متخصص مغز و اعصاب در خانه؟!

تحقیقات نشان می‌دهند که سرعت گسترش بیماری‌های مغز و اعصاب در قرن حاضر نسبت به قرن بیستم، رشدی چهار برابری را تجربه می‌کند. شیوع برخی از این بیماری‌ها از جمله ام اس و کاهش سن ابتلا به آلزایمر، پزشکان را بر آن داشته تا به سراغ یافتن روش‌های تشخیصی دقیق‌تر بروند. تشخیص اولیه و به موقع بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب به درمان موثر آن‌ها کمک می‌کند و از ناتوانی ناشی از بیماری جلوگیری خواهد کرد.

اما برخی افراد با مشاهده علائم اولیه این بیماری‌ها، آن‌ها را نادیده می‌گیرند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری وارد مراحل جدی‌تر شده است. از سوی دیگر، گروهی از بیماران به طور دقیق نمی‌دانند برای پیگیری مشکلات باید از چه متخصصی کمک بگیرند. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که یک پزشک متخصص مغز و اعصاب برای درمان کدام بیماری‌ها به یاری شما می‌شتابد و راحت‌ترین و سریع‌ترین راه ویزیت دکتر مغز و اعصاب کدام است.

متخصص مغز و اعصاب کیست؟

تخصص مغز و اعصاب یکی از رشته‌های تخصصی علم پزشکی است که به بررسی، تشخیص و درمان مشکلات و بیماری‌های مرتبط با مغز، اعصاب و نخاع می‌پردازد. یک متخص مغز و اعصاب سال‌ها آموزش دیده است تا بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن، هر نوع اختلالی را که باعث اثرات منفی و آزاردهنده بر حرکات، افکار و رفتار انسان‌ها می‌شود، شناسایی و درمان کند.

او برای شناسایی نوع و علل بیماری‌ها از معاینه بالینی و آزمایش‌های ویژه مثل بررسی نوار مغز، عصب و… استفاده می‌کند تا دقیق‌ترین تشخیص را داشته باشد. یک متخصص مغز و اعصاب جراح نیست؛ بلکه به کمک سایر روش‌های درمانی از جمله تجویز دارو و… این بیماری‌ها را مداوا می‌کند. جراحی مغز و اعصاب تخصص ویژه‌ای از پزشکی است که به طور خاص برای جراحی مغز، اعصاب و نخاع آموزش دیده است.

بیماری های مرتبط با متخصص مغز و اعصاب

مغز به عنوان پیچیده‌ترین عضو بدن انسان، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. هر نوع اختلال در هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند زمینه ایجاد یک بیماری را ایجاد کند که علائم آن در مغز یا سایر اندام‌های بدن نمایان می‌شود. گاهی پزشکان برای درمان یا پیشگیری از این بیماری‌ها اقدام به تجویز برخی از داروهای اعصاب و روان می‌کنند. به طور کلی بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار گسترده هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میگرن

با وجود این که میگرن یکی از شایع‌ترن بیماری‌های مغز و اعصاب در جهان است، اما هنوز پزشکان نتوانسته‌اند دلایل قطعی ابتلا به آن را شناسایی کنند. به نظر می‌رسد عوامل محیطی و ژنتیکی با هم در بروز سردردهای میگرنی نقش دارند. کسانی که استرس زیاد دارند، الکل مصرف می‌کنند یا دچار اختلال خواب و سابقه خانوادگی ابتلا به میگرن هستند، بیش از دیگران به آن دچار می‌شوند.

ام اس

ام اس یا فلج چندگانه از جمله بیماری‌هایی است که سرعت شیوع آن در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این بیماری التهابی باعث آسیب در غلاف میلین سلول‌های عصبی می‌شود و انتقال پیام بین مغز و نخاع را مختل می‌کند. خستگی، بی‌حسی اندام‌ها، اختلال در حافظه و بینایی، سرگیجه، ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع از نشانه‌های شایع آن است.

مننژیت

مننژیت نام شناخته‌شده‌ای در میان بیماری‌های مغزی است. این بیماری به دلیل التهاب پرده‌های محافظ مغز که مغز و نخاع را می‌پوشانند ایجاد می‌شود و می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. عوامل مختلفی از جمله عفونت‌های ویروسی، باکتریایی، حساسیت به برخی از داروها و… در بروز مننژیت نقش دارند. بروز این بیماری در کودکان بسیار خطرناک است؛ به همین دلیل با تزریق واکسن، شانس ابتلا به آن را در کودکان کاهش می‌دهند.

آلزایمر

آلزایمر قبلا به عنوان یکی از بیماری‌های مرتبط با کهولت سن شناخته می‌شد؛ اما تحقیقات جدید نشان‌دهنده شیوع گسترش آن در سنین پایین‌تر است. این بیماری که در اثر تخریب بخشی از سلول‌های مغزی در ناحیه هیپوکامپ ایجاد می‌شود، با نشانه‌های ساده‌ای مثل کاهش حافظه شروع شده و به تدریج باعث ناتوانی جسمی و افسردگی مبتلایان می‌شود.

پارکینسون

این بیماری نوعی اختلال عضلانی پیش‌رونده است که موجب لرزش اندام‌ها و ناتوانی در حرکت‌کردن می‌شود. پارکینسون به دلیل اختلال در توانایی تولید نوعی ناقل عصبی در نواحی خاص مغز ایجاد می‌شود و بیش‌تر، سالمندان را درگیر می‌کند. لرزش بدن، سفتی عضلات، خم‌شدن، تغییر تن صدا یا حالت چهره و… از نشانه‌های رایج آن است.

زوال عقل

زوال عقل اغلب با آلزایمر اشتباه گرفته می‌شود. در صورتی که افت حافظه و فراموشی تنها یکی از نشانه‌های ابتلا به آن است. دمانس یا زوال عقل با علائمی مثل رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی، گیجی، خشونت، بی‌علاقه‌شدن به امور طبیعی، عدم رعایت بهداشت، مشکلات خواب و افسردگی همراه است و شدیدترین حالت منجر به ناتوانی فرد در کنترل ادرار و مدفوع می‌شود.

سکته مغزی

سکته مغزی در اثر پارگی یکی از عروق خون‌رسان و پخش خون به داخل مغز یا انسداد جریان خون در مغز به دلایل مختلف روی می‌دهد. سکته مغزی به سرعت باعث بروز علائمی مانند فلج صورت یا اندام،  اختلال در بیان یا درک کلمات، ناهماهنگی در حرکت، ضعف در اندام‌های یک سمت بدن، سردرد ناگهانی و شدید، دوبینی و… می‌شود.

تومورهای مغزی

تومورهایی که در مغز ایجاد می‌شوند ممکن است در اثر تغییر شکل سلول‌های بافت مغز یا متاستاز انواع دیگری از سرطان‌ها از جمله ریه، روده، پوست و… به مغز باشند. هر چه این تومورها بزرگ‌تر شوند، تکرار و شدت علائم ناشی از رشد آن‌ها مثل سردرد، ناتوانی در حفظ تعادل بدن، افت یا از دست رفتن حس بویایی یا بینایی، استفراغ و… هم افزایش خواهد یافت.

صرع

صرع نوعی بیماری مغزی است با حملات تشنجی در طول دوره‌های مختلف مشخص می‌شود. این حملات ممکن است با بیهوشی، انقباض عضلات و… همراه باشد. صرع از جمله بیماری‌های مغزی است که در اثر اختلال در ساختمان مغز روی می‌دهد و می‌تواند کودکان را هم درگیر کند. برخی از مشکلات دیگر از جمله تومورهای مغزی و بیماری‌های مرتبط با رگ‌های خونی مغز هم می‌توانند بر بروز حملات صرع یا تشدید و تکرار آن‌ها نقش داشته باشند.

مشورت با متخصص برای انتخاب داروی مناسب

هر نوع تجویز دارو، تغییر دوز دارو و قطع مصرف آن در مورد بیماری‌های مغز و اعصاب باید با تصمیم پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام شود. لازم است بیماران مبتلا به این مشکلات به صورت مداوم تحت نظر پزشک باشند و وضعیت آن‌ها از نظر اثربخشی دارو، تاثیر درمان‌های تکمیلی مثل فیزیوتراپی و… کنترل شود.

قطعا مراجعه منظم این بیماران، به ویژه مبتلایان به انواع بیماری‌های ناتوان‌کننده به پزشک کار سختی خواهد بود. در همین راستا سامانه حال به کمک مجموعه‌ای از بهترین و حرفه‌ای‌ترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب آماده است تا به این بیماران و همراهان آن‌ها خدمات‌رسانی کنند. پس اگر برای بیان مشکلات خود درباره داروهای مصرفی و علائم بیماری نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید همین حالا از ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب از آدرس https://haal.ir/online-medical-advice/neurologist استفاده کنید.

مزایای ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب

868450ab 224b 4bb1 b98b 7e18341da265 720x479 - متخصص مغز و اعصاب در خانه؟!

درمان و کنترل بیماری‌های مغز و اعصاب زمان‌بر است و نیاز به صرف وقت و حوصله زیاد دارد. از آن‌جا که بسیاری از این بیماری‌ها از جمله ام اس، عوارض ناشی از سکته مغزی، دمانس و… ناتوان‌کننده هستند و فعالیت‌های حرکتی بیماران را مختل می‌کنند، مراجعه حضوری به پزشک برای آن‌ها بسیار سخت و پرهزینه است. استفاده از مشاوره آنلاین از طریق سامانه حال یا haal راهکاری برای این افراد است تا بدون نیاز به مراجعه حضوری، بتوانند به راحتی از منزل با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب گفت‌و‌گو کنند. البته این روش مزایای بیش‌تری دارد؛ از جمله:

  • دسترسی آسان در هر ساعت از شبانه‌روز به پزشک متخصص
  • امکان مشاوره با بهترین پزشکان از دورترین نقاط کشور
  • دسترسی سریع در کم‌ترین زمان ممکن
  • کاهش هزینه مشاوره از طریق حذف هزینه رفت‌و‌آمد و…
  • عدم نیاز به جابه‌جایی بیمار ناتوان برای انتقال به مطب پزشک
  • حفظ اسرار بیمار و مشاوره در محیطی امن و مطمئن
  • قابلیت ارجاع فوری بیمار به سایر پزشکان متخصص

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا