استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد

با همه گیر شدن معضل استرس در میان افراد جامعه، خصوصا پس از همه گیری کروناویروس در سرتاسر جهان، لازم است تا بیشتر در مورد بلاهایی که استرس سر بدنمان می آورد بدانیم.

اگرچه که نباید یک کتاب را از روی جلدش قضاوت کرد، اما می توان به این فرضیه باور داشت که تقریبا همه افرادی که در اطراف شما زندگی می کنند در زندگی روزمره خود با استرس مواجه می شوند؛ شاید نوع استرس متفاوت باشد اما در هر حال برای همه کس وجود دارد. در حقیقت، طی یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۷ توسط انجمن روانشناسی آمریکا انجام و منتشر شد، مشخص شد که استرس در ایالات متحده آمریکا در بالاترین سطح خود قرار دارد. وقتیکه شرایط عاطفی و احتمالا مالی موجود در زندگی اشخاص را در نظر بگیریم، همه گیری کروناویروس نیز بلایی است که به معضلات قبلی اضافه شده است و این شرایط را بیش از پیش نگران کننده می کند.

شاید بپرسید که منظور از نگران کننده بودن دقیقا چیست؟ شرایط پیش آمده و بالا رفتن سطح استرس در افراد جوامع مختلف علاوه بر بهم ریختن شرایط روحی افراد، معضلات جسمانی فراوانی نیز نصیب افراد می کند که گاها می توانند بسیار آزار دهنده باشند. تست استرس قلب چیست و چرا تست استرس انجام می شود ؟

ما در اینجا سعی کرده ایم تا به برخی از اثرات غیر قابل باور که استرس بر روی سلامتی شما خواهد داشت اشاره کنیم تا شما با دانستن آنها بتوانید در طول زندگی روزمره خود تا حد امکان از بروز شرایط استرس جلوگیری کنید و کمتر به سلامتی روح و جسم خود صدمه بزنید. با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید.

دمای بدن را افزایش می دهد

1 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس دمای بدن را افزایش می دهد

شرایط بسیار استرس زا برای برخی از افراد – به ویژه زنان جوان – بسیار مضر است. چنین شرایطی در برخی از موارد می تواند منجر به افزایش دمای بدن و بروز تب های خطرناک که می توانند برای روان افراد مخرب باشند می شود. به طرز عجیبی، تحقیقات منتشر شده در مجله Temperature نشان داده است که این تب ها با استفاده از داروهای تب بر قابل درمان نمی باشند، اما در اثر استفاده از داروهای ضد اضطراب درمان و بهبود خواهند یافت.

منجر به چاقی می شود

2 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس منجر به چاقی می شود

اگر با چالش افزایش اندازه دور شکم مواجه هستید، شاید مقصر اصلی این قضیه استرس باشد. هنگامی که محققان دانشگاه کالج لندن آزمایشی روی فولیکول های موی بیش از ۲۵۰۰ نفر انجام دادند، متوجه شدند که BMI بالاتر و دور کمر بزرگتر با سطوح بالای هورمون کورتیزول در بدن تاثیر مثبت دارند. این هورمون که به هورمون استرس معروف است، به نوبه خود بر میزان متابولیسم و ذخیره چربی در بدن تاثیر گذار خواهد بود. این موضوع همراه با پرخوری که یکی از نتایج استرس مزمن در افراد است، موجب افزایش سطح کورتیزول بدن خواهد شد و در نتیجه می بینیم که در افراد مضطرب کاهش وزن تقریبا غیر ممکن است.

فشار خون را افزایش می دهد

3 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس فشار خون را افزایش می دهد

در کمال تعجب، استرس روانی در طولانی مدت می تواند تاثیرات به مراتب بدتر از استرس های فیزیکی بر بدن داشته باشد. هنگامی که محققان دانشگاه کالیفرنیا دانشجویان داوطلب را در معرض فشارهای روحی و جسمی قرار دادند، متوجه شدند که فشار خون سیستولی در افرادی که دچار استرس های روانی شده اند بیشتر از حالت عادی است. نه تنها این آزمایشات انجام شده باعث افزایش فشار خون در این افراد شدند، بلکه یادآوری وضعیت استرس زا نیز می توانست برای این افراد فشار خون غیر نرمال به همراه بیاورد.

مانع یک خواب شبانه کامل می شود

4 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس مانع یک خواب شبانه کامل می شود

افراد استرسی اغلب در تلاش هستند تا شعله ناشی از افکار و احساسات منفی درون خود را سرکوب و خاموش کنند، و این موضوع اصلا نیازی به بازگو کردن ندارد، این اتفاقا دقیقا همان چیزی است که نباید در زمان خواب شبانه اتفاق بیوفتد. در حقیقت، انجمن روانشناسی آمریکا در مورد عادات خواب و استرس هنگام خواب در شهروندان آمریکایی نظرسنجی انجام داده است و محققان به این نتیجه رسیده اند که ۴۰ درصد از افراد بزرگسال بطور منظم در طول شب کمتر از هشت ساعت خواب مفید دارند و این افراد در مقایسه با ۲۵ درصد جمعیت مورد مطالعه که خواب کافی هشت ساعته در طول شب دارند سطوح بالاتری از استرس را متحمل می شوند.

باعث بهم ریختگی چهره می شود

5 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس باعث بهم ریختگی چهره می شود

جوش های استرسی احتمالی که ممکن است بر روی صورت و بدنتان ببینید فقط مختص شما نیست. براساس یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۳، سطح استرس دریافتی بدن با میزان شکستگی چهره ارتباط مستقیم دارد. وقتی محققان این مطالعه ۲۲ دانشجوی دانشگاه را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند، دریافتند که بروز آکنه و جوش در ایام امتحانات در بدترین وضعیت ممکن است. به عبارت دیگر، میزان بروز استرس در ایام امتحانات دانشجویان افزایش داشته و همین موضوع با بروز جوش و آکنه رابطه مستقیم دارد.

درمان سرطان را با مشکل موجه می کند

6 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس درمان سرطان را با مشکل موجه می کند

سلامت روان به اندازه هر دارو و روش درمانی در هنگام درمان سرطان مهم است. بر اساس یک مطالعه انجام شده، مشخص شده است که افرادی که از استرس مزمن رنج می برند کمتر از افراد عادی به درمان های ایمنی پاسخ می دهند و بنابراین نمی توانند در مقابله با سرطان بطور موثر عمل کنند.

حاملگی را دشوار تر می کند

7 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس حاملگی را دشوار تر می کند

گذراندن مراحل و تلاش های متعدد برای به دنیا آوردن فرزند بصورت طبیعی، به خودی خود دشوار و اضطراب آور است، اما استرس فرایند بارداری را برای زوجین با مشکلات بیشتر مواجه خواهد کرد. این نتایج از یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی بدست آمده است که نشان می دهد زنان با سطح استرس بالاتر، ۱۳ درصد دشوارتر از زنان با سطوح عادی استرس باردار می شوند.

گوارش را مختل می کند

8 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس گوارش را مختل می کند

شما می توانید بهترین میوه ها و سبزیجات را تهیه و مصرف کنید، اما تا زمانیکه استرس بخشی از زندگی روزمره شما را درگیر کند سیستم گوارشی شما هیچ تفاوتی با زمانیکه مواد غذایی ناسالم مصرف کنید نخواهد داشت؛ مثل این که هر روز چیزبرگر و میلک شیک بخورید! همانطور که یک مطالعه منتشر شده در مجلات علمی ثابت کرده است، احساس اضطراب بیش از حد می تواند تاثیر منفی بر روی میکروبیوتای روده داشته باشد. میکروبیوتا همان میکروارگانیسم های درون روده هستند که در هضم غذا و سلامت متابولیسم بدن نقش دارند.

حافظه را مختل می کند

9 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
حافظه را مختل می کند

وقتیکه بیش از حد تحت فشار قرار می گیرید و بیش از حد تحریک می شوید، تمام اضطراب و استرس وارد شده به بدنتان به قسمت هایی از مغز که مسئول ذخیره اطلاعات هستند آسیب می رساند. در حقیقت، طبق مقاله متاآنالیز منتشر شده در مجله EXCLI، کاهش حافظه فضایی، کاهش ظرفیت حافظه کلامی و بروز اختلالات واضح در حافظه تنها برخی از اثرات جسمی استرس بر روی حافظه هستند.

شما را نسبت به بیماری های مختلف آسیب پذیر تر می کند

10 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس شما را نسبت به بیماری های مختلف آسیب پذیر تر می کند

در مطالعه ای که توسط مجله Immunology Today منتشر شده، مشخص شده است که واسطه های استرسی قادر به عبور از نقاط مختلف بدن از جمله مغز و خون و بروز تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن هستند. این امر علاوه بر اینکه باعث ورود راحت تر ویروس ها و باکتری ها به بدن می شود، موجب می شود تا سیستم ایمنی شما کم و بیش نتواند از بروز عفونت ها و بیماری ها جلوگیری کند.

جریان خون به قلب را محدود می کند

11 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
جریان خون به قلب را محدود می کند

قلب وظیفه پمپار خون حاوی اکسیژن به سایر اعضای بدن را برعهده دارد و به همین خاطر یکی از مهم ترین اعضای بدن است. اگر قصد دارید تا از این عضو مهم و حیاتی بدن محافظت کنید، باید از استرس دادن به بدنتان بخاطر چیزهای کوچک و بی ارزش خوددداری کنید. براساس مطالعه منتشر شده در مجله Circulation، استرس مزمن در طول زندگی می تواند باعث ایسکمی قلبی شود که در نتیجه آن جریان خون به قلب و در نتیجه عروق بدن کاهش پیدا می کند و این موضوع احتمال حمله قلبی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

بدن را آسیب پذیر تر می کند

12 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
بدن را آسیب پذیر تر می کند

اگر مشغول ورزش کردن هستنید و ورزشی که انجام می دهید نیاز به همکاری و کار تیمی دارد، سلامت عضلات و استخوان های بدنتان کاملا به میزان غلبه شما بر اضطراب بستگی دارد. محققان نروژی یک تیم فوتبال زنان را در طول یک فصل مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که استرس بیشتر در بین هم تیمی ها و اعضای کادر فنی با میزان آسیب دیدگی بیشتر رابطه مستقیم دارد.

درد گردن به همراه می آورد

13 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس درد گردن به همراه می آورد

استرس بدن می تواند بصورت درد گردن در بعضی افراد ظاهر شود. تحقیقات نشان می دهند که بین فشار روانی وارده بر افراد و تنش عضلانی، خصوصا در ناحیه گردن و شانه رابطه مستقیم و تنگاتنگی وجود دارد. طبق مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی بهداشت حرفه ای، دانشمندان الگوهای درد را در صندوقداران بررسی کردند و دریافتند که تقریبا ۷۰ درصد از این افراد دچار استرس مفرط هستند و از درد در ناحیه شانه و گردن رنج می برند.

باعث دردناک تر شدن محل های درد در بدن می شود

14 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
باعث دردناک تر شدن محل های درد در بدن می شود

وجود درد های روحی و روانی در بدن می تواند مقابله با درد های فیزیکی را بسیار دشوار کند. در یک مطالعه بر روی ۲۸۴ بیمار مبتلا به درد کمر مزمن که در مجله Pain Medicine منتشر شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اضطراب و افسردگی با افزایش شدت درد و ناتوانی در محل هایی که از پیش درد داشته اند ارتباط مستقیم دارند.

واکنش های آلرژیک را تشدید می کند

15 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس واکنش های آلرژیک را تشدید می کند

اگر دچار آلرژی شدید هستید، باید تلاش بیشتری برای کنترل سطح اضطراب خود داشته باشید. هنگامیکه محققان دانشگاه ایالتی اوهایو افراد مبتلا به آلرژی فصلی را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند، متوجه شدند که حتی مقادیر بسیار کم استرس نیز در تشدید واکنش های الرژیک در بدن موثر است.

آسم را نیز تشدید می کند

16 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
آسم را نیز تشدید می کند

تنفس و دم و بازدم بیش از حد که معمولا در شرایط استرس و اضطراب نیز اتفاق می افتد می تواند تاثیر سوء و نگران کننده ای بر سلامتی افراد مبتلا به آسم داشته باشد. طی مطالعه ای که در دانشگاه بوفالو صورت گرفت، محققان دریافتند که کودکان افسرده و مبتلا به آسم فعالیت متعادل و مناسبی در سیستم عصبی خودمختار خود نشان می دهند که این موضوع می تواند دلیل افزایش مقاومت مجاری هوایی نسبت به باز و بسته شدن و بروز آسم باشد.

احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

17 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند باید بطور مداوم استرس خود را کنترل کنند. برای اطلاع بیشتر در اینباره می توانید به مقاله استرس را چگونه کنترل کنیم؟ مراجعه کنید. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن روانشناسی آمریکا، هورمون های استرس یعنی کورتیزول و اپی نفرین باعث تولید گلوکز در کبد می شوند. درحالیکه افراد عادی توانایی بالایی در جذب قند اضافی از خون دارند، افراد مبتلا به دیابت در این زمینه دچار مشکل هستند و نمی توانند قند موجود در خون را به راحتی جذب کنند. اگر مراقب خود نباشید، استرس مزمن می تواند دیابت را به شما هدیه دهد.

سندروم روده تحریک پذیر را تشدید می کند

18 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
سندروم روده تحریک پذیر را تشدید می کند

مطالعات و شواهد تجربی نشان داده اند که سندروم روده تحریک پذیر ترکیبی از روده تحریک پذیر و تحریکات مغزی است. محققان باور دارند که استرس مزمن می تواند میکروبیوتای روده را مختل کند و با این کار علائم سندروم روده تحریک پذیر را تشدید کند. استرس و تاثیرات آن بر بدن انسان را بیشتر بشناسید.

باعث اختلال در نعوظ مردان می شود

19 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
باعث اختلال در نعوظ مردان می شود

مشکلات داخل رخت خواب و استرس درمان نشده بیش از آنچه که فکرش را بکنید با هم در ارتباط هستند. اضطراب به عنوان یک عامل اتیولوژیک شناخته شده در اختلال نعوظ عمل می کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی تحقیقات در زمینه ناتوانی جنسی این موضوع را اثبات کرده است. بعلاوه، بسیاری از مردان مبتلا به اختلال در نعوظ بدلیل عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی دچار استرس و افسردگی بیشتری می شوند که این امر فقط باعث بدتر و بدتر شدن شرایط می شود.

چرخه قاعدگی را بهم میریزد

20 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس چرخه قاعدگی را بهم میریزد

هنگامی که مغز شما احساس می کند که شما دچار اضطراب و استرس شده اید، کورتیزول و اپی نفرین بیشتری در جریان خون آزاد می کند و یک حالت بحرانی جنگ و گریز در بدن ایجاد می کند. یکی از عملکرد های بدن که این موضوع می تواند بر روی آن تاثیر داشته باشد، چرخه قاعدگی در بانوان است. کورتیزول ترشح شده به هیپوتالاموس رفته و به او می گوید که در این وضعیت جنگ و گریز چرخه قاعدگی که یک عملکرد غیر ضروری است باید متوقف شود.

باعث بروز میگرن می شود

21 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
باعث بروز میگرن می شود

اطلاعاتی که کلینیک کلیولند در وبسایت خود آورده است نشان می دهند که استرس روانی یکی از مهم ترین دلایل سردرد های شدید و میگرن است. بدیهی است که هورمون های ترشح شده در هنگام پاسخ جنگ و گریز، می توانند باعث تغییرات در عروق بدن و تنش های عضلانی بشوند. هر دوی این موارد گفته شده می توانند باعث بروز میگرن شوند و شرایط موجود را از چیزی که هست بدتر کنند.

میل جنسی را به شدت کاهش می دهد

22 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
استرس میل جنسی را به شدت کاهش می دهد

تا زمانی که استرس به عنوان ضلع سوم مثلث رابطه شما عمل می کند انتظار یک رابطه گرم و لذت بخش نداشته باشید. هنگامیکه بدن شما بیش از حد کورتیزول تولید می کند، دیگر وقت کافی و مناسب برای تولید هورمون های دیگر از جمله هورمون های جنسی مثل تستوسترون و استروژن وجود نخواهد داشت. این هورمون ها مسئول کنترل میل جنسی در افراد هستند و کاهش آنها مساوی است با کاهش میل جنسی در شما.

می تواند منجر به افسردگی شود

23 - استرس و بلاهایی که سر بدنمان می آورد
می تواند منجر به افسردگی شود

هرازگاهی بروز اضطراب جای نگرانی ندارد. با اینحال، اگر از استرس مزمن رنج می برید و بنظر می رسد که استرس قصد ندارد که شما را رها کند، باید در اسرع وقت به فکر راه و چاره این مشکل باشید. در غیر اینصورت استرس کنترل نشده می تواند افسردگی کامل را برای شما به ارمغان بیاورد. افسردگی نه تنها از نظر احساسی ناتوان کننده است، بلکه تحقیقات نشان می دهند که استرس می تواند منجر به بروز اختلالات و مشکلات جسمانی از جمله بیماری های قلبی و چاقی نیز بشود.


برای اطلاع از اخبار بروز در حوضه سلامت و پزشکی , صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا