نقرس

در قدیم مردم بر این باور بودند که بیماری نقرس مختص پادشاهان و مردمان مرفه و پولدار است که از گوشت و الکل استفاده می کنند. از این جهت بیماری نقرس را بیماری پادشاهان می نامند. ولی امروزه می دانند که نقرس یک بیماری تورم مفاصل است و ممکن است ارثی باشد. اگر مبتلا به نقرس هستید بدم مقادیر زیادی اسیداوریک ایجاد می کند و کلیه ها قادر به دفع آنان نیستند و این سبب می شود یک بار یا چند بار مبتلا به حمله های نقرس گردید.

انسان ممکن است شب را به سلامت بدون هیچ ناراحتی به رختخواب برود ولی هنگام بیدار شدن مبتلا به تورم شصت پا با درد شدید باشد، این را یک حمله ی نقرسی می نامند.

فراد مسن با خوردن خیلی کم آسپرین (۷۵ میلی گرم) درد را تحمل می کنند. گاهی درد به قدری شدید و ناراحت کننده است که تحمل وزن ملافه نیز بسیار مشکل می شود. نقرس به سبب تولید ماده ای با سم اسیداوریک در خون است که وقتی زیاد شود به صورت کریستال در مفصل رسوب می کند.

اگر مبتلا به چاقی یا وزن اضافی هستید و یا مبتلا به فشار خون بالا می باشید، هر دو از دلایل نقرس می باشند. بنابراین از خوردن چربی زیاد به ویژه چربی اشباع شده، چربی گوشت، خودداری کنید یا خیلی کم بخورید و به جای آن از میوه جات و سبزیجات استفاده کنید و بر فعالیت های بدنی و تمرینات ورزشی بیفزایید. از نوشیدن الکل پرهیز کنید زیرا الکل سبب حمله های نقرس می گردد.

 

غذاهای جلوگیری کننده از نقرس

 

۱-گیلاس:

 

hlife.3 300x275 - نقرس

 

در هنگام حمله نقرس خوردن ۲۰ عدد گیلاس در روز هم تورم و هم درد را کم می کند. بدون عوارض جانبی می توانید از گیلاس خشک هم استفاده کنید.

 

۲-آب:

 

hlife.3 2 222x300 - نقرس

 

انسان باید روزی ۶ الی ۸ لیوان آب بنوشید. زیرا نوشیدن آب نه فقط مانع کم آبی بدن می شود، بلکه اسیداوریک را از بین می برد و سبب بهبودی نقرس می گردد.

 

۳-شیر:

 

hlife.2 213x300 - نقرس

 

برای جلوگیری از حمله نقرس از نوشیدن شیر استفاده کنید. مطالعات و آزمایشات نشان داده خوردن ۳۰ گرم محصولات شیری در روز مقدار اسیداوریک را در خون بطور طبیعی نگه می دارد.

 

۴-کرفس:

 

hlife.4 300x158 - نقرس

 

این گیاه تسکین دهنده ی درد است و می توان هم از ساقه های کرفس و هم از تخم کرفس برای تسکین درد نقرسی استفاده کرد. بدین ترتیب که یک قاشق چای خوری پودر تخم کرفس را مانند چای دم کرده و نوشید درد نقرس را بر طرف می کند.

 

۵-قهوه:

 

hlife.e 300x193 - نقرس

 

هر چه بیشتر بنوشید کمتر دچار حمله های نقرسی می شوید. اگر اکنون مبتلا به نقرس هستید، روزی چند فنجان قهوه بنوشید علائم نقرس را تا حدودی از بین می برد.

 

۶-نعناع:

 

fotolia peppermint 300x225 - نقرس

 

نعناع به صورت مختلف برای درمان این بیماری به کار می رود. روغن نعناع را روی مفصل نقرسی بمالید (روغن نعناع سمی است و نباید خورد) و یا با نعناع چای درست کنید و بنوشید.

 

۷-زردچوبه:

 

vakonesh.com 6446d860dbbfe540e9e2cbab5f98f1e3 65 300x172 - نقرس

 

بهترین راه اضافه کردن زردچوبه به غذاست زیرا دارای کورکومین است که برای درمان تورم مفاصل بسیار مفید می باشد و از این طریق بهتر اثر می کند.

 

۸-ویتامین C

hlife.5 285x300 - نقرس

 

آزمایشات و مطالعات نشان داده افرادی که غذاهای حاوی ویتامین C می خورند، مقداری اسیداوریک خیلی کمی دارند بنابراین خوردن غذاهایی مثل گروه تمشک، پرتغال، فلفل های سبز و شیرین علائم نقرس را کم می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا