زندگی سالم > سبک زندگی > چگونه قد خود را افزایش دهیم؟
افزایش قد - hlife.ir
  • محمدرضا شیرازی
    محمدرضا شیرازی
  • 81 بازدید
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

متوسط قد در نقاط مختلف جهان متفاوت است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مردان ایرانی بیشترین تغییرات قدی را در طول یک قرن گذشته در سرتاسر جهان به خود اختصاص داده اند. میانگین این عدد ۶.۷ اینچ (۱۷ سانتی متر) است.

دانشمندان اثبات کرده اند که دو فاکتور می توانند در تفاوت قدی افراد موثر باشند :

  • فاکتور های بیولوژیکی از جمله ژنتیک افراد
  • عوامل اجتماعی و اقتصادی از جمله دسترسی به غذاهای مغذی و مناسب

در اینجا میانگین قدی مربوط به ۱۵ کشور جهان را مشاهده می کنید(این آمار مربوط به مردان است).

جدول زیر شامل آمار مربوط به سال ۲۰۱۶ می باشد. این جدول میانگین قدی مردانی که در بین سال های ۱۹۱۸ تا ۱۹۹۶ متولد شده اند را نشان می دهد.

میانگین قد مردان - hlife.ir

چه چیزهایی را می توانیم کنترل کنیم؟

چندین عامل در قد کلی ما نقش دارند. فاکتور های ژنتیکی به میزان ۶۰ الی ۸۰ درصد در قد نهایی ما نقش دارند.

برخی از عوامل محیطی خاص از جمله تغذیه و ورزش در ۲۰ الی ۴۰ درصد باقی مانده دخیل هستند.

بین ۱ سالگی تا سن بلوغ , بیشتر افراد هرسال چیزی حدود ۲ اینچ بلندقد تر می شوند. هنگامی که دوران بلوغ از راه می رسد , ممکن است هرسال تا ۴ اینچ رشد کنید.

در این زمان , سرعت رشد افراد متفاوت از یکدیگر است.

برای دختران , رشد قدی مربوط به دوران بلوغ معمولا از اوایل دوران نوجوانی آغاز می شود. پسران ممکن است تا پایان دوران نوجوانی افزایش قابل توجهی در قد خود مشاهده نکنند.

معمولا بعد از گذر از دوران بلوغ , رشد قد متوقف می شود. بدین معنی که اگر شما یک بزرگسال هستید , نباید امیدی به افزایش قد خود داشته باشید.

با اینحال , مواردی وجود دارند که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که پتانسیل رشد خود را به حداکثر رسانده اید.

در ادامه به ۵ مورد از مهم ترین نکات در رابطه با رشد قد اشاره شده است. با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید.

 

رژیم غذایی مناسب

در طول سال های رشد , رعایت این نکته بسیار مهم است که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید.

رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد :

  • میوه تازه
  • سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین
  • لبنیات

همچنین شما باید مصرف موارد زیر را به حداقل برسانید یا متوقف کنید :

  • شکر
  • چربی های مضر از جمله ترانس
  • چربی های اشباع شده از جمله روغن ها و کره های حیوانی

اگر یک مشکل پزشکی خاص یا افزایش سن , باعث شده است که با تحت تاثیر قرار گرفتن تراکم استخوان ها قد شما رو به کاهش باشد , باید میزان کلسیم بدن خود را افزایش دهید.

اغلب توصیه می شود که زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند.

ویتامین D نیز در سلامت و تقویت استخوان ها بسیار موثر است. برخی از منابع غنی از ویتامین D شامل موارد زیر هستند :

  • ماهی
  • شیر تازه غلیظ
  • زرده تخم مرغ

اگر به میزان کافی ویتامین D از رژیم غذایی دریافت نمی کنید , حتما برای استفاده از مکمل از پزشک کمک بگیرید.

 

مکمل ها را با احتیاط مصرف کنید

فقط در موارد معدودی ممکن است مصرف مکمل ها برای افزایش رشد قد کودکان و کاهش کوچک شدن قد بزرگسالان مناسب باشد.

بعنوان مثال , اگر درگیر بیماری باشید که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) اثر می گذارد , پزشک می تواند مکمل های حاوی HGH مصنوعی را برای شما تجویز کند.

علاوه بر این , این امکان هم وجود دارد که افراد مسن علاوه بر چالش کاهش قد , برای کاهش احتمال پوکی استخوان ها نیز تمایل به مصرف ویتامین D داشته باشند تا با این کار خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهند.

در هر مورد دیگری بغیر از موارد فوق , شما باید از مصرف مکمل هایی که وعده می دهند باعث افزایش قد شما می شوند خودداری کنید.

بعد از به هم پیوستن صفحات رشد استخوانی , دیگر هیچ فرصتی برای افزایش قد وجود ندارد.

بنابراین آنچه که درمورد برخی از مکمل ها گفته می شود تماما دروغ و کذب است.


برای مطالعه بیشتر :


خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب در طولانی مدت بر قد شما تاثیری ندارد. اما اگر در موران نوجوانی کمتر از میزان توصیه شده بخوابید , این موضوع می تواند روی قد شما تاثیرات بدی داشته باشد.

توجه داشته باشید که بدن شما HGH یا هورمون رشد که شدیدا روی قد تاثیرگذار است را در هنگام خواب آزاد می کند.

اگر به اندازه کافی نخوابیده باشید , تولید این هورمون کاهش می یابد.

توصیه می شود که :

  • نوزادان تازه متولد شده تا ۳ ماهه اول در شبانه روز ۱۷-۱۴ ساعت خواب داشته باشند.
  • نوزادان در سنین ۳ تا ۱۱ ماهگی در شبانه روز ۱۷-۱۲ ساعت خواب داشته باشند.
  • کودکان نوپا در سنین ۲-۱ سالگی در شبانه روز ۱۴-۱۱ ساعت خواب داشته باشند.
  • کودکان خردسال در سنین ۵-۳ سالگی در شبانه روز ۱۳-۱۰ ساعت خواب داشته باشند.
  • کودکان ۱۳-۶ ساله در شبانه روز ۱۱-۹ ساعت خواب داشته باشند.
  • نوجوانان ۱۷-۱۴ ساله در شبانه روز ۱۰-۸ ساعت خواب داشته باشند.
  • بزرگسالان ۶۴-۱۸ ساله در شبانه روز ۹-۷ ساعت خواب داشته باشند.
  • بزرگسالان با سنین بالاتر از ۶۵ سال در شبانه روز ۸-۷ ساعت خواب داشته باشند.

خواب اضافی می تواند تولید HGH را افزایش دهد ؛ بنابراین تا می توانید چرت بزنید.


برای مطالعه بیشتر :


فعال و پویا باشید

ورزش منظم فواید بسیار زیادی دارد.

ورزش کردن ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت می کند , به شما در حذف وزن مناسب بدن کمک می کند و همچنین باعث تولید HGH می شود.

کودکان مدرسه ای باید روزانه حداقل یک ساعت فعالیت ورزشی داشته باشند.

در طول فعالیت ورزشی نیز باید به موارد زیر توجه خاص داشته باشند :

  • تمرینات قدرتی مثل شنا و دراز و نشست
  • تمرینات مربوط به انعطاف بدن مثل یوگا
  • تمرینات هوازی مثل طناب بازی یا دوچرخه سواری

ورزش کردن برای بزرگسالان نیز مزایای زیادی بهمراه دارد.

علاوه بر کمک به حفظ سلامتی کلی بدن , ورزش کردن به کاهش خطر ابتلا به “پوکی استخوان” نیز کمک می کند.

این حالت زمانی رخ می دهد که استخوان های شما ضعیف یا شکننده می شوند و در نتیجه از بین می روند.

این موضوع در نهایت می تواند منجر به “کاهش قد” در افراد بزرگسال شود.

برای جلوگیری از این موضوع , سعی کنید در طول هفته پیاده روی , تنیس و تمرین یوگا انجام دهید.

 

حالت بدنی مناسب داشته باشید

تاثیر حالت بدنی بر روی قد - hlife.ir

ژست نامناسب بدن ممکن است باعث شود که شما کوتاهتر از آنچه که هستید بنظر برسید. با گذشت زمان , عدم رعایت این موضوع می تواند بر قد واقعی شما نیز تاثیر منفی بگذارد.

ناحیه کمر و پشت شما باید بطور طبیعی در سه بخش شکل منحنی داشته باشد.

اگر مرتبا حرکات یا رفتار هایی را انجام دهید که این منحنی ها دچار تغییر شوند , ممکن است ستون فقرات شما حالت جدید به خود بگیرد.

این موضوع باعث درد گردن و کمر شما خواهد شد.

توجه به نحوه ایستادن , نشستن و خوابیدن بسیار مهم است. با پزشک خود درباره ی ارگونومی بدن در طول انجام امور روزمره خود مشورت کنید.

بسته به نیاز ممکن است لازم باشد که بالش , تشک , صندلی و یا چیزهای مخصوص دیگر استفاده کنید.

همچنین می توانید برای حفظ حالت و ارگونومی صحیح بدن خود از تمرینات ورزشی استفاده کنید. اگر نمی دانید که باید از کجا شروع کنید , حتما با پزشک خود در اینباره صحبت کنید.

 

در پایان …

در بیشتر موارد , رشد قدی شما با اتمام سنین بلوغ کامل می شود و ادامه نخواهد یافت.

اگرچه که می توان در طول بزرگسالی با انجام مواردی از جمله موارد فوق قد خود را حفظ کرد , اما شما دیگر از روزهای رشد قد خود فاصله گرفته اید و امیدی به رشد مجدد قد برای شما وجود نخواهد داشت.

 


برای اطلاع از اخبار بروز در حوضه سلامت و پزشکی , صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.


 

منبع:
Healthline
برچسب ها:
, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *