشکلی شود.

اگر یک جراح پلاستیک حدس بزند که بیمار ممکن است اختلال شخصیتی داشته باشد، باید بیمار را برای مصاحبه عمیق به روان‌پزشک معرفی کند.

افرادی که اختلال بدشکلی دارند به‌احتمال‌زیاد دچار اختلال روانی دیگر مثل افسردگی، اضطراب، یا اعتیاد هستند که ممکن است به درمان نیاز داشته باشد.

 

با مطالب بیشتر همراه ما باشید. زندگی سالم

 

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا