آموزش خواندن عکس دندان و تشخیص پوسیدگی های آن

مقدمه

عکس های OPG رادیوگرافی از مهمترین روش های تشخیصی دندان ها محسوب می شوند و بسیاری از مشکلات رایج در دندان افراد را مشخص می کنند. برای استفاده از این ابزارهای مدرن، باید روش خواندن آن ها را بلد باشید. این تصاویر اغلب با استفاده از اشعه ایکس ثبت شده و تفسیر ساده ای دارند. تنها باید به چند نکته ساده در این تصاویر توجه داشته باشید. در این بخش به برخی نکات خواندن عکس دندان و تشخیص پوسیدگی های آن می پردازیم. 

نحوه تشخیص پوسیدگی های دندان

مهمترین نکته ای که در آموزش خواندن عکس دندان، مورد بررسی قرار می گیرد، محل قرارگیری پوسیدگی های دندان و تشخیص آن ها از روی تصاویر است. بر روی هر یک از این عکس ها نقاط تیره و روشنی مشاهده می شوند که اساس کار تشخیص پوسیدگی های دندانی بوده و افراد را در زمینه تشخیص این مشکلات راهنمایی می کنند. به طور کلی نقاط تیره در این عکس ها نشان دهنده وجود پوسیدگی هستند. قسمت های تیره در این تصاویر نشان دهنده بافت های نرم هستند.
با ایجاد پوسیدگی در دندان، بافت های موجود نرم می شوند و در عکس ها و تصاویر رادیوگرافی با رنگ تیره مشخص خواهند شد. امواج اشعه ایکس از استخوان های سخت و سایر بافت های مشابه به سختی عبور می کند و این بخش ها با رنگ روشن در تصاویر مشخص می شوند. نقاط تیره در این تصاویر با نام پالپ مشخص می شوند. بافت های سخت در این تصاویر با نام بافت کلسیفینه مشخص شده و شامل عاج و قسمت های ریشه ای سالم دندان ها هستند.

چرا قسمت های پوسیده دندان با رنگ تیره مشخص می شوند؟

برای استفاده از آموزش خواندن عکس دندان، بیشتر از هر چیز به رنگ قسمت های مختلف دندان توجه می شود. با ایجاد حفره های دندانی، بافت متراکم دندان ها به تدریج از بین می روند و پوسیدگی ها با رنگ تیره در تصاویر OPG مشاهده می شوند. به عبارت دیگر محتوای معدنی دندان ها با پوسیدگی دندان ها کاهش می یابند و با کاهش سخت بودن بافت آن ها، چگالی کمتری خواهند داشت. این مسئله سبب نفوذ بیشتر اشعه ایکس به بافت دندان شده و رنگ بافت ها تیره می شود.
در این مرحله گاها دندان فرد بیمار به عصب نیز می رسد؛ به همین سبب اغلب توصیه می شود با مشاهده کوچکترین تیرگی و پوسیدگی در دندان ها برای ترمیم آن ها اقدام نمایید. در این صورت پیش از آن که پوسیدگی های اولیه به حفره های عمیق در دندان ها تبدیل شوند، درمان خواهند شد. در این زمینه حتما باید به اصول و روش های خواندن عکس دندان و تشخیص میزان پوسیدگی های دندان نیز توجه داشته باشید. 

نکات تشخیص پوسیدگی دندان در عکس OPG

در تصاویر OPG و رادیوگرافی، علاوه بر تیرگی قسمت های پوسیده دندان، جزییات بیشتری برای تشخیص این مشکلات وجود دارند. دندانپزشکان با بررسی این جزییات بهتر و دقیق تر به معاینه و درمان دندان های آسیب دیده می پردازند. این پوسیدگی ها با شدت و میزان متفاوتی در بخش های مختلف دندان ها به وجود می آیند و برای بهبود فرایند درمان آن ها باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

نحوه ایجاد پوسیدگی

پوسیدگی های دندانی اغلب از لایه های بیرونی دندان ها آغاز می شود و در مراحل اولیه با تیرگی کمتری نمایان خواهند شد. این پوسیدگی ها رفته رفته به لایه های زیری و عاج دندان ها می رسد؛ در این مرحله، شدت پوسیدگی دندان ها بسیار بیشتر می شود. میزان پوسیدگی ها و ایجاد آن ها در لایه های مختلف دندان در تصاویر OPG به خوبی مشخص خواهد شد. 

رنگ مینای دندان

یکی از مهمترین نکاتی که در خواندن تصاویر OPG و رادیوگرافی برای مشخص شدن پوسیدگی های دندان مورد توجه است، رنگ مینای دندان ها است. باید بدانید رنگ این قسمت از دندان های شما اغلب روشن تر است و نسبت به سایر بخش ها بافت سخت تری دارد. البته در صورت ایجاد پوسیدگی و کاهش مواد معدنی، رنگ این قسمت هم به سمت تیرگی می رود. 

بخش عاج دندان ها

در آموزش خواندن عکس دندان، قسمت عاج دندان ها نیز مورد توجه دندانپزشک قرار می گیرد. در عکس های OPG رنگ این قسمت تیره تر از سایر قسمت ها است. اما این نشان دهنده پوسیدگی عاج نیست. به طور کلی عاج دندان همه افراد بافت نرم تری نسبت به سایر قسمت ها دارد و رنگ آن کمی تیره تر از سایر بخش ها به نظر می رسد. با در نظر گرفتن این جزییات، تشخیص تیرگی های اصلی در دهان و دندان بیماران بسیار ساده تر خواهد بود. 

رنگ عصب داخلی دندان ها

در عکس های رادیوگرافی رنگ عصب داخلی دندان های بیمار نیز به خوبی مشخص می شود. عصب داخلی دندان ها اغلب رنگ تیره تری دارند و تشخیص ایجاد پوسیدگی در آن ها بسیار دشوارتر از سایر قسمت ها است. تشخیص تیرگی های ایجاد شده در این قسمت نیاز به دقت بالاتری دارد. 

توجه به بخش عصب دندان ها

این قسمت تیره ترین بخش دندان ها در تصاویر OPG است که باید در تشخیص پوسیدگی آن ها توجه بیشتری داشته باشید. بافت عصب اغلب بسیار نرم تر است و با در عکس رادیولوژی تیره تر به نظر می رسد. 

دندان های پر کرده

وجود هر گونه پرکردگی در میان دندان های شما نیز با رنگ تیره مشاهده می شود. در زمان خواندن عکس دندان باید به این نکات برای تشخیص محل دقیق پوسیدگی ها توجه داشته باشید. 

32cb795d ab65 4d20 838e 0ae28628620f - آموزش خواندن عکس دندان و تشخیص پوسیدگی های آن

حاد شدن پوسیدگی دندان و تشخیص آن 

اگر به پوسیدگی های اولیه دندان های خود بی توجهی کنید، شدت آن بیشتر می شود و به مرحله عفونت دندان و بافت پری اپیکال می رسد. در این شرایط دندان شما به شدت درگیر می شود. تشخیص این مرحله از پوسیدگی دندان بسیار ساده تر خواهد بود. در این مرحله بافت های پوسیده بیشتر از همیشه نرم می شوند و تیرگی آن ها در عکس های OPG بیشتر خواهد بود. در برخی از پوسیدگی های دندانی به مینای دندان ها نیز آسیب های جدی وارد می شود که سبب ورود باکتری ها به پالپ دندان خواهد شد.
اگر به این قبیل مشکلات به موقع رسیدگی نکنید، عفونت به تدریج پخش شده و ریشه دندان را بیشتر درگیر می کند. برای درمان برخی از مشکلات عفونتی، باید پیش تر از قرص آنتی بیوتیک استفاده کنید. در برخی موارد در صورت شدیدتر شدن مشکل، باید دندان خود را جراحی کنید. 

چرا باید از عکس دندان برای تشخیص پوسیدگی استفاده کنیم؟

لزوم گرفتن عکس دندان و تشخیص پوسیدگی های موجود با استفاده از آن، به دقیق بودن نتایج عکس برداری OPG و رادیوگرافی مربوط می شود. درد دندان های شما در صورت پوسیدگی به نواحی مجاور منتقل می شود. به این ترتیب فردی که دندان درد دارد به سادگی نمی تواند بگوید کدام دندان او پوسیده شده است. به همین خاطر دندانپزشکان از عکس های رادیوگرافی در این زمینه استفاده می کنند. 

جمع بندی

در این بخش در رابطه با انواع روش های تشخیص پوسیدگی دندان در مراحل حاد و اولیه نکاتی را بررسی کردیم. هر یک از تصاویر OPG رادیوگرافی، تشخیص این مشکلات را برای شما ساده تر می کنند. با استفاده از این تصاویر، جزییات بیشتری از مشکلات دندان افراد مشخص خواهد شد. در این بخش به جزییات خواندن این تصاویر نیز پرداختیم که به بیماران کمک می کند درک بیشتری از تیرگی های ایجاد شده بر روی بخش های مختلف دندان داشته باشند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا