نقش غذاها در نگهداری مو

پژوهشها نشان داده اند، گرچه نقش ژنتیک در روند طاسی حائز اهمیت است ولی تنها عامل نیست. در واقع طاسی هم ارثی است و هم هورمونی. بدیهی است که عامل ارثی در کنترل ما نیست اما شواهد علمی نشان می دهند که عمل هورمون ها به روی فولیکول های مو،تحت تاثیر غذاهایی است که میخوریم.

در سال ۱۹۴۲ هامیلتون نتیجه مشاهداتی را منتشر کرد که از آن زمان تا کنون مورد توجه متخصصین پوست قرار گرفته است. هامیلتون متوجه شد بین مردانی که به دلایل مختلف بیضه هایشان برداشته می شود، حتی در آنهایی که شجره طاسی خانوادگی دارند، پس از گذشت سالها طاسی دیده نمی شود. بعدا به بسیاری از این مردان هورمون تستوسترون تزریق شد. نتیجه سریع بود، موهایشان شروع به ریزش کرد و به حد طاسی افراد دیگر خانواده نزدیک شد و با قطع تستوسترون، پیشرفت طاسی در آنها نیز متوقف شد. مطالعات هامیلتون نشان داد نقش تستوسترون در ایجاد طاسی در ایجاد طاسی قطعی است. تزریق این هورمون به خانم ها نیز موجب طاسی آنها میشود.

Hair Products You Should Use After Childbirth To Resolve Your Postpartum Hair Loss - نقش غذاها در نگهداری مو

تستوسترون در فولیکولهای مو به هورمونی پرتوان به نام دی هیدرتستوسترون با حروف اختصاری DHT تبدیل می شود. تحت تاثیر این هورمون،موها نازکتر می شوند و سپس موهای خیلی ظریفتر جایگزین آنها میشوند و سرانجام این موها هم می ریزند.درضمن بخش هایی از پوست سر که الگوی طاسی مردانه است،مانند نواحی پیشانی،گیجگاه و فرق سر به تستوسترون را به ترکیب قویتر یعنی هورمونDHT تبدیل می کنند.

هورمون DHT عملکرد متناقصی دارد.در صورت و قفسه سینه سبب رشد موها می شود لیکن ریزش موهای پوست سر را تشدید می کند.برخی تصور می کنند طاس شدن سر روش خاصی طبیعت برای خنک نگه داشتن سر و جبران اثر حرارتی توپی ریش ها به روی صورت است،با این همه تراشیدن ریش به حفظ موهای سر کمکی نخواهد کرد.درضمن این هورمون ها تحت تاثیر غذاهایی هم که می خوریم هستند.کسانی که رژیم غذایی نوع غربی دارند،تستوسترون خونشان در مقایسه با آنهایی که رژیم غذایی کم چربی تر و یا رژیم گیاهی دارند بیشتر است.

مبادا تصور کنید که خوردن غذاهایی که سبب افزایش تستوسترون می شوند، قوای جنسی را افزایش میدهند، زیرا همین غذاها استروژن یعنی هورمون جنسی زنانه را هم در مردان و هم در زنها افزایش خواهد داد. علاوه بر این چربی بدن به طور فعال تستوسترون را به استروژن تبدیل می کند.چربی همان گونه که به قطر شکم می افزاید استروژن بیشتر و بیشتری تولید میکند. به همین علت است که مردان چاق، پستانهایشان بزرگ میشود. شایان ذکر است که در ایجاد طاسی مقدار هورمون موجود در گردش خون مهم نیست،بلکه مهم مقدار این هورمون در فولیکول های ریشه مو است.درآن قسمت سر که ریزش مو آغاز میشود، غددچربی فولیکولهای مو بزرگترند.این غدد چربی آنزیمی برای تبدیل تستوسترون بهDHT دارند.

درسال ۱۹۸۵ پژوهشگری ژاپنی به نام ماسومی اینابا نظر تازه و جالبی را ارائه کرد. او متوجه شد که همزمان با تغییر رژیم غذایی ژاپنی به نوع غربی یعنی برنج به گوشت، میزان چربی حیوانی سبب رشد یبشتر غدد چربی فولیکولهای مو می شود. اینابا می نویسد که اثر شدت افزایش DHT و آسیب بیشتر فولیکولهای مو به طور عمده در نقاطی است که از نظر ژنتیکی مستعد هستند. همچنین روشن است که رژیم غذایی پرچربی که سبب افزایش میزان هورمون موجود درخون می شود، می تواند فعالیت این غدد را افزایش دهد. پژوهشگران همچنین دریافته اند مردانی که کلسترول خون آنها بالاست و یا مشکلات قلبی دارند در مقایسه با مردان سالم با احتمال طاسی بیشتری روبه رو هستند. اگر طبیعت، آغاز ریزش موهای شما را در ۲۵ سالگی تعیین کرده است، شما هر اقدامی هم که انجام بدهید سرانجام طاس خواهید شد. لیکن با رژیم غذایی مناسب ممکن اسن این روند سالها به تأخیر بیفتد.

برگرفته از کتاب حقایق ناگفته تغذیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا