چگونه آسیب های مفصل زانو را کاهش دهیم؟

آشنایی با نحوه عملکرد مفصل زانو

مفصل زانو، مفصل مرکزی اندام های پایه مهره داران و انسان می باشد. زانو از اتحاد دو استخوان مهم تشکیل شده است: استخوان ران در قسمت دیستال و استخوان درشت نی در قسمت پروگزیمال. زانو دارای یک استخوان کوچک به نام کاسه زانو است که با بخش های قدامی و پایین تر از استخوان ران ، مفصل را می سازد. زانو بزرگترین استخوان بدن است که اهمیت زیادی برای راه رفتن و دویدن دارد و همچنین وزن بدن را هنگام نشستن، خم شدن و پریدن تحمل می کند. مکانیزم حرکتی این مفصل بسیار پیچیده است، زیرا باید درطول رشد کامل برای حفظ بدن در یک منطقه بسیار کوچک، پایداری بزرگی داشته باشد، اما به طور همزمان نیز باید تحرک مورد نیاز برای راه رفتن و دویدن را نیز داشته باشد.

زانو چگونه آسیب می بیند؟

مفصل زانو در اثر صدمه و آسیب‌های وارد شده به خود یا دیگر اندام‌های بدن درگیر عوارض دردآور می‌شود. در این رابطه مهم است که یک تشخیص صحیح از علت زانو درد به دست آورید تا به این ترتیب بتوان از روش درمانی مناسب برای رفع آن استفاده کرد.

نشانه های زانو درد

موقعیت و شدت زانو درد در افراد مختلف بسیار متفاوت است و این شرایط بستگی به علت ایجاد مشکل دارد. نشانه هایی که معمولاً با درد زانو همراه است، شامل موارد زیر می باشد:

  • ورم و سفت شدن
  • قرمز شدن پوست و گرم شدن آن
  • ضعیف شدن یا ناپایداری
  • شنیدن صدا از محل مفصل زانو
  • عدم توانایی صاف کردن کامل زانو

انواع آسیب های وارده به مفصل زانو

آسیب ناشی از فشار: کمبود لایه های حمایت کننده در مفصل زانو آن را مستعد پذیرش صدمات ناشی از فشار می‌نماید. در فوتبال، بسکتبال و کشتی موقعیت‌های بسیاری ایجاد می‌شود که باعث فشردگی و کوبیدگی زانو می‌شود.

آسیب ناشی از پیچیدگی: آسیب ناشی از پیچیدگی بر اثر چرخش غیر طبیعی زانو صورت می‌گیرد. در نتیجه چرخش غیر طبیعی در اندام های داخلی زانو، تغییر وضعیت ایجاد می شود.

آسیب رباط‌ ها: از آن جا که آسیب رباط‌ های مفصل زانو باعث اختلال در پایداری غیرفعال زانو می‌شود، باید به عنوان خطر بالقوه تحت درمان قرار گیرد.

ba1dded8 a56b 401f b1fb bbc15cb99272 - چگونه آسیب های مفصل زانو را کاهش دهیم؟

آسیب‌ دیدگی منیسک: وقتی روی مفصل فشار وارد بیاید یا مفصل زانو بچرخد درد در مفصل (در قسمت طولی آن) ایجاد می‌شود.

آرتروز زانو: آرتروز زانو در کشور ما به دلیل فرهنگ، آداب غذایی، مذهبی و … همچون نشستن چهار زانو، دو زانو و استفاده از دستشویی ایرانی (که بیشترین فشار را به کشکک زانو وارد می کند) از شایع ترین بیماری‌های زانو است.

با چه روش هایی می توان زانو درد را درمان کرد؟

روش درمانی مورد استفاده برای رفع زانو درد بستگی به دلیل ایجاد مشکل دارد. بنابراین، در این حالت مهمترین موضوع تشخیص علت قبل از شروع یک برنامه درمانی می باشد. درمان با توجه به علت بروز زانو درد و خصوصیات آسیب وارده، متغیر است.

در موارد کشیدگی و آسیب‌های ناشی از کارکرد بیش از حد زانو، استراحت و استفاده از یخ معمولاً به زانو فرصت می‌دهد تا به مرور زمان بهبودی یابد. درمان ممکن است شامل کنترل درد و التهاب با دارو نیز باشد. در بیشتر موارد، فرد باید برای مدتی استراحت کند. در موارد پارگی‌ها یا آسیب‌های ناشی از تروما ممکن است به بریس زانوبند، حرکت دادن و برگرداندن زانو به جای خود یا عمل جراحی نیاز باشد. در صورت نیاز به عمل جراحی، فرد ممکن است بعد از عمل، قادر به استفاده از زانوی خود نباشد و یا حتی در طول دوره‌ی نقاهت، شاید به عصا یا ویلچر نیاز داشته باشد. در برخی موارد، ممکن است برای کمک به بازیابی حرکات و قدرت زانو و پای بیمار، به درمان فیزیکی و فیزیوتراپی نیاز باشد.

1b58615a 4aed 4631 a417 e1890e81e5ff - چگونه آسیب های مفصل زانو را کاهش دهیم؟

آیا می توان دردهای زانو را با زانوبندهای طبی درمان کرد؟

برای مواردی از دردهای زانو – با توجه به تشخیص پزشک معالج – که بیماری با ناپایداری زانو همراه است، استفاده از زانوبند طبی (بریس زانو یا ارتز زانو) می تواند باعث کاهش درد، بهبود پایداری و کاهش خطر افتادن فرد شود.

زانوبندهای طبی روشی فوق العاده برای محافظت از مفصل زانو، کاهش درد و التهاب، حفظ گرما و تسریع درمان درد زانو هستند. استفاده از زانوبند طبی باعث می‌شود که فعالیت‌های ورزشی و روزمره آسان تر صورت بگیرد.

فواید زانوبند طبی

  • نگهدارنده زانو
  • کاهش دهنده درد زانو
  • پیشگیری از آسیب دیدگی های زانو
  • ثبات و پایداری زانو

انواع زانوبند طبی

آستین زانو

آستین زانو در اندازه‌های مختلفی تنظیم می‌شود و شما می‌توانید آن را درست بالای زانوی خود ببندید. این زانوبندها فشردگی مناسبی را در زانوی شما ایجاد می‌کنند که به کنترل تورم و درد کمک می‌کند. آستین زانو اغلب برای درد خفیف زانو استفاده می‌شود و باعث به حداقل رساندن آرتروز می‌شود.

زانوبندهای آتل ‌دار

زانوبندهای آتل‌دار اغلب برای بیمارانی که نیاز به سطح بالاتری از حمایت دارند، بعد از عمل جراحی استفاده می‌شوند. این نوع بریس در هنگام خم شدن، زانوی شما را در تراز مناسب قرار می‌دهد تا به بهبودی و جلوگیری از صدمات بیشتر کمک کند. آتل‌ دار یا سفت یا نرم هستند و انواع نرم پشتیبانی کمتری نسبت به انواع سفت و سخت دارند.

استرپ زانو

پوشیدن این نوع زانوبند با اعمال فشرده‌سازی بر روی تاندون پاتلا، به جلوگیری از صدمات پاتلا کمک می‌کند و درد زانو را به حداقل می‌رساند.

بریس‌های کشکک بسته و کشکک باز

بریس‌هایی که دارای کشکک باز هستند باعث می‌شوند فشار حرکتی و ترکینگ اضافی کشکک زانو کاهش یابد. از طرف دیگر، بریس‌های کشکک بسته در ناحیه کشکک زانو نیز به اندازه سایر قسمت‌های زانو فشرده‌سازی اعمال می‌کنند و پشتیبانی بیشتری ارائه می‌دهند.

خرید زانوبند طبی مناسب

هنگامی که می خواهید زانو بند طبی مورد نظر خود را تهیه کنید به نکات زیر توجه نمایید:

قابل تنظیم باشد: همه زانوها یکسان نیستند به همین دلیل زانوبند قابل تنظیم می تواند به شما کمک کند که اندازه متناسب با زانوی خود را پیدا کنید. با تغییر موقعیت زانوبند قابل تنظیم، می توان استفاده از زانوبند را برای خود راحت تر کرد.

7880b7bd 11eb 43e0 b311 3b1df04d4d90 - چگونه آسیب های مفصل زانو را کاهش دهیم؟

آزادی در حرکت: اگر شما نیاز به حفظ آزادی حرکت زانوی خود دارید، زانوبند شما باید از مواد نرم و باکیفیت ساخته شده باشد. قلاب‌ هایی که در داخل زانوبند استفاده می ‌شوند می ‌توانند به زانو کمک کنند تارکت طبیعی خود را حفظ کند در حالی که همزمان از رباط ‌ها نیز حمایت می‌ کنند .

منطقه حفاظت: هنگام خرید به ابعاد و طول آن توجه کنید و به دنبال زانو بندی باشید که به طور کامل و دقیق ناحیه آسیب دیده شما را بپوشاند.

سطح سختی: اگر دچار بی ثباتی زانو در اثر آسیب به لیگامنت آن هستید، خرید زانوبند بسیار سخت خیلی بهتر است. این نوع زانوبند اغلب شامل ساختارهای پشتیبان در اطراف زانو و اطراف کاسه زانو می ‌باشد. با این حال ، یک طراحی سفت و سخت حرکت زانو را محدود می‌ کند.

وزن: وزن یک زانوبند بزرگ خیلی بیشتر از یک آستین زانویی ساده است. شما ممکن است متوجه شوید که پوشیدن زانوبند سنگین، بعد از چند ساعت پای شما را اذیت می ‌کند. با این حال، یک زانوبند بزرگ به شما سطح حمایت بیشتری را ارائه می‌دهد.

قیمت: با توجه به نوع، جنس و کاربرد، زانوبندها قیمت های متفاوتی دارند. بنابراین می توانید با مقایسه درست، مناسب ترین قیمت زانوبند طبی را انتخاب نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا