لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

خیلی‌ها تابستان را فصل تفریح و خوش‌گذرانی می‌دانند. از نظر برخی هم، سه ماه تابستان، بهترین سه ماه سال است. نظر شما چیست؟ شما هم عاشق تابستان هستید و به این فصل عشق می‌ورزید؟ باوجود تمام شوقی که همیشه با آمدن تابستان همراه بوده است، گاهی‌ اوقات، اینکه نمی‌دانیم چطور باید اوقات فراغت‌مان را بگذرانیم کمی آن را برایمان خسته‌کننده و کسالت‌بار می‌کند. اما یادتان باشد که هر مشکلی راه چاره‌ای دارد. در ادامه این مقاله ما راهکارهایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که به شما کمک می‌کنند تابستان را با کم‌ترین هزینه‌ها،‌ شاد و جذاب سپری کنید. با ما همراه باشید.

۱. مهمانی بستنی‌خوران ترتیب بدهید

دورهمی‌ها و مهمانی‌ها در تابستان به‌شدت حال‌وهوایتان را خوش می‌کند. پس، از هر بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن استفاده کنید و سعی کنید با کمی خلاقیت، این مهمانی‌ها را پرشورتر و جذاب‌تر کنید.

بستنی خوردن 300x200 - لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

مثلا با دوستان و اقوام به‌بهانۀ مهمانی بستنی‌خوران دور هم جمع شوید. برای این مهمانی، یک تم مخصوص بگذارید و محوریت دورهمی را بستنی خوردن بگذارید. انواع بستنی‌های قیفی را آماده کنید یا از مهمان‌ها بخواهید که با خودشان بستنی‌های‌شان را بیاورند. دور هم، بستنی نوش‌جان کنید و شاد باشید.

۲. با خانواده به ماهیگیری یا قایق‌سواری بروید

ما هم قبول داریم که برخی از تفریحات بسیار گران و پرهزینه هستند اما این دلیل نمی‌شود که شما در منزل بنشینید و در حسرت تفریحات مجلل و گران، درها را به‌روی خودتان و خانواده ببندید. کافی است کمی حوصله و شوق داشته باشید تا به گزینه‌های ایدئالی برای تفریح کردن و سپری کردن اوقات خوش کنار خانواده و دوستان‌تان برسید. مثلا یک دریاچه یا رودخانه را در نزدیکی شهرتان نشان کنید و به ماهی‌گیری یا قایق‌سواری بروید. آب، خورشید و خوشی‌های تابستانه انتظارتان را می‌کشند. پس سریع‌تر دست‌به‌کار شوید و برای این هفته برنامه ریزی کنید.

قایق سواری 300x226 - لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

۳. به چیدن میوه‌های باغ بروید

هلو، گیلاس و آلبالو و …، باز هم بگوییم یا دهان‌تان کاملا آب افتاده است؟! این میوه‌های دوست‌داشتنی و خوشمزه در تابستان غوغا به‌پا می‌کنند. برای پر کردن اوقات فراغت خود، به باغ‌ها و مزرعه‌های میوه بروید و میوه بچینید. باور کنید که چنین تفریحی به‌شدت شیرین و دوست‌داشتنی خواهد بود. البته اگر خودتان باغ یا مزرعه ندارید، باید به‌سراغ دوست و آشنا بروید. شاید هم بعضی از کشاورزان و باغداران غریبه به کمک شما احتیاج داشته باشند و با حضورتان در باغ و مزرعه‌شان موافقت کنند.

باغ 300x225 - لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

۴.به نقاشی مناظر طبیعی بپردازید

نقاشی کردن از طبیعت رنگارنگ تابستانی هم فکر فوق‌العاده‌ای است. حتی اگر استعداد نقاشی‌تان در حد کشیدن چشم، چشم، دو ابرو است، باز هم درنگ نکنید. آبرنگ، کاغذ و نوشیدنی خنکی بردارید و به‌سمت طبیعت بروید. اگر امکان رفتن به ساحل برای‌تان وجود دارد که عالی است؛ اگر هم چنین نیست، اصلا نگران نباشید. به یک دشت یا حتی پارک بروید و سعی کنید با الهام از طبیعت، نقاشی بکشید. این کار، حال‌تان را به‌شدت خوب خواهد کرد.

منظره 300x236 - لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

۵. به مزرعه گل‌های آفتاب‌گردان بروید

یکی دیگر از کارهای جذابی که می‌توانید در تابستان انجام بدهید، رفتن به مزرعه گل‌های آفتاب‌گردان است. رنگ زرد و براق این گل‌ها، حال‌تان را خوب می‌کند و نشاط تابستان را در رگ‌های‌تان جاری می‌کند. عکس‌های زیبا بگیرید و حتی در میان گل‌ها دراز بکشید. حس خوب لمس طبیعت با هیچ‌چیز قابل‌مقایسه نیست.

گل افتاب گردان 300x200 - لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

۶. در تراس یا حیاط شام بخورید

حالا که تابستان است و هوا برای بیرون ماندن از منزل دلپذیر است، برنامه‌های متنوع برای خود و خانواده‌تان تدارک ببینید. مثلا در تراس یا حیاط منزل‌تان غذا بخورید. یک میز تهیه کنید و روی آن گل‌های رنگارنگ وحشی بگذارید و در هوای آزاد از غذا خوردن لذت ببرید. شامی دونفره با این مشخصات هم به‌شدت عاشقانه و جالب می‌شود.

۷. دسرهای تازه یا عصرانه‌های جدید درست کنید

دسر درست کردن و امتحان کردن دستورهای غذایی جدید، یکی از کارهای لذت‌بخش و مفرحی است که در روزهای بلند تابستانی، حسابی سرتان را گرم خواهد کرد. به‌سراغ اینترنت یا کتاب‌های آشپزی بروید و دستور آشپزی یک دسر یا عصرانه جدید را انتخاب کنید. آستین‌ها را بالا بزنید و مشغول شوید. چیزی که با عشق و شوق پخته شود، قطعا طعم خوبی هم خواهد داشت. درست کردن بستنی هم چالشی است که می‌توانید خودتان را به آن دعوت کنید.

دسر 300x203 - لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

۸. مهمانی چای ترتیب بدهید

مهمانی‌ چای ترتیب بدهید. هیچ چیز مانند مهمانی‌های دورهمی تابستانی، شما را سر ذوق نخواهد آورد. فنجان‌های چینی را از قفسه‌ها بیرون بیاورید و از کسانی که دوست دارید، درخواست کنید که به منزل‌تان بیایند. لازم نیست عصرانه‌ای مفصل تدارک ببینید؛ چای و کمی شیرینی می‌تواند بهانه‌ای برای دور هم نشستن و گل گفتن و گل شنیدن باشد.

چایی 300x168 - لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

۹. گل‌وگیاه بکارید

این روزها که فضای غالب شهرها را دود و ماشین‌ها پر کرده‌اند، نیاز به تماس داشتن با طبیعت از همیشه بیشتر شده است. پس اگر در محیط اطراف‌تان در شهر و خیابان‌هایش، خبری از گل و طبیعت نیست، خودتان دست به کار شوید و شروع به گل‌کاری کنید. بهانه نیاورید که فضای کافی ندارید، آپارتمان‌نشین هستید و… . باور کنید حتی کاشتن یک گلدان سبز هم می‌تواند تفریح بزرگ تابستانی‌ای باشد که روحیه‌تان را از این رو به آن رو می‌کند. اگر باغچه یا باغ و امکانات متنوع دارید که دیگر نان‌تان در روغن است! به‌سادگی می‌توانید به‌سراغ باغچه‌ها و گلدان‌ها بروید و حسابی باغبانی کنید. کاشتن خیار، گوجه فرنگی، لوبیا و… هم فکر خوبی است.

۱۰. به دل جاده‌ها بزنید

سفرهای جاده‌ای به مقصدی تازه را امتحان کرده‌اید؟ حالا که تابستان است و وضعیت جاده‌ها از هر فصل دیگری مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد، نقشه را بردارید، مسیر تازه‌ای را انتخاب کنید و به جاده بزنید. سفر و گردشگری در جاده‌های جدید و تازه، تجربه‌ها و خاطرات شیرینی را برای‌تان به همراه می‌آورد.

جاده 300x193 - لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

۱۱. به روستاها سر بزنید

اگر دوست دارید که تنفس تابستان زیر پوست زمین را از نزدیک احساس کنید باید سری هم به روستاها بزنید. تابستان روستایی بسیار جذاب و شورانگیز است. حیواناتی که در حال گشت‌وگذار در طبیعت هستند، در کنار فعالیت روستاییانی که به‌خاطر طولانی بودن روز از همیشه فعال‌ترند، شما را حسابی سر ذوق خواهند آورد. اگر برای‌تان مقدور است، با خانواده و دوستان به روستایی نزدیک یا طبیعت اطراف بروید و پیک‌نیک برپا کنید. کباب ایرانی یا هر غذای دیگری که باب میل‌تان است، با خود ببرید و روی چمن‌ها دراز بکشید. پشیمان نخواهید شد!

۱۲. از اشیای قدیمی استفاده‌های تازه کنید

به‌سراغ اشیای موجود در منزل بروید و ببینید که چه کاربردهای دیگری علاوه بر کاربرد اصلی‌شان برای‌تان فراهم می‌کنند. مثلا یک آب‌پاش بی‌استفاده بردارید و در آن گل بگذارید. این گلدان جالب را جلوی درب منزل، در راهرو یا هر جایی که خوشتان می‌آید بگذارید. یا تَشتی بزرگ را پر از آب کنید و برای خودتان یک استخر کوچک بسازید. شاید تشتی به‌اندازه هیکل شما در منزل‌تان پیدا نشود، اما قطعا این ایده برای کوچولوهای‌تان جواب می‌دهد!

۱۳. اسباب و وسایل تابستانی مهیا کنید

اگر حیاط یا تراس دارید به‌دنبال خرید اسباب و وسایل تابستانی برای آن باشید. یک عدد تاب دلربا و جذاب می‌تواند هم شما و هم کودکان‌تان را سرگرم کند. پس به‌دنبال اسباب و وسایلی حصیری و تفریحی باشید تا در ایام تابستان از آنها بهره ببرید و بیشتر به شما و خانواده‌تان خوش بگذرد.

۱۴. در فضای باز، بازی کنید

حالا که هوا عالی است و غروب‌ها نسیم خنک تابستانی می‌وزد، به‌جای در خانه نشستن به فضای باز بروید و انواع بازی فکری،‌ ورزشی و گروهی را امتحان کنید. مثلا یک تخته وایت‌بُرد با خود به پارک ببرید و دسته‌جمعی با دوستان یا خانواده‌تان، بازی‌هایی انجام بدهید که در آن نقاشی کشیدن و … وجود دارد. با یک ماژیک و تخته وایت‌برد، می‌توان بازی های گروهی متنوعی انجام داد و ساعت‌ها سرگرم شد. بازی‌هایی مانند والیبال و بدمینتون و… را هم درنظر داشته باشید.

۱۵. غذاها و نوشیدنی‌های جدید درست کنید

قبلا هم گفتیم که پختن و آماده‌سازی غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای که تاکنون امتحان نکرده‌اید بسیار جذاب است و می‌تواند اوقات فراغت تابستانی‌تان را پُر کند. حالا یک پیشنهاد داریم: در کنار انواع نوشیدنی ها، غذاهای مختلف مانند گوشت، سیب زمینی، سبزیجات و هرچه را که دوست دارید داخل فویل‌های آلومینیومی بپیچید و در فِر بپزید. نتیجه‌اش غذایی دلچسب می‌شود که هم زحمت زیادی ندارد و هم گاز و فِر را کثیف نمی‌کند. مثلا سُس سالسا به‌عنوان چاشنی غذاهایی مانند گوشت و سبزیجات بسیار عالی است. طرز تهیهٔ آن را یاد بگیرید و در منزل خودتان سُس سالسا درست کنید.

۱۶. دکوراسیون را تابستانی کنید

طراحان داخلی و متخصصان معتقدند که در هر فصل باید از عناصری مناسب و مرتبط با آن برای تزئین و چیدمان منزل استفاده کرد. یکی از پیشنهادهای ما برای تزئینات تابستانی منزل، استفاده از چراغ‌های روشنایی ریزی است که شب‌ها را از همیشه زیباتر می‌کنند. استفاده از فانوس‌ها هم در تراس و حیاط منزل‌تان برای تابستان مناسب است.

۱۷. در یک ننو استراحت کنید

یک تخت‌آویز یا ننو برای خود تهیه کنید و آن را در جایی میان دو درخت یا هر جای دیگری از طبیعت نصب کنید. در آن دراز بکشید و از ثبات و آرامش یک بعدازظهر تابستانی نهایت لذت را ببرید. اگر هم از گرمای بیرون از خانه متنفر هستید، همین تخت را به داخل اتاق ببرید و زیر باد کولر از استراحت کردن در آن لذت ببرید. ممکن است امکانات بستن ننو را نداشته باشید،‌ در این صورت می‌توانید در بعدازظهرهای خنک و آرام تابستان،‌ در یک پارک یا جنگل یا حتی حیاط خانه‌تان یک زیرانداز پهن کنید، دراز بکشید و به آسمان و شاخه‌های درختان نگاه کنید. می‌توانید چشمان تان را ببندید و دقایقی را با آرامش به صدای پرندگان و وزش باد لابه‌لای شاخه‌ها گوش دهید.

۱۸. شنا کردن را فراموش نکنید

تن‌تان را به آب بزنید که تابستان بهترین موقعیت برای آب‌تنی است. حتی اگر به دریاچه‌ها، دریا یا رودخانه هم دسترسی ندارید، به استخر بروید و با کمی آب‌بازی، حال‌وهوای‌تان را تابستانی کنید.

۱۹. هنگام خواب، پنجره‌ها را باز بگذارید

شب‌های تابستانی گرم هستند و نیاز به روشن کردن کولر دارند اما اگر در نیمه‌های شب، پنجره‌ها را باز کنید و جازه بدهید که هوا به گردش درآید، نسیمی خنک و آرام به اتاق‌تان خواهد آمد و آرامشی شبانه را تجربه خواهید کرد.

۲۰. به طبیعت بروید و کتاب بخوانید

زیر سایه درختان لم بدهید و کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید. این کار به‌شدت لذت‌بخش است. اگر شما هم عاشق کتاب و مطالعه باشید، حتما متوجه می‌شوید که کتابخوانی چقدر ناب و درجه‌یک است.

۲۱. دوچرخه‌سواری و کوه‌نوردی را فراموش نکنید

دوچرخه سواری کردن در شب‌های تابستانی یا هر زمان دیگری از شبانه‌روز که برای‌تان خوشایند است هم می‌تواند ایدۀ خوبی برای گذراندن اوقات فراغت‌تان باشد. کوه‌نوردی هم که دیگر جای خود دارد.

دوچرخه 300x190 - لذت بردن از اوقات فراغت با ۲۴ ایده جذاب و ارزان تابستانی!

۲۲. برای خرید به بازار میوه‌ها و سبزیجات تازه بروید

تهیه میوه‌ها و سبزیجات خوشمزه تابستانی از بازارهای روز را از دست ندهید. به بازار بروید و از میان رنگ‌های سبز و متنوع دیگر بازار یک سبد خرید رنگارنگ و مقوی تهیه کنید. اگر اهل ترشی هستید هم مواد تازه آن را از بازار بخرید و ترشی مورد علاقه‌تان را درست کنید.

۲۳. بستنی یخی درست کنید

بستنی‌های یخی‌ای که در قالب ریخته می‌شوند و در فریزر یخ می‌بندند، از نمادهای اصلی تابستان هستند که حتما شما هم در کودکی، درست کردن آنها را امتحان کرده‌اید. شما می‌توانید مواد و محتویات متنوعی برای این بستنی‌ها درنظر بگیرید و با استفاده خلاقانه از قالب‌های یخ، خوراکی تابستانی موردعلاقۀ خودتان را آماده کنید.

۲۴. در طبیعت چادر بزنید

چادر زدن در طبیعت هم ایدۀ بسیار جذابی است. مکان امن و زیبایی پیدا کنید و در آن چادر بزنید. این کار تمام خاطرات خوش کودکی از تابستان‌ها را هم زنده خواهد کرد. نظرتان چیست؟ به میان گل‌ها و گیاهان بروید و مانند کودکی‌ها، یک دسته گل بزرگ از گل‌های وحشی درست کنید.

شما برای تنوع دادن به روزهای تابستان چه می‌کنید؟ ایده تازه‌ای دارید که بخواهید با ما در میان بگذارید؟ نظرات خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا