عمل بینی بدون بیهوشی

بیهوشی یکی از بزرگترین ترس‌ها در افرادی است که قصد انجام جراحی بینی را دارند و می‌خواهند با بی‌حسی موضعی عمل کنند. به علاوه، در برخی از موارد شرایط بیهوشی بیمار وجود ندارد که به صلاحدید پزشک، عمل بینی با بی‌حسی انجام می‌شود. مانند هر جراحی دیگر، عمل بینی بدون بیهوشی نیز مزایا و معایب خود را دارد. بهتر از پیش از جراحی حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین راه را به شما پیشنهاد دهد. در ادامه به طور کامل با این تکنیک آشنا خواهید شد.

منظور از جراحی بینی بدون بیهوشی چیست؟

در بیشتر موارد، جراحی بینی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در بیهوشی عمومی، با استفاده از داروهای بیهوشی، بیمار به یک خواب عمیق فرو می‌رود و تنفس او به وسیله دستگاه ونتیلاتور انجام می‌شود. بیمار هیچگونه دردی را حس نکرده و آگاهی نسبت به محیط پیرامون خود ندارد. همین موضوع، ترس افراد را بیشتر کرده است. به همین دلیل، امروزه برخی از پزشکان حاذق از بی‌حسی موضعی برای عمل بینی استفاده می‌کنند.

با استفاده از بی‌حسی موضعی که همان جراحی بدون بیهوشی است، تنها قسمتی از بدن بیمار بی‌حس می‌شود. بیمار نسبت به محیط اطراف خود آگاهی دارد، اما دردی احساس نمی‌کند. تا چند سال پیش بی‌حسی موضعی بیشتر برای عمل‌های سرپایی استفاده می‌شد، اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی، عمل بینی بدون بیهوشی نیز انجام می‌شود.

بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی؛ کدام بهتر است؟

انتخاب بین بیهوشی عمومی و بی‌حسی موضعی کار سختی است. فاکتورهای متعددی برای انتخاب جراحی بینی بدون بیهوشی وجود دارد. بسیاری از افراد توان تحمل داروهای بیهوشی را ندارند یا دچار بیماری‌های زمینه ای هستند. برعکس، برخی از افراد به داروهای بی‌حسی موضعی حساسیت نشان می‌دهند. انتخاب روش عمل بینی در اکثر مواقع بر عهده پزشک است. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

عمل بینی بدون بیهوشی برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی عمل جراحی با بیهوشی عمومی برای پزشک راحت تر است، زیرا پزشک احاطه بیشتری به بیمار و بینی دارد که ریسک خطرات را کاهش می‌دهد. از این رو پزشک به راحتی می‌تواند تغییرات مورد نظر را روی بینی اعمال کند. اما در شرایطی، ممکن است که امکان بیهوشی عمومی وجود نداشته باشد. به همین دلیل جراحی بینی بدون بیهوشی در اولویت قرار می‌گیرد. افراد زیر  کاندیدای مناسبی برای این عمل هستند:

  • افرادی که از بیهوشی یا عوارض پس از آن می‌ترسند.
  • افرادی که استرس کمی دارند و می‌توانند  شرایط اتاق عمل را تحمل کنند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌هایی زمینه‌ای یا بیمارانی که به داروهای بیهوشی حساسیت دارند.
  • افرادی که به تغییرات جزئی در بینی خود نیاز دارند و احتیاجی به تغییر اساسی دیده نمی‌شود.
a1c37f09 54f2 4b2f 8708 520c4d463714 - عمل بینی بدون بیهوشی

مزایای عمل بینی بدون بیهوشی

برخی از مزایای عمل بینی بدون بیهوشی به شرح زیر هستند: 

  • استفاده از داروهای بی‌حسی در مقایسه با داروهای بیهوشی عمومی، خطرات و عوارض کمتری به دنبال دارند. به علاوه با تزریق داروهای آرام‌بخش، بیمار استرس کمتری حین عمل تحمل می‌کند.
  • داروهای بی‌حسی استفاده شده در عمل بینی، بسیار قوی هستند. با اینکه بیمار هوشیار است و می‌تواند محیط اطراف را ببیند، اما هیچ دردی احساس نخواهد کرد.
  • به دلیل اینکه مواد بی‌حس‌کننده موضعی به صورت زیر پوستی تزریق می‌شوند، عوارض کمی را ایجاد می‌کنند. در حالی که داروهای بیهوشی به داخل رگ تزریق شده و کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • بیمار پس از اتمام عمل، احساس حالت تهوع نخواهد داشت و در صورت صلاحدید پزشک، بلافاصله مرخص خواهد شد.
  • احتمال کبودی و التهاب پس از عمل بینی بدون بیهوشی اندکی کاهش می‌یابد که با مصرف داروهای تجویز شده نیز به حداقل مقدار خود می‌رسد.

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح عمل بینی بدون بیهوشی پرداختیم. مراحل پیش و پس از عمل بینی جراحی بینی با بی‌حسی موضعی، مشابه عمل بیهوشی عمومی است. این روش تا حدودی نوپاست، پس بهتر است در انتخاب جراح بسیار دقت کنید. به طور کلی، با توجه به اینکه بینی در مرکز صورت قرار دارد، نقش مهمی در زیبایی ایفا می‌کند. فرقی ندارد که به دنبال چه تکنیکی هستید، زیرا تشخیص نوع عمل با پزشک است. در هر دو نوع عمل، انتخاب پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است. این امر باعث می‌شود تا به نتیجه مطلوب دست یابید. 

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا