اختلالات شخصیت , تشخیص و درمان

اختلالات شخصیتی (Personality Disorders) گروهی از مشکلات روانی هستند که با الگوهای انعطاف ناپذیر و ناسالم تفکر , احساس و رفتار در افراد نمایان می شوند. این رفتار ها غالبا با انتظاراتی که از یک فرد به واسطه محیطی که در آن زندگی می کند می رود همخوانی ندارند.

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی معمولا به سختی می توانند با دیگران و با مشکلات روزمره زندگی کنار بیایند. این افراد غالبا معتقدند که طرز رفتار و تفکر آنها کاملا طبیعی است. با اینحال , این افراد تمایل دارند دیدگاهی نسبت به جهان اطراف خود داشته باشند که کاملا متفاوت از دیگران است. در نتیجه ممکن است مشارکت کردن در فعالیت های اجتماعی , آموزشی و خانوادگی برایشان دشوار باشد. این افراد همچنین دیگران را بخاطر چالش های زندگیشان مقصر می دانند.

این رفتار ها و نگرش ها اغلب باعث ایجاد مشکلات و محدودیت هایی در روابط , برخورد های اجتماعی و محیط کار یا مدرسه می شوند. همچنین ممکن است , فرد مبتلا به اختلالات شخصیتی منزوی باشد , که می تواند در افسردگی و اضطراب فرد نقش داشته باشد. با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید.

دلیل بروز اختلالات شخصیتی مشخص نیست. با اینحال , اعتقاد بر این است که ممکن است توسط تاثیرات ژنتیکی و محیطی , برجسته ترین ضربه ها در دوران کودکی ایجاد شوند. اختلالات شخصیت معمولا در سالهای نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظهور پیدا می کنند. علائم , بسته به نوع اختلال شخصیت متفاوت اند. درمان این مشکلات معمولا بصورت مکالمه درمانی و یا استفاده از دارو است.

انواع اختلالات شخصیت

انواع مختلفی از اختلالات شخصیت شناسایی شده است. این اختلالات بر اساس مشخصات و علائم به سه گروه دسته بندی شده اند. برخی از افراد ممکن است علائم و نشانه های مربوط به اختلالات چند شخصیتی را داشته باشند.

گروه A : بدگمان

اختلال شخصیت پارانوئید : افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید نسبت به دیگران بسیار بی اعتماد هستند و به انگیزه های خود نیز مشکوک هستند. این افراد تمایل زیادی به کینه دارند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید : افراد مبتلا به این نوع از اختلال علاقه چندانی به ایجاد روابط با دیگران و یا مشارکت در تعاملات اجتماعی ندارند. این افراد معمولا نشانه های معمول اجتماعی ندارند , بنابراین از نظر عاطفی سرد بنظر می رسند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال : در اختلال شخصیت اسکیزوتایپال , فرد بر این باور است که می تواند با افکار خود بر افراد یا حوادث اطراف تاثیر بگذارد. این افراد اغلب رفتار ها را بد تفسیر می کنند. این موضوع باعث می شود که آنها پاسخ های عاطفی مناسبی نداشته باشند. آنها ممکن است بطور مداوم از داشتن روابط اجتماعی با دیگران اجتناب کنند.

گروه B : احساسی و ناگهانی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی : افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی تمایل دارند دیگران را دیگران را کنترل کنند و یا با لحن شدید مورد سرزنش قرار دهند (بدون در نظر گرفتن اشتباهاتی که خودشان نیز در آنها مقصر بوده اند). آنها ممکن است دروغ بگویند , دزدی کنند , یا از  مواد مخدر استفاده کنند.

اختلال شخصیت مرزی : افراد مبتلا به این نوع اختلال , بدون توجه به حمایت خانواده و جامعه , معمولا احساس تهی و پوچ بودن و تنها بودن می کنند. این افراد ممکن است در مواجهه با حوادث استرس زا مشکل داشته باشند. این افراد همچنین تمایل به انجام رفتار های پرخطر و تکانشی , مانند رابطه جنسی غیر ایمن , مشروبات الکلی , قمار و … دارند.

اختلال شخصیت هیستریونیک : این افراد اغلب سعی می کنند با دراماتیک نشان دادن خود و یا با ایجاد تحریک جنسی در دیگران توجه دیگران را به سمت خود جلب کنند. این افراد به شدت نسبت به اعتقاد و یا عدم پذیرفته شدن توسط دیگران حساس هستند.

اختلال شخصیت خودشیفته : افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته معتقدند که اهمییت آنها بیشتر از سایرین است. آنها تمایل به اغراق درباره ی دستاورد های خود دارند و ممکن است در مورد جذابیت یا موفقیت های خود لاف بزنند. آنها نیاز عمیق به تحسین دارند , اما توانایی همدلی کردن با دیگران را نیز ندارند.

گروه C : دلواپس

اختلال شخصیت اجتنابی : افراد مبتلا به این نوع اختلال معمولا احساس عدم کفایت , حقارت و یا عدم جذابیت می کنند. آنها معمولا به انتقاد های دیگران بسیار اهمییت می دهند و از شرکت در فعالیت های جدید یا ایجاد روابط دوستانه جدید پرهیز می کنند.

اختلال شخصیت وابسته : در اختلال شخصیت وابسته , افراد برای تامین نیاز های عاطفی و جسمی خود به شدت به دیگران وابسته هستند. آنها معمولا از تنها ماندن اجتناب می کنند. آنها بطور مرتب در زمان تصمیم گیری ها اطمینان خاطر ندارند. همچنین ممکن است این افراد همچنین ممکن است سوء استفاده های کلامی و جسمی دیگران را نیز تحمل کنند.

اختلال شخصیت وسواسی-اجباری : افرادی که به این اختلال دچار هستند نیاز شدید به نظم دارند. آنها به شدت به قوانین و مقررات پایبند هستند. وقتیکه کمال برای آنها حاصل نشود , بسیار نا خوشنود خواهند شد. آنها حتی ممکن است از روابط شخصی خود غافل شوند تا روی انجام بی نقص یک پروژه تمرکز کنند.

چگونه اختلال شخصیت تشخیص داده می شود؟

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی چاپ پنجم (DSM-5) , مرجع پزشکان و متخصصان بهداشت روان برای کمک به تشخیص انواع اختلالات روانی است. هر اختلال شخصیت معیار هایی دارد که باید برای تشخیص صحیح رعایت شوند. یک متخصص با توجه به این معیار ها از شما سوالاتی می کند تا نوع اختلال شخصیت در شما را تعیین کند. برای تشخیص , بایستی که رفتار ها و احساسات فرد در بسیاری از موقیت های زندگی ثابت و نامتناقض باشند. علائم همچنین باید در حداقل دو مورد از زمینه های زیر , اختلالاتی بهمراه داشته باشند :

  • نوع و روش درک و تفسیر شما از دیگران
  • نحوه برخورد شما هنگام مواجهه با افراد دیگر
  • مناسب بودن پاسخ های احساسی شما نسبت به وقایع
  • چگونگی کنترل شما بر روی برانگیختگی هایتان

در برخی از موارد , متخصص شما ممکن است آزمایش خون را انجام دهد تا مشخص شود که آیا یک مشکل پزشکی باعث ایجاد علائم شما شده است یا خیر. همچنین ممکن است که آزمایشات مربوط به مصرف الکل و مواد مخدر بر روی شما انجام شوند.

what are personality disorders - اختلالات شخصیت , تشخیص و درمان
چگونه می توان اختلالات شخصیت را درمان کرد؟

درمان اختلالات شخصیت ممکن است براساس نوع اختلال و شدت آن متفاوت باشد. درمان اختلال می تواند با روش های روان درمانی یا استفاده از دارو ها انجام شود.

روان درمانی

روان درمانی یا گفتار درمانی ممکن است بتواند به مدیریت کردن اختلالات شخصیتی کمک کند. در طول روان درمانی , می توانید با یک درمانگر درباره شرایط خود , افکار و همچنین احساسات خود بحث و صحبت کنید. این موضوع می تواند بینشی مناسب در مورد چگونگی مدیریت علائم و رفتار هایی که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده اند به شما ارائه دهند.

انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد. رفتار درمانی دیالکتیکی می تواند بصورت جلسات گروهی یا فردی انجام شود. در این جلسات افراد یاد می گیرند که چگونه استرس را تحمل کنند و روابط خود را بهبود بخشند. رفتار درمانی شناختی نیز نوع دیگری از رفتار درمانی است که هدف از این نوع رفتار درمانی آموزش افراد برای بهتر کنار آمدن با چالش های روزمره زندگی است.

تجویز دارو

تا به این لحظه هیچ دارویی برای درمان اختلالات شخصیت مورد تایید قرار نگرفته است. با اینحال , انواع خاصی از داروهای تجویز شده توسط پزشکان می توانند به کاهش علائم مختلف کمک کنند از جمله :

  • داروهای ضد افسردگی , که می توانند به بهبود روحیه افسرده , عصبانیت و از کوره در رفتن افراد کمک کنند.
  • تثبیت کننده های خلق و خو , که از نوسانات خلقی جلوگیری می کنند و تحریک پذیری و پرخاشگری را کاهش می دهند.
  • داروهای ضد روان پریشی , که به عنوان داروهای اعصاب نیز شناخته می شوند , که ممکن است برای افرادی که اغلب ارتباط خود با دنیای واقعی و واقعیات موجود در اطرافشان را قطع کرده اند مفید باشند.
  • داروهای ضد اضطراب , که به تسکین اضطراب , تحریک پذیری های شدید و بی خوابی کمک می کنند.

چشم انداز شخص مبتلا به اختلالات شخصیت

اسکیزوتایپال و ازدواج های پر خطر را جدی بگیرید 1 - اختلالات شخصیت , تشخیص و درمان

مهم ترین مرحله درمان اختلال شخصیت در یک فرد , در وهله اول تشخیص اختلال است. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت معتقدند که ویژگی های آنها طبیعی است , بنابراین وقتی کسی به آنها گوشزد می کند که ممکن است دچار اختلال شخصیت شده باشند , شدیدا ناراحت می شوند.

اگر کسی تشخیص دهد که دچار اختلال شخصیت شده است و روند درمان خود را آغاز کند , باید شاهد بهبود علائم خود باشد. موضوع دیگر شرکت دیگر اعضای خانواده در جلسات درمانی است که می تواند برای فرد دچار اختلال مفید باشد. همچنین برای فردی که مبتلا به اختلال شخصیت است , بسیار مهم است که از نوشیدن الکل و استفاده از داروهای غیرمجاز خودداری کند. این موارد می توانند تاثیر منفی داشته باشند و در روند درمان اختلال ایجاد کنند.

چگونه به شخص دچار اختلال شخصیت کمک کنیم؟

اگر رابطه نزدیکی با شخصی دارید که گمان می کنید دارای اختلال شخصیتی باشد , باید او را به کمک گرفتن از راه های موجود ترغیب کنید. ممکن است در مواجه با صحبت های شما عصبانی شود , اما نکته مهم این است که از بحث کردن با این افراد خودداری کنید. در عوض , تمرکز خود را روی ابراز احساسات و ابراز نگرانی از رفتار های فرد مورد نظر متمرکز کنید.

اگر احساس کردید که در مواقعی شخص مورد نظر قصد آسیب رساندن به خود یا دیگران را دارد , با پلیس تماس بگیرید. همچنین می توانید از فرد مورد نظر بخواهید تا با شماره تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳ یا  1480 ( از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب ) تماس گرفته و از مشاوره رایگان این مراکز کمک بگیرند.


برای اطلاع از اخبار بروز در حوضه سلامت و پزشکی , صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا