زیان های پنهان نوشیدن آب سرد

چربی اضافه:
این که گفته میشود نوشیدن اب سرد بدن را به انجام کار بیشتر و سوزاندن بیشتر وادار میکند نمیتواند کاملا درست باشد. در واقع دماهای پایین در بدن باعث میشود چربی ها سفت و منجمد شود و هضم انها برای بدن مشکل تر شود. این شرایط زمینه را برای تشکیل و تجمع چربی ها فراهم می کند.
اضافه - زیان های پنهان نوشیدن آب سرد
یبوست:
هرچند نوشیدن اب هم دما با محیط به روند گوارش کمک میکند اما نوشیدن اب سرد زمینه ساز بروز یبوست است. اب سرد باعث میشود غذا طی حرکت در درون بدن سخت و سفت شود و در همین حال روده ها نیز خود را منقبض کنند. چنین شرایطی عمل دفع را مشکل تر میکند.
300x273 - زیان های پنهان نوشیدن آب سرد
مانعی برای اب رسانی:
نوشیدن اب سرد نه تنها روند ابرسانی به بدن را سرعت نمیبخشد بلکه آن را کند میکند. دلیلش این است که بدن باید قبل از استفاده از این آب دمای آن را به دمای معتدل برساند. تنها استثناء در این زمینه دوندگانی هستند که به نظر میرسد از تاخیر در مکانیسم آبرسانی به بدن سود میبرند زیرا این حالت باعث میشود در طول مدت سطح آب بدن حفظ شود.
ابرسانی 300x169 - زیان های پنهان نوشیدن آب سرد
کاهش انرژی:
هرچند نوشیدن اب سرد در کوتاه مدت احساس تازگی و سرحالی ایجاد میکند اما در بلند مدت از دست رفتن انرژی را به دنبال دارد زیرا بدن باید انرژی بیشتری را برای گرم کردن اب و رساندن آن به دمای متعادل صرف کند.
انرژی 300x169 - زیان های پنهان نوشیدن آب سرد
کند شدن ضربان قلب:
عصب واگ_عصبی که از مغز تا اندام های داخلی شکم ادامه میابد تحت تاثیر مصرف اب سرد قرار میگیرد و قلب در یک واکنش فوری به تحریک این عصب ضربان خود را کاهش میدهد تا زمانی که دمای بدن به میزان متعادل برسد.
شدن ضربان قلب 300x200 - زیان های پنهان نوشیدن آب سرد
تحریک گلو:
همچنان که در یک روز سرد زمستانی دچار آبریزش بینی و گرفتگی سینوس ها میشویم آب سرد نیز میتواند تحریک کننده چنین واکنش هایی باشد. در واقع بدن در واکنش به هوا یا مایعات سردی که وارد بدن میشوند به تولید مخاط که یک مرطوب کننده طبیعی است اقدام میکند.
با این تفاوت که هنگام نوشیدن اب سرد این واکنش غیر ضروری باعث ایجاد مخاط اضافی در نای و تحریک گلو و گاهی دردناک شدن آن میشود.
گلو - زیان های پنهان نوشیدن آب سرد
سردرد:
شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که در حال خوردن بستنی به طور ناگهانی دردی شدید را در سرتان احساس کنید.این حالت که درد انجماد مغز نامیده میشود میتواند با خوردن آب یا هر نوشیدنی بسیار خنک دیگر نیز رخ دهد. در انجماد مغز که انجمن بین المللی سردرد علت اصلی آن را نوعی کرختی مغز شناسایی کرده است. تماس ماده خوراکی بسیار سرد با سقف دهان دمای بافت دهان را به طور ناگهانی تغییر میدهد. در نتیجه رگ های خونی سقف دهان که دچار انقباض و انبساط شدید و تورم میشوند گیرنده های درد از طریق اعصاب به مغز ارسال میشوند.
thN92OFHNH 300x168 - زیان های پنهان نوشیدن آب سرد

با حمایت از سایت زندگی سالم
از زندگی و سلامتی خود حمایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا