ارتباط بین چاقی و کم خوابی

آیا تا دیر وقت بیدار ماندن می تواند شما را چاق کند؟ محققان هنگام مطالعه بر روی خواب عکس این جمله را نشان دادند: این کاهش خواب نیست که منجر به چاقی شود، بلکه اضافه وزن می تواند باعث کم خوابی شود. امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی ارتباط بین چاقی و خواب می پردازیم.

خوابیدن بیشتریا کمتر؟

تحقیقات زیادی نشان می دهد که کیفیت پایین خواب باعث افزایش اشتها می شود. کم خوابی منجر به افزایش خطر چاقی است، که به نوبه خود منجر به مصرف کالری بیشتر می شود. “ما فکر می کنیم که خواب واکنشی از بدن است که سعی می کند در محیطی که سطح انرژی در آن کاهش می یابد، انرژی را حفظ کند. یافته های ما نشان می دهد که واکنش بدن به روزه گرفتن میتواند افزایش ساعت خواب باشد به دلیل پایین آمدن سطح انرژی بدن و مصرف کالری کمتر. ”
در انسان اختلال حاد خواب می تواند منجر به افزایش اشتها و مقاومت به انسولین شود. افرادی که کمتر از شش ساعت خواب در هر شب دارند، بیشتر از افراد چاق و دیابتی هستند. علاوه بر این، گرسنگی در انسان ها، موش ها، مگس ها و کرم ها بر خواب تأثیر می گذارد. این نشان می دهد که خواب تا حدودی با در دسترس بودن مواد مغذی تنظیم می شود.
” خواب کوتاه و برخی بیماریهای مزمن مانند دیابت مرتبط هستند. استادیار زیست شناسی در دانشگاه نوادا گفت: “چاقی میل به خواب کوتاه مدت ایجاد می کند.”

سطح انرژی

محققان برای بررسی ارتباط بین متابولیسم و خواب، به طور ژنتیکی C. elegans را اصلاح کردند تا یک نورون کنترل خواب را “خاموش” کنند. نمونه ها هنوز هم می توانستند بخورند، نفس بکشند و تولید مثل کنند اما توانایی خوابیدن را از دست دادند. با خاموش شدن این نورون، محققان شاهد افت شدید سطح آدنوزین تری فسفات (ATP) بودند که ارز انرژی بدن است. “این نشان می دهد که خواب تلاشی برای صرفه جویی در مصرف انرژی است و باعث اتلاف انرژی نمی شود.”
در تحقیقات قبلی ژنی در C. elegans به نام KIN-29 را مورد مطالعه قرار دادند. این ژن با ژن Salt-Inducible Kinase (SIK-3) در انسان همگن است، که به عنوان سیگنال فشار خواب شناخته شده است. با کمال تعجب، هنگامی که محققان ژن KIN-29 را خاموش کردند تا کرمهای بی خوابی به وجود آورند. متوجه شدند C. elegans جهش یافته چربی اضافی را جمع می کند – شبیه به شرایط چاقی انسان – حتی اگر سطح ATP آنها پایین بیاید. محققان دوباره کرم های جهش یافته KIN-29 را دستکاری کردند، این بار با بیان آنزیمی که چربی آنها را “آزاد” می کند. با این دستکاری، کرمها دوباره توانستند بخوابند.
محققان ارتباط چاقی و کم خوابی را اینگونه توضیح دادند: “می تواند یک مشکل سیگنالینگ بین ذخایر چربی و سلولهای مغزی که خواب را کنترل می کنند وجود داشته باشد.”

۴ راه ساده برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و خوابی راحت

۱. با انتظارات واقع گرایانه شروع کنید.
۲. رویکرد “همه یا هیچ” را نداشته باشید.
۳. تنقلات سالم بخورید.
روز خود را با صبحانه با پروتئین بالا شروع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا