پیشنس متانزی: آیا ما می توانیم اچ ای وی – HIV را با لیزر درمان کنیم؟

هنگامی که سرت درد میکند چه می‌کنی؟ قرص آسپرین می‎خوری. اما برای اینکه این قرص روی سر دردت عمل کند، وارد معده، روده و برخی دیگر از اعضای اولیه بدنت میشه،

خوردن یک قرص موثرترین و بی درد ترین راه برای انتقال دارو به بدن هست. فرو دادن و بلع هر گونه دارویی منجر به رقیق شدن آن می‎شود. و این یک مشکل بزرگ هست، به ویژه برای بیماران اچ ای وی. هنگامی که آنها داروهای ضد اچ ای وی را دریافت می‎کنند، این داروها برای پائبن آوردن ویروسها در خون و افزایش تعداد CD4 در سلولهای خوب هستند.

اما آنها برای تاثیرات جانبی متعددی که دارند بدنام هستند، و بیشتر بدند، چون هنگامی که این دارو به خون میرسد رقیق می‎شوند، و بدتر اینکه هنگامی که به محل وجود ویروس می‌رسند جایی که مشکل بیشتر هست: که مخازن ویروس اچ ای وی رقیق می‎شوند. در مکان‎هایی دربدن مانند غدد لنفاوی– سیستم عصبی، همچنین ریه‎ها– جاهایی که ویروسها خوابیده‎اند، جاهایی که ویروسها به آسانی وارد خون بیمار تحت داروهای ضد اچ ای وی نخواهند شد. با این حال، پس از قطع درمان، این ویروس‌ها می‌توانند بیدار شده و سلولهای جدیدی را در خون آلوده کنند.

که اکنون بزرگترین مشکل در درمان اچ آی وی با داروهای موجود است، که در تمام طول عمر باید توسط بیمار مصرف شود. یکروز نشستم و فکر کردم، ” آیا ما میتوانیم آنتی اچ ای وی را به محلهایی ذخیره ویروس انتقال دهیم، بدون خطر رقیق شدن دارو؟

” به عنوان یک دانشمند لیزر، پاسخ در جلو چشمانم بود: البته، لیزر. اگر از لیزر می‎توان برای دندانپزشکی استفاده کرد، برای زخمهای ناشی از قند خون و جراحی، پس برای هر چیز قابل تصور دیگری نیز قابل استفاده است، از جمله انتقال دارو به درون سلول‌ها.

خوردن قرص برای درمان راه سریع و بدون درد هست ولی اغلب کاملا برای درمان بیماری موثر نیست. آیا راه بالقوه بهتری وجود دارد؟ لیزر. در این سخنرانی پرشور، پیشنز متاتزی عضو TED ایده خود را برای استفاده از لیزر به منظور انتقال دارو به طور مستقیم به سلول های آلوده به HIV توضیح می‎دهد. هر چند هنوز این روش در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما آیا می‌تواند چشم‎انداز درمانی در افق باشد؟

[aparat id=”aKNqF”]

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا