زندگی سالم > سلامتی > تغذیه > زیتون، معجزه ای برای سلامتی
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

فواید شگفت‌انگیز سلامتی زیتون عبارتند از محافظت قابل‌توجه در برابر سرطان، حفظ سلامت رگ‌های خونی، تسکین درد، حمایت از سلامت شکم، کاهش خطر پوکی استخوان، حفظ عملکرد مغز، حفظ حساسیت فصلی، کمک به سلامت چشم و … .

 

زیتون‌ چیست؟

زیتون بخش مهمی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و مسئول بهبود سلامت و تندرستی است. آن‌ها ممکن است کوچک باشند اما اهمیت آن‌ها را نمی توان نادیده گرفت. زیتون بر روی درختان به نام oleo europaea رشد می‌کند و به دسته‌ای از میوه ها معروف به میوه‌های سنگی تعلق دارد. آن‌ها زمانی که سبز هستند نارس و زمانی که بالغ می‌شوند، سیاه هستند. به نظر می‌رسد که زیتون در شمال آفریقا کشف و پس از آن در مناطق مدیترانه‌ای ایتالیا و یونان پرورش داده شده است.

 

۱. حفاظت ویژه در برابر سرطان

افراد مناطق مدیترانه ای به علت استفاده فراوان از زیتون و روغن‌زیتون دارای کم‌ترین میزان سرطان در روی زمین هستند.

۲. کمک به حفظ رگ‌های خونی

یکی از عوامل عمده خطر یک حمله ی قلبی، تشکیل پلاک بر روی دیواره‌ ی رگ های خونی است. اکسیداسیون شدید کلسترول LDL به شکل‌گیری بسیار زیادی از این پلاک ها کمک میکند اما زیتون و روغن‌زیتون به جلوگیری از این کار کمک می‌کنند.

۳. کمک به تسکین درد

زیتون‌ها دارای مواد آلی هستند که یکی از آن‌ها oleocanthal نام دارد. این ترکیب یک ترکیب قوی ضدالتهاب است. داشتن یک رژیم غذایی حاوی زیتون به تسکین درد مفاصل و عضلات کمک میکند.

۴. کمک به‌سلامت روده

مصرف منظم زیتون و روغن‌زیتون نقش مهمی در حمایت از سلامتی باکتری probiotic ایفا می‌کند و به آن‌ها انرژی لازم برای زنده ماندن را می‌دهد.

۵. کاهش خطر ابتلا به دیابت

زیتون‌ غنی از چربی‌های تک اشباعی است که در بین چیزهای دیگر می‌تواند به طور قابل‌توجهی سرعت جذب گلوکز خون را کاهش دهد.

۶. کمک به کاهش وزن

در حالی که محدودیت کلی کالری برای کاهش وزن مهم است اما خوردن چربی‌های سالم می‌تواند تا حد زیادی به هدف شما کمک کند…

۷. کمک به جلوگیری از عفونت

بسیاری این را نمی‌دانند، اما زیتون‌ها حامیان بسیار خوب سیستم ایمنی هستند چون می‌توانند احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی و ویروسی را کاهش دهند.

۸. می‌تواند پوکی استخوان را کاهش دهد.

پوکی استخوان یک بیماری است که بر انسجام استخوان تاثیر می‌گذارد. خطر پوکی استخوان را می توان با مصرف یک رژیم غذایی غنی از مواد معدنی سازنده ی استخوان و ورزش کاهش داد، اما زیتون‌ها هم می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. زیتون‌ها پلی فنول های ویژه‌ای دارند که در شکل‌گیری استخوان نقش‌ دارد و ریسک استخراج مواد معدنی را کاهش و استحکام استخوان را به افزایش می دهد.

۹. تاثیر بر عملکرد مغز

علاوه بر چربی‌های تک اشباعی که به کاهش بار التهابی کمک می‌کنند، برخی از ترکیبات فنولی که در زیتون یافت می‌شوند می‌توانند تجمع مولکول‌هایی که می‌توانند منجر به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون شوند را کاهش دهند…

۱۰. می‌تواند حساسیت های فصلی را کاهش دهد

زیتون‌ها به تأثیرات ضدالتهاب خود معروف هستند که منجر به سرکوب آلرژی نیز می‌شوند. هیستامین در واکنش به محرک‌های خاص آزاد می‌شود که واکنش آلرژیک را تسریع می‌کند. زیتون‌ها هم به‌عنوان ضدهیستامین عمل می‌کنند و التهاب ریه‌ها را کاهش می‌دهند تا به‌راحتی نفس بکشید. این ایده خوبی است که مصرف زیتون را قبل از فصل آلرژی شروع کنید.

۱۱. کمک به‌سلامت چشم‌ها

زیتون‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند که برای سلامت چشم مفید است. این ویتامین در کنار کارتنوئیدها می‌توانند مانع شکل‌گیری آب‌مروارید شوند و سلامتی عصب بینایی ما را حفظ کنند.

نتیجه‌گیری

مردم مدیترانه زیتون را برای قرن‌ها به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کرده‌ و سالم زندگی کرده‌اند. فواید روغن‌زیتون در غرب نیز وجود دارد اما هنوز بسیاری از مردم از زیتون یا روغن آن استفاده نمی‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *