رنگ ها و انرژی مثبت

رنگ‌ها روی سیستم عصبی، قدرت بینایی ، سیستم گوارش و حتی حالات روحی روانی و اخلاق فرد تأثیر مستقیمی دارند . نشاط اجتماعی و در نقطه مقابل آن ، افسردگی هم به عنصر رنگ بستگی دارد.

رنگ، عاملی است نیرومند که می‌تواند احساسات و حالات درونی فرد را تحریک کرده یا تسکین دهد، به هیجان آورده یا آرامش بخشد و احساسی از گرمی و سردی و شادی و غم یا سرعت و سکون را ایجاد کند و حتی گرایش مادی یا معنوی پدید آورد. رنگ هم درست مثل موسیقی می‌تواند گاهی خوشایند و گاهی ناخوشایند باشد ، آرامش و یا هیجان ایجاد کند ،مفید یا مضر واقع شود.

از صاحب‌نظران مقوله روانشناسی رنگ می‌توان به افرادی مانند ماکس لوشر،ماکس فایفر ، ای.آر.یانش و در کشور خودمان مهندس ناصر فرزان را نام برد.

از ترکیب هفت‌رنگ تجزیه‌شده‌ی نور سفید (که نخستین بار نیوتون آن را کشف کرد) بارنگ‌های سیاه‌وسفید(رنگ‌های خنثی) می‌توان بیش از هفده میلیون رنگ شناخته‌شده پدید آورد که هر یک از آن‌ها می‌توانند انرژی و قدرتی نهفته در خود داشته باشند و رازی در خود جای دهند که دانش امروز در پی‌شناخت آن‌ها است. کودکان از بدو تولد تحت تأثیر مستقیم رنگ‌ها قرار می‌گیرند.

2 300x176 - رنگ ها و انرژی مثبت

رنگ،عنصری مؤثر است که از سه دیدگاه قابل‌بررسی است :

۱ : امپرسیونیست یا خاصیت بصری رنگ‌ها

۲ : کنستراکسیون یا خاصیت مادی رنگ‌ها

۳ : اکسپرسیون

مورد سوم که در مسائل عادی اجتماع وزندگی مردم نقش بیشتری دارد ، متأسفانه اغلب مورد بی‌توجهی قرارگرفته و فراموش‌شده است. و بسیاری از افراد آگاهی چندانی از آن ندارند.

با توجه به اهمیت رنگ‌ها و نقش آن در زندگی ما بد نیست دراین‌باره آگاهی بیشتری کسب کنیم. برای شروع مباحث رنگ‌ها بهتر است آن‌ها را به گروه‌های خاص و تفکیک‌شده تقسیم کنیم و در هر شماره به یک موضوع بپردازیم. موضوع این شماره (رابطه رنگ و لباس ) به‌خصوص برای جوانان است.

رنگ‌ها مانند یک آینه یا تابلو ظاهر و پوشش بیرونی ما را انعکاس می‌دهند،چهره و اندام ما را جذاب یا زشت ، چاق‌تر یا لاغرتر و جوان‌تر یا مسن‌تر نشان می‌دهند. به متانت و وقار فرد می‌افزایند یا در وی نوعی ناپختگی  ایجاد  می‌کنند . رنگ‌ها به دو گروه سرد و گرم تقسیم می‌شوند. بیشتر رنگ‌های سرد ،متمایل به مردان و رنگ‌های گرم متمایل به زنان و دختران هستند. ولی این موضوع قطعی نیست ، و می‌تواند به‌صورت عکس هم استفاده شود.  رنگ‌های زرد ، نارنجی روشن ، ارغوانی ، صورتی ، سبز روشن ، آبی آسمانی ،گل بهی و مانند آن‌ها در کودکان تأثیرات مثبتی ایجاد می‌کنند  و تأثیرات آن‌ها در بزرگ‌سالی افراد به‌خوبی نمایان می‌شود. رنگ‌ها روی بزرگ‌سالان هم تأثیر مستقیم دارند. دختران دارای سنین ۱۴ تا ۲۵ سال ،اغلب به رنگ‌های قرمز ، نارنجی ، زرد ، آبی ، سبز روشن ، سفید و سیاه گرایش خاصی دارند . این رنگ‌ها تأثیر مثبتی بر شادی و نشاط آن‌ها خواهند داشت. این رنگ‌ها در مردان کمتر به چشم می‌خورد ولی اگر استفاده شوند تأثیرات هیجانی و پرنشاطی را برای آقایان به ارمغان خواهد آورد.

گاهی محدودیت‌هایی که خود انسان وضع می‌کند ، کاربرد برخی از عناصر مثبت و اثرگذار را در بین اجتماع به حداقل می‌رساند که استفاده صحیح از رنگ در لباس نوعی از آن است .

color 1 2 300x169 - رنگ ها و انرژی مثبت

برای روشن‌تر شدن مطلب به چند مثال توجه کنید.

۱: کاربرد رنگ سبز و آبی در تقویت بینایی و تقویت سیستم تنفسی فرد است .

۲ : کاربرد رنگ بنفش در آرامش اعصاب و کنترل روحیات فرداست.

۳ : کاربرد رنگ قرمز و نارنجی در ایجاد نشاط و بالا بردن فشارخون و ایجاد هیجانات جنسی و افزایش تحرک و قدرت است.

۴ : کاربرد رنگ آبی آسمانی و سورمه‌ای در انسان ،افزایش وقار ،قدرت و اعتمادبه‌نفس است .

۵ : کاربرد رنگ زرد در انسان ایجاد حس اصلاح‌طلبی ،گرمی و لذت ، نشاط و میل به مطالعه ، روشنفکری و تخیل است .

۶ : کاربرد رنگ نارنجی ایجاد ارتباط اجتماعی  و جلب‌توجه است . نارنجی‌رنگ شاد و هیجان‌آور بوده و شیرینی لبخند را تداعی می‌کند .

از رنگ‌ها نباید انتظار معجزه داشت چون در کوتاه‌مدت تأثیر آن‌ها مشخص نمی‌شود، به کار بردن رنگ‌ها در محیط می‌تواند در درازمدت تأثیر خود را نشان دهد. رنگ‌ها می‌توانند غیر از تأثیر روان‌شناختی، تأثیر دیداری قدرتمندی ایجاد کنند و ظاهر و پوسته  اشیا و محیط را تغییر دهند . رنگ‌ها در تبلیغات فروشگاه‌های لباس کاربرد دارند.

لباس‌هایی بارنگ‌های تیره و سنگین می‌توانند در کوچک‌تر ظاهر شدن اندام افراد تأثیر داشته باشند و برعکس رنگ‌های روشن مانند  زرد ، سفید و نیلی در درشت‌تر و چاق‌تر نشان دادن اندام اثر دارند . ایجاد تنوع در رنگ‌ها ،دست‌کم هفته‌ای یک‌بار می‌تواند در خلق‌وخوی افراد تأثیر بگذارد. تغییر رنگ پوشش بیرونی و لباس‌ها ، می‌تواند از یکنواخت شدن رفتارها و گفتارها تا حد قابل‌توجهی جلوگیری کنید ، نشاط ایجاد کرده و در جلب‌توجه دیگران بسیار مؤثر است . خستگی فرد نسبت به محیط و محیط نسبت به فرد و حتی خستگی‌های بی‌دلیل را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهید.

برگرفته از کتاب مثبت اندیش باش تا کامروا باشی!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا