تست پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه رحم چیست ؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست ؟

تست پاپ اسمیر یا آزمایش پاپ اسمیر روش غربالگری برای سرطان دهانه رحم است . این آزمایش وجود سلول های پیش سرطانی یا سرطانی دهانه رحم را نشان می دهد. برای داشتن اطلاعات کافی در مورد. آزمایش پاپ اسمیر با  وب سایت زندگی سالم همراه باشید.

برای انجام این آزمایش، سلول‌هایی از دهانه‌ی رحم به‌آرامی برداشته می‌شوند و از نظر عادی یا غیرعادیِ بودنِ رشد بررسی می‌شوند. شاید در حین فرایند، کمی ناراحتی نیز پیش آید اما بعد از آن هیچ‌گونه دردی در بلندمدت متوجه فرد نخواهد بود.

چه کسی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارد ؟

دستور العمل های فعلی از منابع معتبر توصیه می کنند که زنان از  سن ۲۱ سالگی هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام دهند. برخی از زنان در خطر ابتلا به عفونت یا سرطان هستند. اگر شرایط زیر را دارید، باید تعداد آزمایش‌هایی که انجام می‌دهید بیشتر باشد:

  • شما HIV مثبت هستید
  • سیستم ایمنی ضعیف ناشی از شیمی درمانی یا پیوند اعضا دارید.

اگر بالای ۳۰ سال هستید و هیچ آزمایش پاپ اسمیر غیرعادی ندارید، از پزشک‌تان بخواهید که هر ۵ سال یک‌بار، این آزمایش را اگر همراه با غربالگری HPV یا غربالگری ویروس پاپیلوم انسانی است، برای‌تان انجام دهد.

gynecologist 22376293 720x471 - تست پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه رحم چیست ؟

اچ پی وی ویروسی است که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود و احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع HPV16 و ۱۸ از دلایل اصلی سرطان دهانه رحم است. اگر HPV داشته باشید، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در شما بیشتر خواهد بود.

زنان بالای ۶۵ سال با سابقه نتایج طبیعی تست پاپ اسمیر ممکن است در اینده بتوانند این ازمایش را انجام ندهند، بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی باید ازمایش پاپ اسمیر منظم را برا اساس سن خود انجام دهید. علت اهمیت این آزمایش به این دلیل است که ویروس HPV می تواند سالها خوابیده و ناگهان فعال شود.

هرچند وقت یک بار به تست پاپ اسمیر نیاز دارید ؟

مدت زمان انجام این ازمایش توسط عواملی از جمله سن و خطرات احتمالی موجود شما تعیین می شود.

تکرار انجام پاپ‌اسمیرسن
نیازی نیستکمتر از ۲۱ سال
هر ۳ سال یک‌بار۲۱ تا ۲۹ سال
هر۳ تا ۵ سال یک‌بار، اگر نتیجه‌ی آزمایش اچ.پی.وی و پاپ‌ اسمیر منفی‌ است.۳۰ تا ۶۵ سال
ممکن است دیگر به آزمایش نیاز نباشد؛ با پزشک مشورت کنید.۶۵ سال به بالا
زنانی که رحم خود را بدون داشتن سابقه سرطانی برداشتن نیازی به غربالگری ندارند.

نحوه آماده سازی برای آزمایش پاپ اسمیر


سوال : من بیشتر از ۲۱ سال سن دارم و باکره هستم و اگر فعالیت جنسی نداشته باشم آیا نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارم ؟

جواب : بیشتر سرطان های دهانه رحم به دلیل عفونت ویروسی HPV است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می شود، با این حال همه سرطان های دهانه رحم ناشی از عفونت های ویروسی نیستند. به همین دلیل توصیه می شود که همه خانم ها هر سه سال یکبار از ۲۱ سالگی غربالگری سرطان دهانه رحم را با آزمایش پاپ اسمیر آغاز کنند.

دکتر مایکل وبر ” تمام پاسخ جنبه اطلاع رسانی دارند و نباید به عنوان توصیه پزشکی در نظر گرفته شود”


برای انجام آزمایش پاپ‌ اسمیر می‌توانید هماهنگی‌های لازم را با متخصص زنان در معاینات سالیانه خود صورت بدهید یا مستقل از معاینات سالیانه، این آزمایش را انجام بدهید. از بابت هزینه‌ی این آزمایش نیز زیاد نگران نباشید، زیرا بیشتر بیمه‌ها هزینه‌ی آن را تأمین می‌کنند.

اگر هنگام انجام آزمایش پریود باشید، پزشک زمان دیگری را برای آزمایش مجدد مشخص خواهد کرد. زیرا در دوران عادت ماهیانه احتمال دارد که نتیجه آزمایش کاملا صحیح نباشد. سعی کنید از انجام رابطه جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از محصولات اسپرم کش یک روز قبل از آزمایش خودداری کنید زیرا ممکن است در نتایج آزمایش پاپ اسمیر تداخل ایجاد کند.

در بیشتر موارد، انجام پاپ اسمیر در ۲۴ هفته اول بارداری نیز بلامانع است. بعد از این مدت، انجام پاپ اسمیر با درد توأم خواهد بود. بعد از زایمان نیز باید ۱۲ هفته صبر کنید و بعد آزمایش پاپ اسمیر را پیگیری کنید. آرام بودن بدن در هنگام انجام آزمایش پاپ اسمیر نقش مهمی در سهولت فرایند دارد. پس سعی کنید با روش‌های آرامش‌بخش و تنفس عمیق و … خود را خونسرد و آرام نگه دارید.

در طی تست پاپ اسمیر چه اتفاقی می دهد؟

Pop smer - تست پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه رحم چیست ؟

تست پاپ اسمیر ممکن است کمی آزاردهنده باشد، اما آزمایش بسیار سریع است. در طول آزمایش به پشت دراز کشیده و پاها را باز کنید و کف پاها را روی رکاب مخصوص قرار دهید. پزشک به آرامی دستگاهی به نام اسپکولوم را درون واژن قرار می دهد. این دستگاه دیواره های واژن را باز نگه داشته و دسترسی به دهانه رحم را ممکن می سازد.

چند روش برای برداشتن این نمونه موجود است. برخی از پزشکان از کاردکی مخصوص استفاده می‌کنند و برخی دیگر از کاردک و قلم‌موی مخصوص، تعدادی از پزشکان نیز از ابزاری به نام سیتوبراش استفاده می‌کنند که ترکیبی است از کاردک و قلم‌مو. بیشتر زنان هنگام نمونه‌برداری کمی آزرده می‌شوند. نمونه دریافت‌شده نیز به آزمایشگاه منتقل می‌شود تا سلول‌ها از نظر رشد غیرعادی بررسی شوند. احتمال دارد که بعد از نمونه‌برداری کمی آزردگی با انقباض شکمی احساس بشود. ضمنا در بعضی موارد محدود، اندکی خون‌ریزی واژینال نیز پس از نمونه‌برداری ایجاد می‌شود. اگر خون‌ریزی در روز بعد هم ادامه داشته باشد، باید موضوع را با پزشک در میان گذاشت.

نتایج تست پاپ اسمیر به چه معناست ؟

دو نتیجه برای آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد : طبیعی و غیرطبیعی

پاپ اسمیر طبیعی (نرمال): اگر نتیجه طبیعی باشد یعنی هیچ سلول غیر طبیعی شناسایی نشده است. نتیجه عادی گاهی با عنوان «منفی» نیز شناخته می‌شود. اگر نتیجه آزمایش‌تان عادی باشد برای سال بعد نیازی به پاپ اسمیر مجدد نخواهید داشت.

پاپ اسمیر غیر طبیعی ( غیر نرمال): اگر نتایج آزمایش غیرطبیعی باشد، به معنی نیست که شما سرطان دارید. بلکه به این معناست که رشد غیرعادی سلول‌ها در دهانه‌ی رحم وجود دارد و شاید این رشد، حاکی از پیش‌سرطان باشد و بدن در آستانه ابتلا به سرطان قرار داشته باشد. سلول‌های غیرعادی سطوح مختلفی دارند:

  • آتیپیا
  • خفیف
  • متوسط
  • دیسپلازی شدید
  • کارسینوم درجا

 سلول‌های غیرعادی خفیف‌تر، از انواع پیشرفته رایج‌تر هستند. بسته به اینکه وضعیت سلول‌ها به چه شکل باشند، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • افزایش دفعات آزمایش پاپ اسمیر
  • بررسی و معاینه دقیق تر بافت دهانه ی رحم با روشی به نام کولپوسکوپی

در حین انجام کولپوسکوپی، پزشک از نور و ذره‌بین برای مشاهده دقیق واژن و بافت‌های دهانه‌ی رحم کمک می‌گیرد. در برخی از موارد نیز، پزشک برای بررسی بافت دهانه‌ی رحم از بیوپسی یا بافت‌برداری استفاده می‌کند.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر چقدر دقیق است ؟

تست پاپ اسمیر بسیار دقیق است. غربالگری منظم پاپ اسمیر ۸۰ درصد سرطان دهانه رحم و مرگ و میر را کاهش می دهد. شاید انجام این آزمایش کمی ناخوشایند و آزاردهنده باشد، اما در حفظ سلامت نقش مهمی خواهد داشت.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص HPV انجام می شود ؟

هدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی تغییرات سلولی در دهانه رحم است که می تواند توسط HPV ایجاد شود. اگر رشد غیرعادی سلول‌ها با پاپ اسمیر مشخص بشود، می‌توان از توسعه و گسترده شدن مشکل جلوگیری کرد. امکان تشخیص وجود HPV با نمونه‌برداری پاپ اسمیر هم وجود دارد.

hpv2 720x720 - تست پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه رحم چیست ؟

ویروسHPV  از طریق رابطه جنسی ایجاد می شود.  برای جلوگیری از خطر ابتلا به ویروس از کاندوم یا دیگر روش های محافظتی استفاده کنید. همه زنانی که رابطه جنسی دارند، در معرض ابتلا به HPV هستند و باید حداقل هر ۳ سال یک‌بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. این آزمایش قادر به تشخیص سایر بیماری STD نیست. در برخی مواقع نیز می‌تواند رشد غیرعادی سلول‌ها در ابتلا به سایر بیماری‌ها را شناسایی کند، اما تنها با هدف بررسی سایر انواع سرطان استفاده نمی‌شود.

منبع
healthline

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا