افزایش دانستنی های پزشکی؛ چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم؟

در دنیای امروز، همه ما می توانیم به راحتی و بدون هیچ مشکلی به منابع و اطلاعات مختلفی دست پیدا کنیم. تنها با سرچ کردن یک عبارت، می توان دریایی از اطلاعات را مشاهده کرد. دسته مهمی از اطلاعات که همه ما به آن نیاز داریم و لازم است که آن را فرا بگیریم، اطلاعات پزشکی است. اما اکنون سوالی که مطرح می شود این است: چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم؟ برای این پاسخ به این سوال که چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم، جواب های بسیار زیادی وجود دارد. اما نکته مهم این است که همه این پاسخ ها و راه های افزایش اطلاعات معتبر نیستند. از طرفی اگر روش استفاده صحیح از این راه ها را بلد نباشیم، ممکن است به خود یا اطرافیانمان آسیب برسانیم. راه های بسیار زیادی و متنوعی برای افزایش اطلاعات پزشکی وجود دارد. مطالعه کتاب های پزشکی، استفاده از مقالات معتبر ایران و جهان، تماشای فیلم و مستند و… نمونه ای از این راه ها هستند که با توجه به توانایی ها و علایق خود می توانید از آن ها استفاده کنید. در این مقاله سعی داریم یاد بگیریم که چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم.

پاسخ به سوال «چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم»، چه اهمیتی دارد؟

پیش از پاسخ به این سوال که چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم، لازم است ابتدا در رابطه با ضرورت فراگیری اطلاعات پزشکی صبحت کنیم. پزشکی، دریایی است که هیچ انتهایی ندارد. اکنون سوالی مطرح می شود و آن این است که آیا دانستن تمام اطلاعات پزشکی برای عموم مردم ضرورت دارد؟ دانستن کدام دسته از مطالب پزشکی برای مردم لازم است و کدام اطلاعات برای عموم مردم کاربردی ندارند؟ در واقع دانستن تمام اطلاعات مربوط به حوزه پزشکی امکان پذیر نیست. حتی پزشکان متخصص نیز تنها بر روی تعدادی از موضوعات تمرکز می کنند. عموم مردم نیازی ندارند که اطلاعات تخصصی پزشکی را بیاموزند. همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که تشخیص بیماری ها، درمان آنها و تجویز دارو بر عهده پزشک است. هیچ گاه نمیتوان از طریق سایت های پزشکی، بیماری را درمان کرد یا داروی خاصی تجویز کرد. این کار به شدت اشتباه است و می تواند زندگی شما را به خطر بیندازد.

دانستن کدام یک از اطلاعات پزشکی برای عموم مردم ضروری است؟

آگاهی شما از اطلاعات پزشکی باید در حدی باشد که بتواند از سلامتی شما حفاظت کند، آن را ارتقا دهد و از ابتلای شما به بیماری ها جلوگیری کند. تفکر بسیار اشتباهی که در جامعه وجود دارد این است که مردم از اینترنت و فضای مجازی و گاهی از آموخته های قبلی خود برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می کنند. دسته ای از اطلاعات پزشکی که به آنها نیاز دارید، در خصوص ایجاد سبک زندگی سالم است. رژیم غذایی صحیح، روابط سالم، ارتباط با والدین، ارتباط با فرزندان، ارتباط با همسر و …. نمونه از از اطلاعاتی است که برای ایجاد یک سبک زندگی سالم به آنها نیاز دارید. همچنین شما به عنوان عضوی از یک جامعه، باید اطلاعات خود را در زمینه حفاظت از سلامت عمومی جامعه بالا ببرید. دسته دیگر از اطلاعات ضروری پزشکی، مربوط به گروهی از بیماری ها و راه های جلوگیری از انتقال و ابتلا به آن هاست. مثلا ایدز جزو بیماری هایی است که باید آن را بشناسید و راه های انتقال آن را یاد بگیرید. به این ترتیب می توانید از ابتلای خود و نزدیکان به این بیماری جلوگیری کنید.

4594a3bf 0b4c 46b0 96a9 afd2999a0d1c 720x368 - افزایش دانستنی های پزشکی؛ چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم؟

افزایش اطلاعات پزشکی از طریق سایت های معتبر

با پیشرفت علم و تکنولوژی، در حال حاضر بیشتر افراد به اینترنت دسترسی دارند و درصد قابل توجهی از وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند. اگر سوال شما این است که چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم،  یکی از بهترین و کاربردی ترین راه ها، استفاده از سایت های معتبر پزشکی است. حتما تا به حال حداقل یک بار علت بیماری یا درمان آن را در اینترنت سرچ کرده اید. در حال حاضر سایت ها و وبلاگ های بسیار خوبی وجود دارند و حتی تعداد قابل توجهی از آن ها توسط پزشکان اداره می شوند. از طرفی اگر روش درست جست و جو را بلد باشید، به مقالات علمی معتبر هم دسترسی خواهید داشت. یکی از راه هایی که می توانید برای افزایش اطلاعات پزشکی خود استفاده کنید، همین سایت های و وبلاگ های معتبر است. توجه داشته باشید که حتما باید از سایت های معتبر استفاده کنید. سایت های معتبر، منابع مطالبی که ارائه می دهند، مشخص می کنند، اغلب با پزشکان و کارکنان حوزه سلامت همکاری دارند و در گفته هایشان تناقض وجود ندارد. همچنین تنها به یک سایت اکتفا نکنید و سعی کنید از چند سایت معتبر بازدید کنید. از جمله وبسایت های جامع در زمینه اطلاعات پزشکی می توانید به سایت https://doctoreto.com/blog مراجعه کنید.

آیا استفاده از اینترنت و سایت های پزشکی، همواره کمک کننده است؟

نکته مهم در خصوص استفاده از سایت های اینترنتی این است که جست و جوی موضوعات کلی و جامع معمولا نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. مثلا اگر به دنبال علت سر درد هستید، نتایج بسیار متغیر و متفاوتی خواهید گرفت. این نتایج می تواند سرماخوردگی ساده و میگرن تا تومور مغزی را شامل شود. در هر حال، استفاده از سایت های معتبر بسیار کمک کننده است و همچنین می تواند تا حد بسیار زیادی پاسخگوی نیاز شما باشد. اما اگر روش درست استفاده از آن را بلد نباشید، می تواند موجب سردرگمی شما نیز شود. همچنین مطالعه ناقص مطالب هم به شدت خطرناک و گمراه کننده است. از طرفی این سایت ها به افزایش اطلاعات پزشکی شما نیز کمک فراوانی می کنند. اگر به مطالب پزشکی علاقه داشته باشید، می توانید از طریق اینترنت از اطلاعات روز دنیا و پیشرفت هایی که در زمینه پزشکی رخ داده است، آگاه شوید. پس اگر سوال شما هم این است که چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم، استفاده از سایت های معتبر، یکی از بهترین پاسخ هاست.

f9577ed5 6e15 42d1 b53c 8a807521bfe8 720x480 - افزایش دانستنی های پزشکی؛ چگونه اطلاعات پزشکی خود را بالا ببریم؟

تا چه حدی باید با مطالب پزشکی آشنایی داشته باشیم؟

در حقیقت میزان استفاده از سایت ها و ژورنال های پزشکی و همچنین میزان اطلاعات پزشکی ضروری که باید بدانید، تا حد بسیار زیادی به نیاز های شما و همچنین علایقتان بستگی دارد. هیچ قانون کلی در این زمینه وجود ندارد. ولی در هر صورت، باید یک سری اطلاعات کلی و جامع در رابطه با مسائل پزشکی داشته باشید. آشنایی کلی با بیماری ها و راه های انتقال آن ها و حتی نحوه درمان آنها کمک زیادی به ارتقا سلامت شما و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد. حتی در صورت ابتلا به بیماری، اگر از روند درمان و بهبود بیماری مطلع باشید، آرامش بیشتری خواهید داشت. همچنین از طریق آشنایی با مطالب کاربردی پزشکی، می توانید کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. باز هم تاکید می کنیم که حتما از سایت های معتبر برای افزایش اطلاعات خود استفاده کنید. نکته مهم دیگر این است که وظیفه تشخیص بیماری و درمان آن بر عهده پزشک است. بنابراین عدم مراجعه به پزشک و استفاده از اطلاعات اینترنتی، به شدت خطرناک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا