مضرات اسفاده از لوازم ارایشی

بررسی ها انجام شده نشان داده است که بیش از ۸۰۰ ماده شیمیایی در لوازم ارایشی و عطرهای صنعتی وجود داره و استفاده مدام از این ترکیبات و مواد باعث میشود به مرور ترکیب های مضرشان جذب بدن شود و این امر میتواند در دراز مدت عارضه های متعددی ایجاد کند.مهمترین عارضه استفده طولانی مدت از این ترکیب های سمی ابتلا به برخی انواع سرطان است.علاوه بر سرطان احتمال ابتلا به پیری زودرس پوست و اکنه و حتی برخی از بیماری های عفونتی ماننده ایدز و هپاتیت وجود دارد.
از میان ترکیبات مضر موجود در لوازم ارایش پارابین ها یکی از رایج ترین ها هستند که در ۲۳ درصد محصولات استفاده میشوند.بعد از این ترکیب ها سیکلو پنتا سیلوکسان در ۱۵ درصد و در نهایت تریکلوسان در ۱.۳ درصد محصولات موجود است.گاهی این ترکیبات همگی در یک محصول هستند و این موضوع احتمال تاثیر منفی این مواد روی سلامت را بالا میبرد.غیر از این ۴ مورد ترکیب های دیگری هم وجود دارد ک عوارض مربوط به خود را دارند.مثلا بنزوفنول ها که در لاک ناخن/دئودورانت ها /ژل ها ی شست و شو و صابون ها موجود است/بوتیل پارابن که در شامپو ها موجود است/کرم ضد افتاب /شامپو مخصوص شوره سر/ رژ لب و در نهایت متیل پارابن و اتیل پارابن که در کرم های بدن و صورت به وفور یافت میشود سرطان زا هستند.
پودر و لاک 300x300 - مضرات اسفاده از لوازم ارایشی
از اکنه و پیری پوست تا ایدز و جنون گاوی
غیر از ابتلا به برخی از انواع سرطان ها استفاده از برخی از مواد ارایشی به خصوص در کسانی که از سن پایین مصرف این مواد را شروع میکنند میتواند باعث پیری زودرس پوست شود.این مواد تغییراتی در پوست ایجاد میکنند که عامل چروکیدگی پوست (به خصوص در ناحیه پیشانی/خط خنده و اطراف چشم)است.در ضمن این مواد منفذ پوست را میپوشانند و مانع از اکسیژن رسانی کافی میشود.
حساسیت /تورم/تاول/ سوزش/خارش/سوزن سوزن شدن/کهیر/لک و اکنه نیز از عوارض عمومی مواد ارایشی به خصوص مواد تقلبی و غیراستاندارد است.برخی مواد ارایشی حاوی کلاژن یا ژلاتین هستند که برای قوام پوست و بهتر کردن ظاهر پوست مفید هستند.این محصولات با شعار گران تر فروخته میشوند اما مشکل اینجاست که کلاژن مصرفی در این محصولات دامی است و احتمال سرایت برخی از بیماری های مرتبط به جنون گاوی به خصوص در انواع تقلبی حاوی افلاتوکسین هستند که سرطان زا است و صدمه های کبدی شدیدی وارد میکند و به راحتی از طریق سطح پوست جذب میشوند.برخی از محصولات ارایشی نیز حاوی بقایای جفت هستند که باعث بروز نگرانی هایی در مورد انتقال بیماری هایی مثل ایدز یا هپاتیت میشوند.در خانم های بارداری که جنین پسر دارند مصرف برخی از ترکیب های ارایشی میتواند باعث عقیمی فرزند در اینده شود.
300x208 - مضرات اسفاده از لوازم ارایشی
زیان کدام مواد ارایشی بیشتر است؟
مصرف برخی لوازم ارایشی بسیار شایع است مثلا رژلب طرفداران زیادی دارد.رژلب ها حتی انهایی که تولید شده برندهای معتبر هستند معمولا سرب دارند و الودگی به سرب در دراز مدت باعث اختلال های رفتاری و افزایش پرخاشگری و کاهش بهره هوشی میشود.خستگی زودرس و کم خونی های مزمن نیز با این موضوع در ارتباط است ئ در خانم های باردار بر سلامت جنین اثر میگذارد.
محصولات سفید کننده پوست مخصوصا در انواع تقلبی حاوی کولوبتازون هستند که یک کورتون قوی است و غیر از عوارض موضعی مثل برجسته شدن عروق و تورم پوست عامل کم کاری غده فوق کلیه و چاقی و پوکی استخوان هم است.ریمل ها از انواع دیگری لوازم ارایشی پر مصرف هستند که عارضه اصلی انها ریزش مژه است.پایه ریمل اب و روغن است و محیط مناسبی برای رشد میکروب ها /انگل ها و امیب هاست که میتوانند باعث عفونت های چشمی و التهاب و قرمزی و اسیب به پلک شود.
تاثیر منفی ارایش بر غدد بدن
۴۰ درصد محصولات ارایشی موجود در بازار حاوی ترکیب هایی هستند در کارکرد غدد درن ریز اختلال ایجاد میکنند.این ترکیب ها نظم تولید و ترشح هورمون ها را در بدن به هم میریزند و میزان کمی از انها تاثیرات قابل توجهی در رشد موجودات زنده به خصوص در دوران جنینی دارند.
این ترکیب ها همچین روی قدرت باروری اثر میگذارند و عامل ابتلا به سرطان هایی است که اصطلاحا به انها وابسته به هورمون میگویند:مثل سرطان پستان و پروستات.
بر اساس ازمایشات انجام شده بر روی ۱۵۰۰محصول ارایشی بهداشتی لاک ناخن با داشتن بیش از ۷۴ درصد ترکیب مختل کننده کارکرد غدد درون ریز در صدر جدول قرار دارد.بعد از کرم پودر با ۴۳ درصد/رژ لب با ۴۰ درصد/کرم های صورت با ۳۸ درصد/دئودورانت ها با ۳۶ درصد/خمیردندان با ۳۰ درصد و شامپوها با ۲۴ درصد هستند.
لوازم آرایش2 - مضرات اسفاده از لوازم ارایشی
توصیه های هفت گانه
۱_بهترین توصیه این است که از محصولات ارایشی در حد بسیار کم استفاده کنید.شاید در طول روز مصرف ضد افتاب کفایت کند.بهتر است روزانه ارایش نکنید و فقط در مهمانی ها ارایش کنید.
۲_هنگام خری به تبلیغات توجه نکنید.محصولات استاندارد بخرید و تا جای ممکن از محصولات ارایشی معطر و رنگی استفاده نکنید.
۳_به تاریخ انقضا و کشور سازنده محصول توجه کنید.قبل از استفاده ظاهر کرم یا محصول ارایشی را بررسی کنید.نباید اب و روغن از هم جدا باشند یا بوی نامطبوعی بدهند.لوازم ارایشی را تمیز نگهداری کنید و در محصولات ارایشی را محکم ببندید تا از الودگی باکتریایی پیشگیری کنید.
۴_در اسرع وقت صورتتان را به طور کامل بشویید تا مواد ارایشی روی صورتتان باقی نماند.به جای عادت دادن پوست به مواد ارایشی پوستتان را با تغذیه سالم و خواب کافی و همچنین مدیریت استرس و دوری از الودگی سالم نگهداری کنید.
۵_گرچه محصولات ارایشی گیاهی بهترند اما نگهدارنده دارند و نباید خیلی به انها تکیه کرد.
۶_در دوران بارداری از مواد ارایشی استفاده نکنید.برای کودکان تنها از موادارایشی مخصوص انها استفاده کنید.
۷_هرگز از چند محصول ارایشی استفاده نکنید.مثلا کرم بدن و صورت را در یک روز نزنید. افزایش ناگهانی میزان ترکیب های سمی واقعا خطرناک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا